9 Reacties
10 maanden geleden
Je bent vanaf nu beschermd omwille van zwangerschap. Dit omvat de heel pre- en postperiode.
Waarover gaat het:
- Je mag niet gediscrimineerd worden omwille van je zwangerschap
- Bescherming tegen ontslag omwille van je zwangerschap
- Je mag geen overwerk presteren
Je hebt recht op 15 weken moederschapsrust. Die wordt alsvolgt opgedeeld:
- Maximaal 6 weken zwangerschapsrust (voor de geboorte)
- Hiervan is 1 week verplicht op te nemen = de week voor je uitgerekende datum
- Neem je slechts 1 week zwangerschapsrust, dan kan je de 5 overige weken overdragen naar de periode na de bevalling.
- Minimaal 9 weken bevallingsrust (na de geboorte).
- Zodra we je bewijs van zwangerschap ontvangen, geven we je een update met de concrete data.
Prenatale consultaties
Je hebt het recht om op het werk afwezig te zijn gedurende de tijd die nodig is voor je zwangerschapsonderzoeken, enkel indien ze niet buiten de arbeidsuren kunnen plaatsvinden. Je kan deze vakantie via onze tool aanvragen en staven met een doktersattest.
Moederschapsrust
Je moederschapsrust bestaat uit: prenatale en postnatale rust.
Prenataal (voorbevallingsrust)
- Maximaal 6 weken, waarvan 1 week verplicht
- 5 weken kan je overdragen naar je postnatale rust
10 maanden geleden
Reactie op cabo93
Hallo!
Bedoel je dat je een vervangingscontract hebt? Of wie je zal verva ...
Hallo, ja wie mij zal vervangen er is ook niemand anders dan ik. ..
10 maanden geleden
Ik ben ook de enige die mijn taken doet maar ik denk dat ze mij niet gaan vervangen en het werk gewoon zal blijven liggen...
10 maanden geleden
Reactie op Evelienvk52
Ik ben ook de enige die mijn taken doet maar ik denk dat ze mij niet gaan v ...
Van mij zal dit niet lukken allesinds 🙈
10 maanden geleden
Ik ben op voorhand al eens gaan vermelden dat er plannen waren dus mijn coördinator wist dat het elk moment zover kon zijn. Wij moeten omwille van de job meteen stoppen, dus ze was wel 'in paniek' toen ik haar belde met goede nieuws. Er werd gelukkig vrij snel vervanging gevonden voor mij.
10 maanden geleden
Reactie op Kapatriepien
Ik ben op voorhand al eens gaan vermelden dat er plannen waren dus mijn coö ...
Ik had dit ook al gezegd 1 jaar en half geleden, ik werkte in een externe firma en nu bij hun zelf in dienst en dan zei de zoon dat da erbij hoort maaar we zijn sinds kort van 1 grote baas naar 6 ' bazen ' gegaan dus aan wie moet je het zeggen natuurlijk hé...