9 Reacties

8 maanden geleden

Via de apotheek of je ziekenfonds kan je ene huren op eender welk moment, kan je zo proberen en kan je dan nog zien of je zelf ene wilt aanschaffen…. Ik geloof dat via de cm bvb de eerste maand zelf gratis is … je kan bij je ziekenfonds altijd terecht voor meer info. En beginnen afkolven is bij iedereen verschillend, de eerste maanden moet je niet werken dus is alleen noodzakelijk als je dat zelf zo vindt 😉

8 maanden geleden

Ik volg even mee, maar mijn vriendinnen die al mama zijn + vroedvrouw zeggen wel om idd te wachten met die aankoop. Na de bevalling hebben ze ook kolftoestellen in het ziekenhuis, mocht je in het ziekenhuis bevallen en dat nodig hebben. En je hebt snel een toestel aangekocht of gehuurd van zodra je het later nodig hebt. Dan koop je ook meteen eentje die echt past bij wat je nodig hebt.

8 maanden geleden

Mijn vroedvrouw heeft gezegd dat ik op voorhand best nog niets aankoop omdat je inderdaad moet zien hoe het loopt. Zij hebben ook een noodkolf die ik kan gebruiken. Misschien ook eens informeren bij je vroedvrouw? En anders zijn er inderdaad instanties zoals een Babytheek waar je materiaal kan uitlenen.

8 maanden geleden

Ik had bij mijn eerste zwangerschap geen kolf, maar de borstvoeding kwam niet goed tot stand en dochter was een moeilijke drinker. In het ziekenhuis beginnen kolven. En kolvend naar huis gedaan. De dag voor ontslag nog vlug iemand achter een kolf gestuurd die ik op voorhand had uitgekozen maar niet gekocht. Blij met het verloop zo.

8 maanden geleden

Ik had op voorhand wel een elektrische kolf gekocht en was daar ook heel blij mee. Mijn dochter had de eerste weken moeite met drinken en was ‘s nachts moeilijk wakker te krijgen voor een voeding. Wat ik deed in uiterste nood was een beetje afkolven (ergens overdag na een voeding) en dat dan geven. Heb je hier écht een kolf voor nodig? Nee Er bestaan ook lekschalen die je op je andere borst kan zetten en die je melk opvangen. Elke keer je kindje een toeschietreflex opwekt en er dus melk komt uit de ene borst, lekt de andere ook. Door deze op te vangen zou je die dus ook kunnen verzamelen en heb je in uiterste nood ook moedermelk klaarstaan. Wat ik eventueel ook wel aanraad is een handmatige kolf. Die zijn een stuk goedkoper en handig voor als je het toch eens nodig hebt. Na zo’n 6 weken kan je een kolfconsult doen om te kijken welke elektrische borstkolf het beste bij je past zodat je zeker iets aankoopt waarvan je weet dat het voor jou goed werkt.

8 maanden geleden

Reactie op Sikka

Ik had op voorhand wel een elektrische kolf gekocht en was daar ook heel bl ...
Oh ja weet wel dat als je beslist een flesje te geven met eerder afgekolfde of opgevangen moedermelk je dus ook die moment voor/tijdens/na het flesje zelf ook moet afkolven om je productie op pijl te houden. Anders krijgen je borsten het signaal dat er te veel melk is en remt het de productie af. Zeker in het begin dan is veel aanleggen/stimuleren zo zo belangrijk. Dus op mijn vraag van heb je hier écht een kolf voor nodig is het misschien toch wel een ja. 😅 Maar dat kan dan evengoed met een handkolf.

8 maanden geleden

Deze week op zwangerschapscursus info gehad over (borst)voeding. De vroedvrouw raadde aan om de eerste 6 weken nog niet te kolven, omdat je lichaam zich moet aanpassen aan de hoeveelheid melk die je kindje vraagt en als je dan al te veel kolft, geraakt dit in de war en heb je bv veel stuwing omdat je een 'overproductie' vraagt. Zij raadde aan om na 6 weken een kolfconsult te plannen en te ontdekken wat voor jou het fijnste is, vooraleer je iets aankoopt. Ik heb wel al gezien dat ik via mijn ziekenfonds 2 maanden een kolfmachine (gratis) kan huren.

8 maanden geleden

Reactie op Tinee

Deze week op zwangerschapscursus info gehad over (borst)voeding. De vroedvr ...
Idd ook wat mijn vroedvrouw aanraadde maar toch nog mijn ervaring mbt kolven kort na de bevalling. Mijn dochter is er gekomen via een keizersnede en we hadden beide een moeilijke start. Op dag 2 raadde de vroedvrouw in het ziekenhuis aan om te starten met kolven om de productie op gang te krijgen en er voor te zorgen dat onze dochter toch wat binnen kreeg. (Ze kreeg na elk borstmoment al een klein flesje kv, door te kolven zou dit vervangen worden door een flesje mm.) Ik was jong, onervaren en dacht aan wat mijn vroedvrouw en alle brochures vermelden ‘niet kolven voor 6 weken’. Haar advies toen niet opgevolgd. Diezelfde nacht uit miserie toch beginnen kolven nadat een andere vroedvrouw het mij toch ook aanraadde. Op dag 5 was de productie goed op gang, en zijn we ook gestopt met het kolven. Ja ik had toen overproductie maar dat heeft zich netjes hersteld zonder ongemakken. En dan was de productie niet eens het grote probleem eerder de combi van een moeizame aanhap, een slaperig babytje en niet weten of de melkproductie ok is. Ik wil maar bedoelen, voor sommige is dat kolven echt een meerwaarde! Een goede begeleiding daarin is ook heel waardevol.

8 maanden geleden

Bedankt allemaal voor de vele reacties, ik neem zowieso nog een cursus hierover dan weet ik misschien nog wat beter wat ik kan doen. Bedankt voor jullie ervaringen met mij te delen! 😊