10 Reacties

10 maanden geleden

Wij kiezen voor de uitgebreide nipt test.

10 maanden geleden

Wij hebben voor de uitgebreide gekozen. Gwn dan weet je alles. En dan weet je zeker als je kleintje volledig in orde is 😊

10 maanden geleden

Uitgebreide

10 maanden geleden

Ik denk de uitgebreide, maar eerlijk gezegd ben ik niet helemaal mee met het verschil?

10 maanden geleden

Reactie op mamawens2024

Ik denk de uitgebreide, maar eerlijk gezegd ben ik niet helemaal mee met he ...
Bij de uitgebreide gaan ze kijken naar de geslachtsafwijkingen op de chromosomen. Daar kunnen ze dan een kansberekening uithalen op leerachterstand, concentratie problemen ADHD en zo verder.

10 maanden geleden

Reactie op Astridvdg

Bij de uitgebreide gaan ze kijken naar de geslachtsafwijkingen op de chromo ...
Ahhh, nee daar is niet over gesproken geweest… Vreemd dat mijn gynaecoloog dat niet heeft uitgelegd. Bedankt voor je antwoord!

10 maanden geleden

Reactie op Astridvdg

Bij de uitgebreide gaan ze kijken naar de geslachtsafwijkingen op de chromo ...
Niet enkel op de geslachtschromosomen want ook dat is nog een extra optie. Uitgebreid staat ook voor uitgebreid genoomwijd (dus bij alle andere chromosomen dan 13,18, 21, 23-geslachtschromosomen)

10 maanden geleden

Hallo, ik had voor de uitgebreide NIPT gekozen, op voorhand hier niet echt over nagedacht en dacht 'hoe meer je weer hoe beter zeker?!'. 10 dagen na bloedname kreeg ik telefoon dat uitslag nipt niet goed was, er was een monosomie 16 gevonden (een ontbrekend chromosoom 16). Ons kindje was dus niet levensvatbaar, en ik moest een vruchtwaterpunctie krijgen. Uiteindelijk na 2 pogingen vruchtwaterpunctie, 3 weken in onzekerheid en verdriet kregen we telefoontje dat de afwijking niet bij ons kindje zit en ons kindje toch helemaal gezond is. Blijkbaar komt het wel vaker voor dat de nipt een fout positief resultaat geeft op de nevenbevindingen. Niet vaak maar je moet er wel rekening mee houden. Zou ik ooit nog laten testen op nevenbevindingen? Ik denk het niet..

10 maanden geleden

Reactie op Xaicodina

Hallo, ik had voor de uitgebreide NIPT gekozen, op voorhand hier niet echt ...
Jeetje wat heftig. Ik kan me voorstellen dat dit helse weken waren voor jullie. Goed dat het toch goed is afgelopen

10 maanden geleden

Wij zullen kiezen voor de beperkte. Onze gynaecologe had uitgelegd dat bij de uitgebreide NIPT iets wordt gevonden waarbij de kans bestaat dat de afwijking in de placenta zit en niet bij de baby zelf. Maar als de NIPT wijst op een afwijking moeten ze sowieso verder testen met een vruchtwaterpunctie, wat dan ook een bepaald risico op miskraam met zich meebrengt. In mijn ogen heel wat extra dingen om je zorgen over te maken, om dan misschien achteraf te horen dat het 'vals positief' was. Er is ook een kans dat ze een bepaalde afwijking vinden die nu nog onbekend is, en ook dat lijkt mij alleen maar onzekerheid en bezorgdheid te voeden. Vaak is 'hoe meer weten, hoe beter', maar in dit geval verkiezen wij toch de beperkte NIPT...