23 Reacties
2 maanden geleden
Mijn zoon weegt 4,3kg. Hij krijgt borstvoeding, 8-9 keer per dag. Met de formule van (150x4,3)/8 komen wij uit op 645ml/dag endus 80ml per keer volgens vroedvrouw. Je kan eventueel ook proberen met die formule voor een richt volume :). Wat maakt dat je de indruk hebt dat hij meer voeding nodig heeft?
2 maanden geleden
Ik vraag het niet om te oordelen maar uit nieuwsgierigheid. Dit omdat volgens de fleswijzer van K&G babies tussen 4-5kg ongeveer 440-760ml per dag drinken. Hij/zij zou in theorie meer dan genoeg melk moeten krijgen. Daarom vroeg ik wat maakt dat je de indruk heb dat het onvoldoende is voor je kindje. Soms kan teveel melk ook meer reflux geven en gaan ze hierdoor ook meer drinken. Dat had ik met mijn zoontje rond week 5-6.
2 maanden geleden
Bij ons zei de vroedvrouw max.200ml per kg per dag (algemene richtlijn is 150ml per kg per dag, maar daar kwam die van ons ook nooit mee toe). Ons zoontje is 9 weken en drinkt al sinds hij nog geen maand oud was bijna 1l per dag. Hij was wel 4kg220 bij de geboorte (nu 6,5kg ongeveer), dus dat scheelt wel direct veel natuurlijk. Wij geven nog steeds 135 per keer (wel 7 voedingen per dag), tenzij het langer dan 4u geleden is dat hij gegeten heeft.
2 maanden geleden
Reactie op Crissytje
Mijn zoon weegt 4,3kg. Hij krijgt borstvoeding, 8-9 keer per dag. Met de fo ...
Soms heeft hij voldoende na zijn fles en soms huilt hij dat hij nog wilt. Overdag en ‘s nachts komt hij ook eerder dan voorheen. Vorig weekend wel ziekjes geweest (corona) waardoor hij was afgevallen en minder heeft gedronken die periode. Kan zeker zijn dat hij de “schade” wat aan het inhalen is en hij nu meer vraagt zei de vroedvrouw.
2 maanden geleden
Mijn zoontje is 6 weken oud en heeft tot nu toe altijd BV gehad maar ik ben sinds 2 dagen overgestapt op enkel KV want hij hing echt de hele dag aan de borst dus het was voor mij niet meer haalbaar.. en hij drinkt nu om de 4u telkens een fles van 120ml..
2 maanden geleden
Reactie op Michellevanmaele
Soms heeft hij voldoende na zijn fles en soms huilt hij dat hij nog wilt. O ...
Dat kan wel dat hij wat aan het inhalen is of een sprongetje maakt. Weet niet of het bij jou gaat werken maar proberen jullie hem erna ook wat rechtop te houden? Die van mij heeft soms ook wat tijd nodig om te beseffen dat zijn maagje al vol zit.
2 maanden geleden
Ons zoontje is 8 weken en woog vorige week 5,5 kg. Hij drinkt 8 keer per dag en we bieden telkens 165cc aan en drinkt dit soms leeg, soms niet. Zowel kinderarts als vroedvrouw vonden dit oké. Hij woog 3,5kg bij de geboorte en was 55cm, dus wel een grote jongen.
2 maanden geleden
Ons zoontje is ook 7 weken oud en weegt ongeveer 4.6kg. Wij hebben net hetzelfde gevoel, dat de flessen van 120ml niet steeds meer voldoende zijn. De vroedvrouw zei dat het voor zijn gewicht nog te vroeg is om over te schakelen op flessen van 150ml, maar wij zien telkens een gefrustreerde baby na zijn fles als hij niet genoeg heeft. We merken een duidelijk verschil als hij wel genoeg heeft. Dus geven we nu toch al op twee van de zes voedingsmomenten (rond 16u en rond 23u) een flesje van 150ml. Rond 16u, omdat we merkten dat hij dan meer nodig had, en rond 23u omdat hij dan een langere blok aankan 's nachts. Sinds we twee grotere flessen aanbieden (die hij overigens helemaal leegdrinkt) hebben wij een vrolijkere baby. Voorlopig is het voldoende met twee grotere flessen, maar indien we merken dat hij ook op andere momenten signalen geeft dat het niet meer voldoende is, gaan we ook op andere momenten verhogen. We volgen dus de signalen van ons zoontje en vertrouwen op ons ouder-instinct in plaats van louter de 'formule' van wat ze zouden mogen...
2 maanden geleden
Reactie op jonsi
Ons zoontje is ook 7 weken oud en weegt ongeveer 4.6kg. Wij hebben net hetz ...
Hier net hetzelfde. De flesjes van 120 zijn leeg tot op de laatste druppel. Ik was me ook al aan het bedenken om paar x per dag 150 te geven. Nu ik dit lees ga ik het ook gewoon doen! Ons zoontje is ook 7 weken en weegt 4,8 kg
2 maanden geleden
6 weken hier en drinkt overdag om de 4u een fles van 120ml (water). S nachts kan er tussen de 5u en 7u zitten tussen een voeding. Dus komen aan 5 a 6 voedingen per dag. Wij mochten een tijdje geleden nog niet verhogen (had toen 3x een flesje van 150ml gegeven en zei dit trotstegen de vroedvrouw) in de voeding en zijn dan maar overgeschakeld op een dikkere pap. Maar hier zijn de flesjes altijd leeg. Dus ga donderdag ook nog eens bespreken of ik eventueel al niet eens 1 of 2 voedingen mag verhogen naar 150ml. Want is nu een 2 weken geleden dat dit besproke was
2 maanden geleden
Reactie op Valochie
Hier net hetzelfde. De flesjes van 120 zijn leeg tot op de laatste druppel. ...
Sinds we 2 flesjes hebben verhoogd naar 150ml, stopt hij soms zelf wanneer hij genoeg heeft, wat maakt dat zijn flesjes niet meer allemaal tot op de druppel leeg zijn. Lijkt me iets logischer dat ie zelf aanvoelt wanneer hij meer nodig heeft dan dat wij dit bepalen. We geven wel nog niet op alle momenten die 150ml want dat zou te veel zijn (soms zou hij namelijk wel alles tot op de druppel leegdrinken en dat lijkt me nu wel zéér veel 🤭). Misschien kan je best eens zijn signalen observeren om te zoeken welke momenten jij vermoedt dat hij meer nodig heeft (van ons was dat heel duidelijk) en die momenten idd al eens een flesje of twee verhogen...?
2 maanden geleden
Mijn zoontje is 5 weken en drinkt 5 flesjes van 150. Ik vind dit precies ook veel maar ze zijn altijd helemaal leeg, hij woog vorige week 4,5 kg
2 maanden geleden
Reactie op opaarde
Maken jullie in de avond als je kleintje 7u doorslaapt wakker voor de fles ...
Ik niet, ik laat hem gewoon slapen tot hij weent.
2 maanden geleden
Mijn dochtertje van 8 weken drink nu om de 3. 3/5 uur een flesje van 150ml ongeveer 5 tot 5 voedingen per dag soms moeten we nog 2 flesjes bij geven van 60 voor dat ze genoeg gedronken heeft