19 Reacties
6 maanden geleden
Ik ben bevallen met epidurale, dus had niet veel andere keuze dan op de rug helaas, maar ik zou het zo opnieuw doen als dat nodig is. Ik was ingeleid en zonder epidurale zag ik dat niet zitten, omdat ik 4 dagen ervoor al hevige krampen had en uitgeput in het ziekenhuis aankwam
6 maanden geleden
Reactie op Obviregr
Ik ben bevallen met epidurale, dus had niet veel andere keuze dan op de rug ...
Ik zou graag willen proberen zonder epidurale maar sluit de mogelijkheid niet uit..
De vroedvrouw zei mij wel dat er nu 1 is waarbij je wel nog kan rondlopen maar ik ga er toch vanuit dat als ik hem vraag ik ook niet meer veel energie over heb dus dan misschien zowizo liever ga gaan liggen..
6 maanden geleden
Ik heb geen specifieke houding in mijn plan gezet, maar dat ik wil luisteren naar mijn lichaam op dat moment.
Kan zijn dat ik nu denk dat ik absoluut niet op mijn rug wil bevallen maar dat het uiteindelijk wel word omdat ik te moe ben of dat de enige is die op dat moment goed voelt.
6 maanden geleden
Mijn wens was in een bad te bevallen, maar door dat mijn water als was gebroken 5 weken te vroeg mocht dit niet. Uiteindelijk na 5u zonder epidurale te wachten tot mijn 10 cm. Kon ik niet meer, was doodmoe en daarom toch met epidurale bevallen. Maar heb geen specifieke houding.
6 maanden geleden
Geen ervaring te delen. Wel een ‘plan’… Ik heb me hier en daar geïnformeerd en voor mij klinkt bevallen op de zij wel een fijne optie.
Daarnaast wil ik me ook nog informeren over op handen en voeten bevallen.
Niet om ‘tegendraads’ te willen doen, maar liggend bevallen op mijn (slechte) rug beangstigt mij. Het wordt in mijn geval zelfs afgeraden.
Maar we zien wel wat er goed voelt…
6 maanden geleden
Hoewel ik uiteindelijk met een spoedkeizersnede ben bevallen van mijn eerste kindje, heb ik wel op verschillende manier de weeen opgevangen. Ik vond het fijn om te hangen aan een doek die aan het plafond is vast gemaakt, en om de weeen op te vangen in bad. Nadat de weeen me ook te veel werden heb ik om de epidurale gevraagd. Vanaf dan moest ik in het bed blijven , maar ik vond het aangenaam om met mijn bovenlichaam op een soort van zitzak te liggen en met mijn knieën op het bed, variatie op ‘handen en knieën’. Best hoor je ook eens bij de materniteit waar je ga bevallen wat ze allemaal voor handen hebben in het bevalkwartier. Ik zat ook graag op de bal toen de onsluiting nog wat op gang moest komen.
Ik zou me ook informeren over de zuignap, een knip, een verlostang, lachgas,..
maar ook persoonlijke wensen, van hoe je je grens aangeeft of een codewoord met je partner, muziek, verlichting, massagetechnieken,..
Wat ik ook belangrijk vond was na de bevalling. De vroedvrouw van dienst was toen einde shift en wou graag direct na de bevalling mijn kindje wegen en meten, terwijl ik mijn kind liever bij mij wou houden, ik wou ook dat de navelstreng uitklopte bv, maar eigenlijk heb je op die moment geen kracht meer over (of ik toch niet) om op je strepen te staan. Dan is je partner, of diegene die je bij de bevalling bijstaat heel belangrijk om opnieuw naar het geboorteplan te wijzen.
Je hebt ook goede onlinetools die je kunnen helpen bij het opstellen van je geboorteplan (birthplanner.me)
6 maanden geleden
Reactie op LiezeD94
Heel erg bedankt voor jouw reactie want jij haalt hier verschillende dingen ...
Graag gedaan, ik kan je ook wel aanraden om een boek erover te lezen, gewoon een boek over het thema van bevallingen of zwangerschappen. Daaruit kan je veel info halen die je soms zelf niet kan bedenken. En dan met je ook voor jezelf bepalen ook in hoeverre je wilt weten wat alle medische termen inhouden. Ikzelf ben eerder van mening dat ik het medisch personeel zou volgen in hun raad. Bv als zij zeggen ik zou nu een knip geven om die en die reden. Dan wil ik ervanuit gaan dat dit een weloverwogen keuze is dat ik zonder medische achtergrond niet op 1,2,3 begrijp. Maar sommige vrouwen houden liever zelf de touwtjes in handen en willen dat alles tot in de puntjes wordt uitgelegd en dat ze zelf beslissingsrecht hebben hierover. Maar dat is aan jezelf om te bepalen hoe je hier tegenover staat.
Als je een zelfstandige vroedvrouw hebt kan je je geboorteplan en vragen ook met haar bespreken op voorhand!
6 maanden geleden
Reactie op Elca
Graag gedaan, ik kan je ook wel aanraden om een boek erover te lezen, gewoo ...
