22 Reacties
één maand geleden
Hoi, hoe lang na wakker worden haal je hem dan uit bed? Onze dochter is even stipt en lijkt na 45min wakker te worden. Op dit moment ligt ze dan soms te babbelen, soms te wenen,... Wij laten ze gewoon doen voor 10-15min. Meestal ligt ze dan terug in slaap. Ik vind het niet te vroeg voor slaaptraining, doel is dat ze zelfstandig de cycli aan elkaar kunnen koppelen. Mij maakt het dus niet uit wat ze tussendoor doet, ookal is het wenen, ze valt ondertussen zelfstandig in slaap na wakker zijn. Ze is 16w, ik slaaptrain al vanaf 4w, met veel ups en downs ivm sprongetjes en regressie, maar kan wel zeggen dat ze vrij vlot zelfstandig kan inslapen :)
één maand geleden
Als hij echt na elk dutje verder slaapt op jou denk ik dat hij het misschien wel gewoon kan worden maar als er ook dutjes zijn waarbij dit niet nodig is denk ik dat het wel oké is want dat toont dat het niet moet.. en als je hem eerst bij jou neemt om te kalmeren en dan half slapend terug weg probeert te leggen? Dat hij ondertussen voor het eerste deel van zijn dutje al zelfstandig in slaap kan vallen is al zeer goed! Stap voor stap zal hij wel leren om alleen en langer te slapen 😘
één maand geleden
Reactie op LiezeD94
Als hij echt na elk dutje verder slaapt op jou denk ik dat hij het misschie ...
Ik merk ook bij mijn dochtertje dat als ze wakker wordt zonder haar tut en ik die zo snel mogelijk terug in haar mondje steek ze makkelijk terug in slaap valt.. maar als ze al iets te lang zoekt achter haar tut ze wakker is en niet meer slaapt 🙈
één maand geleden
Reactie op AmberS1995
Hoi, hoe lang na wakker worden haal je hem dan uit bed? Onze dochter is eve ...
Dag Amber, dank je voor je bericht!
Misschien ga ik inderdaad te snel ingrijpen en moet ik hem eventjes laten liggen. Het probleem met ons kindje is dat hij vaak niet huilt maar krijst en daardoor voel ik me sneller verplicht om in te grijpen.
Welke slaaptrainingsmethode gebruiken jullie? Hebben jullie Ferber/gecontroleerd huilen geprobeerd?
één maand geleden
Reactie op LiezeD94
Als hij echt na elk dutje verder slaapt op jou denk ik dat hij het misschie ...
Ik zal hem straks inderdaad na 5 minuutjes nog eens proberen wegleggen. Altijd als ik dat probeerde, begon.hij binnen 2 minuten weer te huilen maar misschien mag ik niet te snel opgeven. 😉
één maand geleden
Reactie op LiezeD94
Ik merk ook bij mijn dochtertje dat als ze wakker wordt zonder haar tut en ...
Hij huilt meestal zo hard dat hij zjn tutje niet meer wil op dat moment 🙈 ben aan het denken om hem vanavond eens in zijn cosleeper te leggen en zelf met de laptop op bed te blijven zitten. Misschien als ik er sneller bij ben, dat dit wel nog lukt.
één maand geleden
Reactie op EDEP
Ik zal hem straks inderdaad na 5 minuutjes nog eens proberen wegleggen. Alt ...
Ik leg haar “al rollend” weg, dus eerst haar poep en dan haar rug en hoofd met mijn hand arm nog onder haar hoofd als ze dan nog rustig ligt haal ik mijn arm weg en hou ik mijn beide armen langs haar lichaam met mijn handen rond haar hoofdje en dan pas laat ik haar los om alleen verder te slapen 😴 deze overgang werkt hier het beste om ze te laten verder slapen!
één maand geleden
Reactie op EDEP
Dag Amber, dank je voor je bericht!
Misschien ga ik inderdaad te snel ingr ...
Hoi, ja, krijsen is inderdaad moeilijk, is direct ook zo zielig natuurlijk... Ik kocht de eerste 2 cursussen van snuggles & Dreams en proberen daarvan de snuggles methode toe te passen (3min huilen, 1min troosten, enz, telkens langer tussen laten vooraleer opnieuw te troosten). Lijkt me gecontroleerd huilen? We merken eigenlijk wel dat het troosten tussendoor voor een extra prikkel zorgt, waardoor ze erger gaat huilen, dus laten haar eiglk gewoon 10-15min haar gang gaan. Als ze dan nog niet inslaapt weten we dat het op die manier toch niet zal lukken en moet er grondiger getroost worden met oppakken en knuffelen tot ze rustig is.
