22 Reacties
4 maanden geleden
Dat is iets wat je echt zelf moet beslissen. Ik kies er momenteel ook voor om het zonder te doen en te zoeken naar andere manieren op de pijn op te vangen (warm water, ademhalingsoefeningen, bewegen, …). Dit omdat ik zo natuurlijk mogelijk wil bevallen maar ook heel de bevalling bewegingsvrijheid wil hebben.
Eens je epidurale krijgt hang je vast aan bed en kan je veel minder bewegen. Ook de bevalhoudingen zijn dan veel beperkter.
4 maanden geleden
Ik ben gisteren bevallen na een arbeid van 17u voor ik mocht beginnen te persen. Ik had me voorgenomen niet te snel te vragen achter epidurale maar uiteindelijk was het niet meer te houden en kon mij niet meer ontspannen van de pijn dus kwam er door de spanning ook geen vordering meer in ontsluiting enzv. Dan na epidurale is het ineens vlot vooruit gegaan en na de pijnlijkste weeën echt een mega zalig gevoel. Blijkbaar kan die ook juist bevorderlijk werken. Als de epidurale nog goed in werking is tijdens het persen voel je je weeën niet zo heel goed maar ik heb dit eigenlijk wel als positief ervaren. Niet teveel pijn bij het persen en laatste uurtjes voor het persen ook dat ontspannen gevoel.
Ik zou dus zeggen: niet teveel voornemens en het wat op je af laten komen. Normaal ben je niet te laat voor een epidurale. En zo wel dan duurt het ook niet meer lang. Veel succes!🥰
4 maanden geleden
Je moet zelf zien.
Met mijn eerste bevalling (ingeleid) heb ik gewacht tot ik niet meer kon.
Ik had een arbeit van 12u (op de kop 😅)
Van 2u 's nachts tot 8.30 geen epu gehad en dan heb ik een epu gevraagd omdat ik niet meer kon.
Nu met deze bevalling ga ik toch het zelfde doen.
Wachten tot ik niet meer zou kunnen (indien het zo is).
En als ik niet meer kan vraag ik er 1.
Maar jij moet die keuze voor u zelf stellen en niet door iemand anders 😉
4 maanden geleden
Mijn weeën waren opgewekt bij mijn eerste bevalling. Ik had geen recuperatietijd meer en beet de pijn blijkbaar gespannen af. Ik had nog maar 3cm ontsluiting dus hadden ze mij aangeraden om toch een epidurale te vragen. Door die epidurale ben ik volledig ontspannen en had ik meteen volledige ontsluiting en kon ik beginnen persen. Nadien geen last van gehad. Ik kon meteen rondstroppen en alles doen. Elk verhaal zal anders zijn. Het gaat er om dat je jouw eigen gevoel moet volgen en de raad van de vroedvrouwen. Zij zien genoeg bevallingen en kunnen het beste inschatten wat er kan en niet kan. Veel succes alleszins.
4 maanden geleden
Ik ben 2x ingeleid en 2 x verplichte epi gehad. Voelde niets tot de persweeën wat was dat 😅
Maar ik heb enorm last van m'n rug sinds de epi's ...
Aangezien ik deze keer niet word ingeleid ga ik ervoor om het zonder te proberen.
Om zo mijn rug te sparen natuurlijk.
Ik ben 2x heeel erg snel bevallen.. waardoor ze me wel hebben gewaarschuwd dat als ik het niet direct neem de kans groot is dat het te laat zal zij. 🙈🙈🙈
Maar mijn vroedvrouw zei me ook. Dat zoals ik weet , eens de baby eruit is de pijn ook onmiddellijk stopt 😉☺️🤞🏼
4 maanden geleden
Reactie op diny824
Dan heb jij je bevalling gevoeld
Ik was "verlamd" tot bijna na mijn beval ...
Niets gevoeld tot de persweeën die heb ik volledig gevoeld 😅 was wel heel hard schrikken want ik had dat niet verwacht maar 2x echt wel pijn gehad bij de persweeën.
3e x goeie keer ? Nu weet ik ten minste dat ik het waarschijnlijk weer zal voelen 😅 waardoor ik epi beetje overbodig vind 😅
4 maanden geleden
Reactie op nahlie
Niets gevoeld tot de persweeën die heb ik volledig gevoeld 😅 was wel heel ...
Ik heb mijn gewone weeën gevoeld van 2u 's nachts tot 8.30 's morgens en daarna kon ik niets meer voelen tot bijna een half uur na mijn bevalling.
Ik heb mijn dochter toen niet eens "gevoeld"
Maar ik ben toen ook ingeleid
En hoop op het zelfde als jij nu 🥰
4 maanden geleden
Ik heb het bij mijk eerste ook zonder gedaan. 4 uur lang ik een bad gezeten en dit lukte goed. Laatste uurtje onsluitingsween was suuuper pijnlijk. Na 1 uurtje van die heel pijnlijke mocht ik persen. Persweeen voelde ik niet en deden geen pijn. Ik hoop het nu ook zonder te doen! 🙏🏼🙏🏼🙏🏼
4 maanden geleden
Ik lees hier voor het eerst dat er rugpijn kan optreden na een epidurale 😳
Vooraleer ik als een gek zou gaan googlen 😄…
Vanwaar komt de rugpijn en hoe lang duurt die dan?
4 maanden geleden
Reactie op mamawens2024
Ik lees hier voor het eerst dat er rugpijn kan optreden na een epidurale 😳 ...
Klopt! Ik heb sinds de 1e epi last van mijn rug .. ondertss een 2e x epi gehad en beetje erger geworden..
Nu zou ik bevallen van ons 3e kindje.. en ik ga echt proberen zonder deze keer want bevalling is eventjes heel veel pijn...
Maar de ruglast is veel langer...
Hopelijk lukt het 🤞🏼
4 maanden geleden
Reactie op mamawens2024
Ik lees hier voor het eerst dat er rugpijn kan optreden na een epidurale 😳 ...
Ik heb hier totaal geen last van. Op het einde van mijn zwangerschap wel wat last van rugpijn gehad, zeker na een aantal uur in bed en kon hierdoor niet meer uitslapen. Nu voelt onze matras terug als een wolkje aan en heb ik van niks nog last in mijn rug. Ik denk dus dat dit voor iedereen anders is..
4 maanden geleden
Ik geloof zeker dat het kan gebeuren, want voor een ruggenmergpunctie geven ze dezelfde waarschuwing mee… Maar ik had er precies nog nooit bij stilgestaan in geval van een epidurale.
Ik heb zelf wel al een aantal ruggenmergpuncties gehad zonder complicaties gelukkig. Veel hangt wellicht ook af van de dokter in kwestie (ervaring).
4 maanden geleden
Reactie op nahlie
Ik voel nog steeds waar deze heeft gestoken.. en mijn onderrug doet sneller ...
Word je hiervoor evt. opgevolgd door een neuroloog? Zo niet, zou ik dat toch aanraden. Zij zijn experten wat het zenuwstelsel betreft. En dat lijkt me nu net wat ‘geraakt’ of beschadigd is bij jou vanwege de epidurale.
4 maanden geleden
Reactie op Iona4
Was da direkt na de bevallimg dat je die pijn had of is da later /na paar d ...
Ik ben de 1e keer bevallen in de winter.. en door de kou kon ik dat wel voelen.
Ik denk dat het er direct was .. maar het is niet constant. Maar in vlagen bv gevoeliger bij koude. Dan kan ik exact aanwijzen waar die gestoken heeft.