Weten wat het allemaal inhoud is inderdaad interessant maar natuurlijk ga ik wel luisteren naar wat ze op het moment zelf aanraden want liever een knip dan een scheur denk ik dan 🙈
6 maanden geleden
Een scheur loopt mooi langs alle spiertjes en kliertjes terwijl een knip alles gewoon stuk maakt waardoor de hechting
/ genezing moeilijker is nadien.
Daarnaast gaat een scheur maar zo ver als echt nodig is.
Onze vroedvrouw raadde knippen echt af, maar soms kan het natuurlijk niet anders.
En de beste houding is de houding van verandering. Terwijl de bevalling op je rug de meest onnatuurlijke is. Soms kan het natuurlijk niet anders, maar als je bevalling normaal gaat, is een ruglig helemaal niet de beste positie blijkbaar.
Onze vroedvrouw vertelde ook dat donkerte echt wonderen kan doen. Omdat er dan endorfine aangemaakt zal worden die alles vlotter laat verlopen en het geloof in je eigen krachten terug kan brengen.
Heel benieuwd allemaal hoe dat echt gaat lopen ;-)
6 maanden geleden
Veel staat of valt wel echt met de policy van het ziekenhuis. Sommige ziekenhuizen zijn erg vrouwvriendelijk en hierbij kan de bevallende vrouw vanalles kiezen. Maar in het ziekenhuis waar men schoonzus beviel was ze verplicht om op haar rug te gaan liggen als ze moest persen terwijl ze geen epidurale verdoving had.. 🤷🏼♀️ soms zijn er ook infosessies in het ziekenhuis die gegeven worden. Misschien kan je hier eens naar informeren.
Ik heb ook al vaker gehoord dat een scheur beter geneest als een knip, maar in sommige gevallen wordt een scheur ook eentje die helemaal doorloopt en mogelijks mee je anus openscheurt (in erge gevallen he) daarom dat het medisch personeel soms liever een knip zet (schuin) zodat deze niet richting je anus gaat. Ik zou vooral niet willen dat ze ingrijpen met een knip om het ‘sneller’ te doen verlopen terwijl er eigenlijk nog tijd en ruimte genoeg is. Enkel als de baby of mama in nood is en er is kans op een totaal ruptuur dan zou ik wel graag een knip willen. Ook dit hangt af van hoe vrouwvriendelijk je ziekenhuis is. Er zijn ziekenhuizen die graag alles zo snel mogelijk laten verlopen, en hierbij weinig rekening houden met de pij of herstel van de vrouwen. Dit valt dan onder de term gynaecologisch geweld.
MOD
6 maanden geleden
Hier 8 jaar geleden bevallen door middel van een scheurtje in de vruchtzak 🙈 ik verloor precies urine maar was vruchtwater en moest binnen in het ziekenhuis waar ze de dag erna besloten hebben om het in gang te zetten. Had een epidrale gekregen omdat ik teveel pijn had. Maar uiteindelijk is alles heel snel en vlot verlopen ❤
Bij mijn 2de bevalling heb ik heel lang thuis gebleven , heb een hogere pijngrens toen dan de eerste dacht ik 🙈 ik kwam op het gemak in het ziekenhuis en ze vroegen of ik een epidraal wou en zei ja maar bleek al 9,5cm te hebben dus binnen het uur was ze daar 🙈
Nu doordat ik heel snel beval en mijn 3de is ben ik van plan om sneller naar het ziekenhuis te gaan want ben ergens wel bang dat ik beval onderweg 🙈
In elk geval heel veel succes gewenst aan jullie alleen met de laatste loodjes ❤
En qua meer van plan is het ik zie wel hoe en wat..wil enkel de placenta bewaren voor afdruk en kort verblijven in het ziekenhuis
6 maanden geleden
Ik had de vorige keer een zwangerschapscursus gevolgd en was dus heel goed geïnformeerd over alle opties.
Toen hebben we dus een concreet geboorteplan opgesteld. Ik wou graag eerst proberen zonder epidurale, wat helaas niet gelukt is omdat mijn water meteen gebroken was en de weeën elkaar te snel opvolgden en te pijnlijk waren. Daarom ben ik dus ook gewoon op mijn rug bevallen, achteraf gezien zou ik dit zeker opnieuw doen, want dat was echt heel gemakkelijk. 😅
Daarnaast wilden we ook geen knip, daar hebben ze echt wel rekening mee gehouden en mij heel de tijd rustig laten persen en op tijd tegengehouden, daardoor had ik maar een minischeurtje aan mijn schaamlippen. Iets waar ik nooit last van heb gehad. Ook de navelstreng wilden we laten uitkloppen, hebben ze gedaan ook al duurde dit enorm lang! En qua naveltje wilden we een cordring en geen zo’n klemmetje, maar dit is tegenwoordig standaard in ons ziekenhuis.
Ik had wel het geluk dat het op het moment dat ik moest bevallen enorm rustig was op de materniteit en dat ze dus echt hun tijd konden nemen. Maar ik zou nu dus heel graag opnieuw op dezelfde manier bevallen. 😊