Onze dochter heeft van in het begin wel gehuild bij start slapen, ze heeft die ontlading en prikkel verwerking dmv huilen echt wel nodig, dat maakt het voor ons makkelijker te plaatsen om ze even te laten doen...
één maand geleden
Reactie op AmberS1995
Hoi, ja, krijsen is inderdaad moeilijk, is direct ook zo zielig natuurlijk. ...
Als je baby harder begint te huilen wil je baby aangeven dat hij je nodig heeft en is het bijna een noodkreet is van help me en geef me nabijheid en veiligheid. Als een baby stopt met huilen uiteindelijk is het omdat ze in shut down gaan want er komt niemand die hem de veiligheid gaat geven en dat is een overlevingsmechanisme. (Dat prooidieren hun niet vinden) ze leren er alleen maar uit dat er toch niemand komt. Er is niks zo hulpeloos als een klein baby'tje.
Vroeg of laat slapen alle kindjes zelfstandig en door. Daarvoor hoef je echt je baby niet te laten krijsen. :-) zeker niet als je ze iets wilt leren.
één maand geleden
Reactie op blackrose
Als je baby harder begint te huilen wil je baby aangeven dat hij je nodig h ...
Ik zeg toch niet dat we ze laten krijsen? ;) Er is een wezenlijk verschil tussen 5 min huilen van ontlading en dan in slaap vallen of 'laten krijsen'. Als ze overprikkeld is, is huilen soms de enige manier waarop ze dit kunnen verwerken. Niks mis mee.
één maand geleden
Die 45 minuten slaapjes zijn heel normaal maar oh zo frustrerend! Ik snap je helemaal. Wij passen al vanaf 6 weken de slaapschema's van Snuggles en dreams toe (ons eerste kindje was een vreselijk slechte slaper vandaar dat we er deze keer snel mee begonnen zijn). Soms lukt het haar ondertussen om zelf 2 cycli aan elkaar te koppelen. Meestal moet ik een aantal keer haar tutje teruggeven maar slaapt ze daarna verder. En af en toe neem ik haar ook op mij om verder te slapen als ik het gevoel heb dat ze haar slaap echt nodig heeft en ze zelf niet meer in slaap valt. Ik zou er idd geen gewoonte van maken om hem iedere keer op je te leggen.
Wat bij ons helpt:
- Donkere, koele kamer
- Inbakeren! Lifesaver
- Witte ruis
En zorgen dat hij moe genoeg is voor je hem in bed legt, rekening houdend met de wakkertijd voor zijn leeftijd. Wij doen veel buiklig oefenen, onder de speelboog liggen,.. zodat ze fysiek goed moe is. Dan kan ze vaak makkelijker 2 cycli aan elkaar koppelen en soms 2uur slapen.
Hopelijk heb je hier wat aan! Succes!
één maand geleden
Hier ook altijd na 45min wakker… maar wel vrolijk. Moet heel lastig zijn als hij krijst, ik leef met je mee! Ik zou niet na elk dutje hem op jou nemen. Ik laat het vm dutje kort, na 45min ga ik hem gewoon halen. Ik wil wel dat het middagdutje een lang is, dus wat ik dan doe is na 45min gaan troosten, tuut geven, en vaak blijven bijzitten tot hij weer slaapt, dit kan 20 tot 30min duren. Het vraagt tijd maar loont wel! De kamer blijft donker en stil, ik ben er om wat te troosten dus hij is niet alleen maar ik haal hem niet uit bed. Als hij dan terug in slaap valt, slaapt hij weer 45min. Zo is de middagdut een rustmoment van 2u. In de vooravond rond 16u/17u doe ik hem dan nog eens in bed en dan is het weer een korte dut van 45min, of zelfs minder. Maar das oke want rond 18u45 gaan we ermee naar boven en steken we hem in bed. Veel succes!!
één maand geleden
Reactie op AmberS1995
Hoi, ja, krijsen is inderdaad moeilijk, is direct ook zo zielig natuurlijk. ...
Ik probeer het ook met de cursus van Snuggles & Dreams en had die methode ook geprobeerd maar hij gaat dan over in krijsen en dan heeft het volgens mij geen zin meer. Maar hij valt 's avonds inderdaad ook wel altijd huilend in slaap omdat hij op die manier kan ontprikkelen. Vind het dus wel lastig om er een goed evenwicht in te vinden. Ga gewoon met die middagdut echt blijven proberen om het toch te verlengen, en niet op mij maar in de cosleeper.
