5 Reacties
9 maanden geleden
Ik luister wekelijks met een Doppler. Ik heb die van sensitest en het is heel duidelijk te horen 🥰 na een miskraam (was al wel week 8 maar pas ontdekt bij 12 weken echo) stelt dit mij heel erg gerust dat het hartje nog klopt. Ik blijf de echo’s wel heel spannend vinden!
9 maanden geleden
Op 16 weken heb je normaal een consult bij de vroedvrouw op staan, maar dat is nie verplicht denk ik. Daar wordt uitleg gegeven over de 2de trimester en wat je in orde moet brengen en zo. Best wel handig. Bij mij hebben ze dan naar het hartje geluisterd en een urinestaal genomen. Dit om te kijken als er geen blaasontsteking is. Bij mij was er wel een blaasontsteking gevonden zonder last te hebben. Ik heb een vroedvrouw die ook echo's maakt maar nie iedere vroedvrouw doet dat. 😊
9 maanden geleden
Een pretecho kan je ook ergens laten maken, op eigen kosten. Ik heb dit overwogen maar tot nu toe nog niet gedaan en ben wekelijks toch wel gerustgesteld door het hartje thuis te horen 🥰
9 maanden geleden
Ik had ook in week 7 mijn eerste afspraak bij mijn vroedvrouw. De volgende afspraak was op week 16 en toen heeft ze de urinetest gedaan en hebben we naar het hartje geluisterd. De volgende afspraak heb ik in week 24, dan gaan we mijn geboorteplan bespreken en zal ze de suikertest doen alsook nog eens naar het hartje luisteren. Vanaf daarna weet ik het nog niet (eerste keer) maar ik vind het wel fijn om haar af en toe te spreken en mijn eventuele brzorgdheden te kunnen bespreken. Dat stelt mij gerust en ik vind het daarnaast ook fijn dat zij mij en ik haar beter leer kennen, dat vind ik persoonlijk dan net iets anders bij mijn gynaecoloog waar alles puur medisch is. Maar dat is een persoonlijke voorkeur. Je kan doen waar jij jou zelf het meest comfortabel bij voelt op je eigen tempo, er zijn geen verplichtingen ☺️
9 maanden geleden
Ik heb in week 13 pas een intakegesprek gehad. Na een eerder miskraam dat zichtbaar was op 12 weken-echo, wou ik (onbewust denk ik) niets regelen tot die in orde was. Volgende afspraak is deze week (16) daarna staat al een afspraak op 28 weken m. Ik twijfel nog over de suikertest enzo op 24 weken.
En tegen het einde staan er veel afspraken gepland want dan moet je wekelijks opgevolgd worden blijkbaar.
Ik wou vooral de vroedvrouw al beter leren kennen zodat er na de bevalling niet plots een vreemde in je huis en aan je lichaam en je baby moet “zitten”. Als ik het goed begrepen heb kan je hier redelijk vrij en naar je eigen behoefte wat mee spelen. De sfeer is toch iets huiselijker dan bij de gynaecoloog vind ik.