15 Reacties
4 dagen geleden
Mega herkenbaar 😩 hij slaapt heel soms een blokje van 3u als hij bij ons mee in bed ligt.. valt ook snel in slaap aan mijn borst maar het wegleggen gaat niet zo vlot. En eens het is gelukt ook elk 1,5/2u. Ik ben het boek ‘zachte nachten’ aan het lezen en vind hier wel mentale rust en besef dat het nogal onrealistisch is om nu al te verwachten dat hij al zelfstandig kan gaan slapen. Ze hebben ons nog zohard nodig. Geen echte tips dus, behalve het boek maar je bent dus niet alleen. Bij mijn zus ook borstvoeding werd het na een jaar pas beter en is na dat jaar ook redelijk snel beginnen doorslapen. Dus komt sowieso wel goed 🫶🏻
4 dagen geleden
Helemaal hetzelfde hier. Om 19h gaat hij graag slapen, met een flesje. Dan wakker rond 00h of 01h en vanaf dan stipt elke 2h wakker.
Dan drinkt hij ook telkens een flesje van 120ml max en valt zo terug in slaap, dit tot ongeveer 6h of 7h en begint de dagroutine.
Ben al blij dat we niet de enige zijn:) maar ik heb ook geen tips :)
Xx
3 dagen geleden
Ons kindje valt zelfstandig in slaap maar wordt na 1u 's nachts ook telkens om de 1,5 a 2u wakker... ik denk niet dat zelfstandig in slaap kunnen vallen dus een oplossing is. Laat je vooral niet te gek maken door anderen. Elk kindje is zo anders en ze zullen het uiteindelijk wel leren als ze er klaar voor zijn.
3 dagen geleden
Zo straf: ik wou hier dus ook een poll rond starten 😅
Hier ook eentje die elke 2u van de nacht wil feesten. Ik geef uitsluitend borstvoeding want daar bovenop weigert mijn dochter de fles. Je kan wel raden hoe vermoeiend dit is.
Onze meid valt wel zelfstandig in slaap. Soms zie ik haar op de babyfoon nog heen en weer rollen met haar ogen open nadat ik haar in bed heb gelegd. Uiteindelijk valt ze zelf dan toch in slaap. Dit allemaal zonder huilen.
Net zoals hierboven vernoemd: ik denk ook niet dat zelfstandig in slaap vallen de korte nachten zullen herstellen. Ik vrees dat dit te maken heeft met slaapregressie 🙁. Het gaat in dat geval vanzelf over maar kan wel een tijdje duren...
3 dagen geleden
Hier ook gelijkaardig met onze dochter.. frustrerend wetende dat dit ooit kon en nu ineens een stap achteruit. Maar ze is ook veel aan het leren dus dan slapen ze altijd onrustiger. Stilaan lijkt ze weer naar blokjes van 3u te gaan.
Boek ´zachte nachten´ helpt hier heel goed! Ik zou zeggen blijven consequent zijn met slaaproutines en proberen stapje per stapje dingen te veranderen als dat nodig is. Ik probeer meerdere slaapassociaties te gebruiken, dus ook te wiegen en zingen bijvoorbeeld. Ook al wil ze na een tijdje sowieso aanhappen bij mij om effectief in slaap te vallen (laat ik dan toe) maar hierdoor zal ze hopelijk na een tijdje ook slapen met enkel wiegen en of zingen. Ik merk wel op dat ze geen nood aan voeden heeft bij iemand anders, dus het is echt opportunisme. Ik probeer haar de kans te geven om het te leren, en dat is met vallen en opstaan. Maar je kan niks forceren wat biologisch niet zo voorzien is, een baby is nog zo afhankelijk. Een tip die ik nog toepas is zorgen dat ze voldoende slaapdruk opbouwd in de dag en niet te snel aan de nacht laten beginnen. Ik las ook al dat 19u vroeg is op deze leeftijd: onze dochter slaapt pas tussen 20 en 21u, opstaan rond 7u.
3 dagen geleden
Reactie op Ilse9595
Ook een flesweigeraar! Haha, welkom bij de club😂😂
Hoe doe jij dat met we ...
