17 Reacties
10 maanden geleden
Ik heb persoonlijk in de facebookgroep van mijn stad de vraag gesteld waar ik terecht kan, en dan zie je ook welke het populairste is. Bij mij waren dat alleen maar privé praktijken. Of dat iets wil zeggen, geen idee. Maar tot nu toe heel tevreden! Zij rekenen ook geen extra kosten aan en ook geen kilometervergoeding. Ze rekenen alleen voor een echo €10 administratiekost aan maar ook deze kan ik op het einde inbrengen in mijn hospitalisatieverzekering
10 maanden geleden
Ik ga naar 'geboren in gent' en de kosten die ik betaal daar zijn wat afhankelijk van of het een gewone consultatie is of een onderzoek.. maar in elk geval wordt een groot deel terugbetaald door mijn mutualiteit. Wel heel tevreden van deze plaats, ze bieden ook opleidingen zoals hydro birthing en borstvoeding cursussen etc aan.. 😊
10 maanden geleden
Bij ons ook het eerste kindje dus ook hier is het even zoeken wat het meeste bij ons past. Heb ook al op die lijst vroedvrouwen.be gekeken,... Maar hoe weet ik bij welke praktijk ik het beste geholpen wordt én waar ik me het beste bij voel? Want sommige rekenen al een bedrag aan voor zen kennismakingsgesprek
10 maanden geleden
Reactie op m00nni3
Exactly! En sommige praktijken rekenen belachelijke eenmalige prijzen... 10 ...
Ja ik zie het! Bijna overal zelfs wel 50 euro en reiskosten er nog bij…
Ik zie dat je in België wel apart kraamhulp en een vroedvrouw moet regelen, waarbij kraamhulp gaat om huishoudelijke hulp en een vroedvrouw het medische aspect doet.
10 maanden geleden
Reactie op m00nni3
Nee kraamzorg is vroedvrouw hier in BE. Ik kom zelf uit NL en moest ook eve ...
Nee kraamhulp en vroedvrouw zijn 2 verschillende zaken. Ik had bij mijn 1ste een vroedvrouw, maar geen kraamhulp.
10 maanden geleden
Reactie op Elise2800
Ah oké! En dat moet je dan apart regelen van kraam zorg?
Kraamzorg is nog apart, niet verplicht. Dat is iemand die komt ondersteunen op verschillende vlakken. Babysitten, huishouden, naar de winkel gaan, koken,... Meestal 4u/week. Praktische hulp die heel handig kan zijn de eerste weken. De vroedvrouw komt echt maar even langs om mama en baby medisch en psychisch te controleren. Bij beiden kan je terugbetaling van de ziekenkas krijgen normaal gezien.
10 maanden geleden
Reactie op m00nni3
Aha! Dank voor je uitleg!
I-mens is zo'n organisatie over heel vlaanderen (denk ik) die kraamzorg aanbieden en wordt bijna door elke ziekenkas (gedeeltelijk) terugbetaald. Bij andere organisaties moet je goed kijken of jouw ziekenkas dat terugbetaald of niet
10 maanden geleden
Reactie op Sielvl
In België is een vroedvrouw verplicht denk ik zelfs. De dag zelf of de dag ...
Nee hoor, is geen verplichting. Omdat ik bv een dagje vroeger naar huis ging uit het ziekenhuis kwam de vroedvrouw langs voor de hielprik en ze controleerde mij ook nog eens maar nadat ze enorm gesukkeld had met de hielprik en men zoontje onnodig veel geprikt had heb ik ze vriendelijk tot nooit meer gewezen 😅
10 maanden geleden
Ik heb een vroedvrouw van imens voor de tweede keer, echt super goed geholpen en altijd bereikbaar