10 Reacties
5 maanden geleden
Bij mij raad de vroedvrouw aan om met de hand te kolven omdat de eerste melk nog heel plakkerig is en je dit dus kwijt bent in een kolf.
Heb hiervoor inderdaad spuitjes met een dopje gekocht.
Ga er vanaf morgen mee starten dus lees verder ook nog even mee voor eventuele tips
5 maanden geleden
Ik ben hier mee gestart vanaf 36 weken na een gesprek met mijn vroedvrouw. Zelf vind ik het efficiënter om met de hand af te kolven omdat je dan echt elke druppel kan opvangen. In een handkolf verlies je altijd een beetje doordat je colostrum best plakkerig is. Eventueel kan je een handpomp wel gebruiken om je productie te stimuleren of als je al een mooie hoeveelheid colostrum aanmaakt. Voor het bewaren van het colostrum werden mij de spuitjes van Nutrisafe aangeraden door de vroedvrouw aangezien deze 100% voedselveilig zijn, je hier de bijhorende dopjes bij kan kopen en speciale opzetstukjes om je kindje rechtstreeks te kunnen voeden vanuit het spuitje wanneer het nodig zou zijn 😊
5 maanden geleden
Reactie op Michèle90
Ik hoor dat op voorhand kolven niet goed is omdat de eerste melk super bela ...
Omwille van medische redenen krijg ik voor men tweede kindje een geplande keizersnede. Na de eerste spoedkeizersnede kwam mijn melk maar heel moeilijk op gang. Daarom zou ik nu graag proberen de borstvoeding al te stimuleren voor de zware operatie. Dit neemt dan al een zorg weg voor mij.
5 maanden geleden
Reactie op Michèle90
Ik hoor dat op voorhand kolven niet goed is omdat de eerste melk super bela ...
Colostrum is de eerste melk die je lichaam reeds tijdens de zwangerschap als mama aanmaakt. Deze melk is zeer geconcentreerd en bevat veel waardevolle stoffen. Veel pasgeboren baby’tjes hebben in het begin nog moeite met drinken waardoor soms bijvoeding gegeven moet worden. Vaak is dit kunstmatige voeding maar je kan dus ook je eigen colostrum geven als bijvoeding waardoor ze toch alle nodige stoffen binnenkrijgen. Later kan je dit voorraadje colostrum blijkbaar ook aanspreken, volgens de vroedvrouw, als je kindje ziek is. 😊
5 maanden geleden
Ik ben sinds gisteren 4x dag bezig (37 weken), dit omdat ik ingeleid wordt volgende week en liever spontaan vroeger zou bevallen en dit misschien daar wel bij kan helpen. Ik gebruik de handkolf van Medela en bewaar mijn eerste drupjes ook in de paarse spuitjes in de diepvries. Het trucje is van de kolf op zijn zij of ondersteboven te kantelen, dan gaan de drupjes niet verloren in het kolfsysteem maar blijven ze zitten 😉 omdat ik zwangerschapsdiabetes heb gaan ze waarschijnlijk in het ziekenhuis bijvoeden. Vandaar zal ik de melk meenemen naar het ziekenhuis zodat ze die bijvoedingen met mijn melk kunnen doen.
5 maanden geleden
Mij is gezegd met de hand, na 37weken. Ook omdat het vaak maar weinigen druppels zijn.
Ik heb zaterdag gekolfd (om te helpen borstvoeding op gang te brengen na de geboorte) en idd - dit was w druppels. Probleem is dat dit uitgespreid geraakt over de kolf, dus je kan het niet echt bewaren.
Terwijl met de hand kan je het direct opvangen in een spuitje