Ja top toch hé 🤣!
Ik heb het grote geluk van momenteel nog thuis te zijn. In januari gaat ze naar de onthaalmoeder. We blijven bijna dagelijks oefenen en hebben inmiddels de flesjesmarkt financieel goed gesteund door allerhande merken, speentjes e.d te kopen 😅. Zo nu en dan gebeurt een wondertje waarbij ze toch een flesje leegdrinkt (30 cc is dat dan maar, omdat we niet steeds superveel melk willen verspillen). Dit zijn echter eerder uitzonderlijke momenten. Blijven oefenen I guess... maar het flesweigeren is wellicht een thema dat een eigen topic nodig heeft. 😊
In ieder geval: de combinatie met zulke nachten, als jij omschrijft, is moordend op je lijf en gemoed: wetende dat niemand anders dit even kan overpakken. Dus ik begrijp je hulpvraag zeer goed. Weet dat je niet alleen bent en ik duim dat er snel beterschap komt. Het komt goed. 💜
3 dagen geleden
Reactie op Ilse9595
Ook een flesweigeraar! Haha, welkom bij de club😂😂
Hoe doe jij dat met we ...
Hier ook 🥲 gisteren heeft hij 9u niet gedronken!😥 ik heb niet de mogelijkheid om live te gaan voeden.. ik heb een cupfeeder besteld zodat hij daarmee toch iets kan binnenkrijgen.. ik heb hem 4,5maand live gevoed en met de fles geoefend (met mijn mama) vanaf 8 weken. Dat lukte toen goed zolang ik niet in de buurt was.. het gekke is dat hij bij mijn mama met heel veel geduld de fles wel pakt..
3 dagen geleden
Reactie op Valeriee94
Hier ook 🥲 gisteren heeft hij 9u niet gedronken!😥 ik heb niet de mogelijk ...
Heb wel een goed melkbadje gemaakt vandaag met 400ml melk 😅🥲
2 dagen geleden
Hier ook eerst slapen van 19u tot 23u30. Daarna om het uur half wakker. Kan nogtans zelf in slaap vallen.. hoop dat ze snel terug wat meer slaapt
2 dagen geleden
Idem dito hier! Mijn zoontje kon 5 uur doorslapen zonder eten, zelfs 2 keer de volledige nacht en sinds een kleine week wordt hij weer bijna elke 2 uur wakker. Ik heb wel het geluk dat hij nadien meteen terug slaapt. (Hij is 16 weken.)
2 dagen geleden
Dit is de groeispurt van 4 maanden. Deze sprong duurt lang en de meeste ervaren dit als de meest intense sprong.
Dan kunnen ze plots niet meer wat ze vroeger konden, baby’s die doorsliepen hebben plots extra voedingen nodig…
Gaat echt weer over, gewoon een fase
één dag geleden
Hier ook een minder goede slaper. Mijn zoontje doet overdag dutjes van 20min maar hij is doorheen de dag wel heel vrolijk. 'S avonds slaapzakje aan, gaan we naar zijn kamer en geven we zijn flesje in het donkere en knuffelen we nog even. Dan valt hij meestal goed in slaap. Hij eet om de 4uur ongeveer maar tussendoor wordt hij vaak wakker ' s nachts.
Ik heb mij er wat bij neergelegd want verder doet hij het prima. De pediater zei dat het soms gewoon kan dat je een slechte slaper hebt zonder oorzaak. Dat neemt uiteraard de vermoeidheid niet weg. Want overdag bijslapen zit er dus ook niet in.
35 minuten geleden
Wij hadden hetzelfde. Maar we zijn aan de slag gegaan met de cursus van snuggles and dreams. Daar staat heel wat verduidelijking in. Ze geven tips en methodes om het zelfstandig slapen te oefenen. Je kan dan zelf kiezen op welke manier je dit probeert toe te passen (wij zochten wat een tussenoplossing waar we onszelf goed bij voelden, zonder ons zoontje echt te laten huilen). Zo geven ze aan dat het in slaap vallen aan de borst best wat vermeden kan worden, omdat ze anders zonder niet in slaap geraken (dit wordt dan een slaapassociatie)