Ik ben op weg naar een werkbijeenkomst en moest controleren of het eten dat wordt geserveerd veilig is. Ik begon ze elk in Google of de ZwangerHap app te zetten. En toen dacht ik aan chatGPT. Wat een vondst! Ik heb het hele menu gekopieerd, in ChatGPT geplakt en toen gevraagd of alle voedingsmiddelen zwangerschapsveilig zijn.
Voorbeeld van wat ik kreeg:
Het menu bevat grotendeels items die veilig zijn voor zwangere gasten, maar hier zijn enkele aandachtspunten om rekening mee te houden:
1. Koude Gerechten & Salades:
• Salade Niçoise: De salade is over het algemeen veilig als alle ingrediënten volledig gekookt zijn. Controleer echter of er rauwe of niet-doorbakken zeevruchten (zoals ansjovis of tonijn) in zitten, aangezien deze niet veilig zijn tijdens de zwangerschap. Eieren in de salade moeten hardgekookt zijn en niet zacht of vloeibaar.
• Caesar Salade: Als de Caesar-dressing rauw ei bevat, kan dit een risico vormen. Veel commerciële dressings zijn gepasteuriseerd, maar als het huisgemaakt is, is het goed om dit na te vragen.
• Krabcocktail: Dit is meestal veilig als de krab volledig gekookt en vers is. Zorg er echter voor dat de zeevruchten van een betrouwbare bron komen om risico’s op voedselinfecties te vermijden.
2. Walking Dinner Buffet (Warme Gerechten):
• Vichyssoisesoep: Deze koude prei-aardappelsoep is veilig zolang deze is gemaakt met gepasteuriseerde room of melk en gekookte prei.
• Vegetarische Ovenschotel: Dit gerecht klinkt veilig, mits alle groenten goed gewassen en gaar zijn.
• Waterzooi: Dit stoofgerecht met kip is veilig, mits de kip goed gaar is. Kip moet altijd een kerntemperatuur van 74°C bereiken om veilig te zijn tijdens de zwangerschap.
• Zeebaarsfilet: Volledig gekookte vis zoals zeebaars is over het algemeen veilig in gematigde hoeveelheden tijdens de zwangerschap. Zorg er echter voor dat de vis goed gaar is en dat er geen vissoorten met veel kwik zijn gebruikt.
• Pasta Parmigiano: Dit gerecht is veilig als de kaas gemaakt is van gepasteuriseerde melk en als de champignons goed doorbakken zijn.
3. Dessertbuffet:
• Wafels en Plaatgebak: Dit is over het algemeen veilig tijdens de zwangerschap, mits ze geen rauwe of ongepasteuriseerde ingrediënten bevatten, zoals rauw eiwit in mousses of crèmes.
Algemene Tips:
• Zorg ervoor dat alle gerechten bereid zijn met gepasteuriseerde ingrediënten, vooral zuivelproducten.
• Vermijd koude gerechten die rauwe vis, niet-doorbakken vlees of ongepasteuriseerde kazen bevatten.
• Zorg ervoor dat alle zeevruchten en vlees goed gaar zijn en afkomstig zijn van een betrouwbare bron.
Als er twijfel bestaat, is het het beste om de chef of het cateringpersoneel te vragen naar specifieke ingrediënten, vooral met betrekking tot rauwe eieren, ongepasteuriseerde zuivelproducten en niet-doorbakken eiwitten.