12 Reacties
één maand geleden
Ik kolf al 12 weken fulltime:) ik heb een gewone kolf dus geen cups die in de bh kunnen. Mijn tips voor kolven op locatie: spoel je spullen enkel af met koud water en was ze thuis warm af (of in de vaatwas), met een compressiebh en warmtecompressen komt er bij mij meer melk uit, zorg voor een of twee hydrofiele doeken zodat je melk die lekt kan wegnemen. Ik leg altijd een doek op mijn schoot zodat er geen melk op mijn kleren kan komen, en ook bij het uitdoen van de kolf is dit makkelijk. Meestal kan je in de kolfruimte op het werk niet afwassen, neem daarom een kommetje mee waarin je af te wassen onderdelen kan leggen. Zorg voor een recipient waarin je de melk makkelijk kan overgieten (stevig staand met grote opening)eventueel als tussenstap, zakjes of flesjes die makkelijk omvallen/dichtklappen te vermijden.
Dan als je de kolfspullen afwast, een keer per dag met water en zeep is voldoende, maar wel altijd grondig waarbij je alle onderdelen uit elkaar haalt. Tussendoor kan je wel eventjes spoelen met koud water en nog eens gebruiken.
Als ik een kwartier kolf ben ik ongeveer 25 min bezig in totaal als ik enkel met koud water spoel. Succes!
één maand geleden
Normaal moet een kolfruimte wettelijk voorzien zijn van een koelkast en een wasplaats met warm water. Dat terzijde zou ik inderdaad even investeren in een goed koelzakje met koelelementen om alles gekoeld naar huis mee te nemen. En ook een goed flesje of zakje om de melk in te doen wat zeker niet lekt onderweg. Ik hoorde al eens als tip dat het soms moeilijk is om een TSR te krijgen als je kindje niet bij je is en om dat naar foto’s of filmpjes op je gsm te kijken… geen idee of dit werkt?
Heb je al een kolf? Want de beste tip die ik kan geven is een kolfconsult zodat je de juiste kolf hebt die bij je past.
Ik mag nog even thuis blijven maar vindt het ook al wel spannend tegen dat ik terug ga werken en moet kolven op het werk.. zie er wel tegenop.
één maand geleden
Ik volg een opleiding en kolf daar tijdens de middagpauzes, ik neem een handkolf mee (die van medela) zo heb ik binnen 10 a15 min een flesje vol en tis niet te “bulky” om mee te nemen en heeft ook geen stroom nodig
één maand geleden
Ik heb een kolfconsult gedaan, zeer tevreden van! Ik ben voor de enkele kolf joovoo s12 gegaan om te zien of ik het kolven zou volhouden. Ik heb er nu net een 2e besteld zodat ik op het werk wel allebei de borsten tegelijk kan afkolven (en dan zou er ook iets meer melk zijn).
We geven nu 1x per dag een flesje om haar te laten wennen en af en toe probeer ik ingevroren melk (tot nu toe nog geen succes).
Hier geen problemen met de toeschietreflex, dus daar nog geen tips voor.
Op de kolfconsult lieten ze me weten dat als ik mijn kolf in de koelkast bewaar tijdens de werkuren, ik zelfs niet moet uitspoelen (zou de kolf anders sowieso uit elkaar moeten halen want water loopt er niet door). Wij hebben een koelkast voor ieder zijn lunchpakket, ik ga mijn kolf dus in een plastic zakje in mijn koeltasje in de ijskast zetten samen met afgekolfde melk.
Ik ben wel heel benieuwd hoe ik voor voldoende melk ga zorgen voor de 1e werkdag aangezien ingevroren melk tot nu toe niet gelukt is...Back up plan is hier dat ik over de middag melk ga brengen als het tegen dan niet gelukt zou zijn om voldoende voorraad te hebben die nog goed is
één maand geleden
Reactie op Babyvdh
Ik heb een kolfconsult gedaan, zeer tevreden van! Ik ben voor de enkele kol ...
Drinkt je kindje dan wel vers gekolfde melk en wilt hij/zij geen ontdooide melk? Dit heb ik namelijk nog niet geprobeerd om aan te bieden 🙈 ik ging er van uit dat als verse/ koelkast flesje gingen de ingevroren melk ook zou lukken 🤷🏼♀️
één maand geleden
Reactie op LiezeD94
Drinkt je kindje dan wel vers gekolfde melk en wilt hij/zij geen ontdooide ...
Bij mij heb ik ook nog geen verschil gemerkt tussen de gevroren of gewoon verse gekolfte melk of uit de ijskast.. zou het liggen aan de manier van opwarmen of ander flesje of dat je anders at bij de melk die gevroren werd?
één maand geleden
Blijkbaar hangt het per vrouw af van enzymen in de melk die dan bij invriezen-opwarmen de melk kan doen veranderen van smaak en geur. Soms zelfs alsof het bedorven is. Dus sommige kindjes weigeren deze melk. Een oplossing zou kunnen zijn om de melk te pasteuriseren voor het invriezen.
Ik heb afgelopen week geprobeerd met een blokje (30ml) uit de vriezer te ontdooien en dit gekoeld te geven (rond de 10 graden denk ik) en ze maakte er geen verschil van 🙏🏻 ik rook er ook niets anders aan.
Kwestie van proberen denk ik dan!
één maand geleden
Reactie op LiezeD94
Drinkt je kindje dan wel vers gekolfde melk en wilt hij/zij geen ontdooide ...
Vers gekolfd en uit de koelkast lukt wel. Heb nu ook eens getest met diepvriesmelk van een week geleden (vorige was van 2 weken na de bevalling) en laten ontdooien in koelkast ipv au bain marie opwarmen meteen en dat ging wel binnen (wel met hele grote honger en veel drinkpauzes, dus hopelijk betert het nog)
MOD
één maand geleden
Hey, super dat je nog bv heeft :)
Zoek de rust op tijdens je kolfpauzes, normaal heb je als ik mij niet vergis een halfuurtje? Zorg dat je voldoende pads hebt voor in je bh te steken 🙂 in den tijd had ik enorm veel melkverlies en deze waren zeker handig toen! Voorzie ook zakjes,potje om je verse melk in te bewaren en daarna de datum erop en in de koelkast ;)
Wat ik ook wel deed was als ik naar de wc ging ook wel wat afkolven 🙈