één maand geleden
Reactie op blackrose
Als je baby harder begint te huilen wil je baby aangeven dat hij je nodig h ...
Ons kindje heeft eigenlijk altijd snel gekrijst door zijn reflux en/of temperamentje. Maar zo kan ik hem inderdaad niet laten liggen. Kan ik zelf ook niet aan want gaat helemaal tegen moederinstinct in en dan begin ik zelf gewoon mee te huilen. 🙈😅
Dus hem hard laten huilen zou ik nooit doen hoor maar wil het hem gewoon op tijd leren zodat hij bij de onthaalmoeder niet helemaal getraumatiseerd wordt. 😉
één maand geleden
Reactie op Tine_K
Die 45 minuten slaapjes zijn heel normaal maar oh zo frustrerend! Ik snap j ...
Ik probeer inderdaad ook vooral die middagdut te verlengen. Hij slaapt boven in het donker met witte ruis op maar inbakeren doe ik niet meer omdat hij soms probeert te rollen. Ik denk dat ik me morgen tijdens zijn middagdut eens bij hem ga leggen om er zo hopelijk snel genoeg bij te zijn om hem te kalmeren en zijn tutje te geven. Misschien werkt het op die manier wel. 😉
één maand geleden
Reactie op LiezeD94
Een oprechte vraag en helemaal niet slecht bedoeld.. maar van wat moet jull ...
Ons kindje is van in het begin heel prikkelgevoelig. Elke stem die hij niet kent, tv, radio, de kat, ... Hij is er echt niet door op zijn gemak. Dus wandelen vindt hij bijvoorbeeld heel leuk maar tegelijkertijd vraagt het veel van hem. Bezoek van de grootouders of meters vindt hij ook leuk want hij lacht naar hen maar ik merk dat hij op die momenten nooit helemaal ontspannen is.
Volgens de vroedvrouw komt dit ook een beetje door de reflux. Blijkbaar zijn refluxbaby's snel prikkelbaar. 🤷♀️
Ik zoek constant een balans naar niet overprikkelen maar wel met prikkels leren omgaan.
één maand geleden
Dank jullie wel voor jullie reacties!
Heb net met de vroedvrouw gebeld en zij zegt dat het iets typisch is voor refluxbaby's om 's nachts goed door te slapen maar overdag dutjes niet te kunnen verlengen, en dat de kans dus groot is dat hij ondanks medicatie en aangepaste voeding toch nog veel last heeft van zijn buikje. We starten met vaste voeding en gaan overschakelen naar Nutrilon AR.
De vroedvrouw hoopt dat dat al effect kan hebben en zegt dat ik gewoon moet blijven inzetten op zelfstandig in slaap vallen en dat ik hem bij het wakker worden, moet blijven proberen kalmeren en terug in het wiegje leggen. Als het na 15 minuten niet werkt, mag ik hem op mij laten verderslapen zodat hij toch voldoende rust heeft.
één maand geleden
Reactie op EDEP
Ons kindje is van in het begin heel prikkelgevoelig. Elke stem die hij niet ...
Amai klinkt zowel voor je kindje als voor jullie zeer vermoeiend! Hopelijk groeien ze hier nog uit en kan hij makkelijker omgaan met (nieuwe) prikkels..
Ik had de tweepersoonskamer in het ziekenhuis dus vanaf het begin heeft ze moeten omgaan met extra lawaai + ze waren aan het werken in het ziekenhuis en bezig met de kamer onder ons dus direct ook het geluid van hamers en boren 🙈 maar dat was ze al gewend van in mijn buik wij zitten nog volop in verbouwingen en hebben steeds doorgedaan.. ook nu ze er is en ze slaapt gewoon overal door!
één maand geleden
Reactie op LiezeD94
Amai klinkt zowel voor je kindje als voor jullie zeer vermoeiend! Hopelijk ...
Amai, zo goed dat ze daar allemaal door slaapt en zich er niets van aantrekt!
Ja, vind het soms wel moeilijk dat ons kindje hier zoveel last van heeft. Ik heb veel vriendinnen met babytjes en die gaan af en toe iets drinken of op bezoek bij elkaar maar ik moet vaak weigeren omdat ik weet dat het te belastend is voor Warre. Soms laat ik daar echt wel traantjes door. Mijn vriend zegt dan dat hij 's avonds altijd op Warre wil letten als ik eens iets met vriendinnen wil doen, maar ik zou het gewoon ook heel leuk vinden als ik die dingen samen met Warre kan doen. Achja, ik probeer er echt wel aan te werken en af en toe toch eens te proberen maar altijd een plan B achter de hand te hebben. 😉