67 Reacties

4 maanden geleden

Borstvoeding is een "magisch" en zalig moment met je kindje. Borstvoeding is even doorzetten (tenzij medische redenen natuurlijk) Dat is de eerste 2 weken "afzien". Altijd na elke BV uw tepels even insmeren met je borstmelk en ev. borstschelpen of lekschelpen halen en dragen. Je hebt ook van die milti-mam compresskes Die bewaren in de ijskast lekker koel en verzacht nadien om te gebruiken na de BV. Uw borsten kan je ook masseren. Laat niemand u zeggen dat je het verkeerd doet of dat je "te veel" geeft. (In deze warme dagen is) BV is ook drinken voor de baby en niet alleen eten voor de baby. Als je te veel druk hebt op uw borsten of spanning, een pamperke pakken en vullen met warm water. Dat neemt de spanning er wat vanaf. Kan je ook meerdere malen gebruiken. Probeer verschillende houdingen met de baby als je overvloed hebt aan melk. De "baseball houding" en andere houdingen. Niets aan trekken van andere mensen als u kindje honger of dorst heeft laat u kindje voeden of drinken. Plastieken tutjes voor de vriezer daar melk in doen voor de tandjes die komen. Kan ook met fruit. Bv melk die je "te veel hebt opgevangen" of "die overtijd is in de koelkast" niet weggooien, maar mee het badje doen van je kindje, dan is uw melk niet verspilt of niet verloren. En dat maakt de huid van u kindje zacht en verveld minder (bij ons dochter toch) en de huid van de papa was ook ineens heel erg zacht. Omdat je als vrouw de eerste 6Weken niet mee bad mag gaan. 🫣😉 Zelf zoeken naar een goede houding als je ligt om BV te geven is ook altijd fijn. Luisteren naar tips van anderen kan. Maar wil niet zeggen dat je ze ook moet opvolgen. Vooral veel "ja" knikken en "danku misschien wel" zeggen en kan je altijd zelf nog zien of je ze aanneemt ofniet. Zonder u af als het gaat om bv te geven zodat jij en kindje in alle rust kunnen genieten. En anders een grote tetradoek of bv doek gebruiken in het opbenbaar gewoon voor eigen comofort en voor de baby. Dan is de baby niet te snel afgeleid en wordt die niet gestoord. Het is niet voor meningen van anderen want daar moet je u niets van aantrekken. Veel succes en geniet!🥰

4 maanden geleden

Multimam compressen in de frigo zijn een godsgeschenk en vooral: goed aanhappen. Ik kreeg de tip: het is borstvoeding en geen tepelvoeding dus je baby moet een groot deel van je borst meehebben. In het ziekenhuis wisselen de vroedvrouwen heel vaak en allemaal hebben ze andere technieken. Ga op tiktok op youtube je eigen techniek zoeken, maar vooral opzoeken over aanhappen of “latch” in het Engels. Boek: van mijn melk is ook goed en snel te lezen

4 maanden geleden

Hoe lang drinkt jullie kindje aan de borst? Jeanne is nu 2w en drinkt meestal 10-15 minuten per borst.. ze valt wel meestal in slaap dus drinkt dan niet de volledige tijd heel intensief maar bij elke prikkel of poging om haar los te maken drinkt ze steeds mooi verder.. ze laat maar heel af en toe zelf de borst los.. volgens de vroedvrouw zou ze nu overdag 3u moeten tussen laten en snachts 4u maar overdag wilt ze vaak al terug na 2u en snachts na 3u..

4 maanden geleden

Omdat mij dochter meer dan 10% van haar geboortegewicht had verloren had ik een app geïnstalleerd om dit allemaal ite registreren hoe vaak ze wakker werd en hoe lang ze dronk ondertussen 15 dagen oud en sinds 3 dagen let ik er niet meer op. Ik zet haar aan de borst alleen als ze zelf wakker wordt . Overdag is dat om de uur of 2 uur soms 3 uur. Van 21u tot 00 uur wordt ze om de uur wakker en wilt ze alleen aan de borst zitten van 1u snachts tot in de ochtend 6 a 7 uur slaapt ze door. Ze is flink bijgekomen dus hopelijk is da niet zo erg dat ik haar snachts laat doorslapen. Ik heb soms wel het gevoel dat ze niet genoeg heeft en dat ze daarom graag aan mijn borst wilt blijven.

4 maanden geleden

Reactie op LiezeD94

Hoe lang drinkt jullie kindje aan de borst? Jeanne is nu 2w en drinkt meest ...
Klopt van de uren. Maar je mag ook niet vergeten dat uw kindje ook gewoon dorst kan hebben in deze temperaturen BV is ook gewoon drinken voor de kindejes zoals jij een glas water pakt tussendoor dat is dan niet alleen eten maar ook hun drinken. Mijn dochter dronk tussendoor ook na 2u nog eens maar dat was dan 5-10 min van den dorst en niet van de honger 😉 Voor te laten eten hielp bij mijn dochter een nat doekje en door de hals brengen en zo wakker houden tot ze voldaan was. Uitkleden tesnoods voor je eten geeft. Helpt ook.

4 maanden geleden

Mijn zoontje is nu een week oud en ik kreeg al na dag 3 hele pijnlijke, bloedende kloven. Eén tepel is er zo erg aan toe dat ik daar voorlopig een hoedje gebruik. De andere bijt ik zo mee door omdat ik bang ben dat hij anders fout zal leren aanhappen terwijl hij dat nu zo goed doet. Ik gebruik crème, smeer ze in met borstmelk maar het helpt niet echt. Gisteren heb ik op aanraden van de vroedvrouw zilverkapjes besteld. Heeft iemand hier ervaring mee? 😊

4 maanden geleden

Reactie op Bebecoco

Mijn zoontje is nu een week oud en ik kreeg al na dag 3 hele pijnlijke, blo ...
Hoi! Zo van die gelpads die je in de frigo legt doen ook wonderen om je tepels te laten ‘afkoelen’ en te herstellen. Ik heb ook vrij snel bloedende kloven gehad. Ik legde er altijd zo een gelpad op na de voeding. Zo plakt de kleding of zoogcrompres ook niet in de open wondjes.

4 maanden geleden

Moeten wij nu bij het geven van voeding het beginuur meetellen of het einduur als we moeten kijken naar "melk geven om de 2-3u"?🫠

4 maanden geleden

Reactie op opaarde

Moeten wij nu bij het geven van voeding het beginuur meetellen of het eindu ...
Ik kijk naar het begin uur

4 maanden geleden

Reactie op LiezeD94

Finn die drinkt bij mij overdag om de 3u. Ik leg hem per sessie maar aan 1 borst omdat hij anders te veel melk binnen krijgt en weergeeft. Een drinksessie varieert tussen de 20 a 25 min, langer laat ik hem ook niet drinken doordat hij zou weergeven anders. ‘S nacht zijn het blokken van 3 à 4u.

4 maanden geleden

Reactie op Bebecoco

Mijn zoontje is nu een week oud en ik kreeg al na dag 3 hele pijnlijke, blo ...
Silver caps kan bij sommige het erger maken, zalf van la roche posay cicaplast doet wonderen ik zou dat gebruiken of multi mam kompressen

4 maanden geleden

Reactie op LiezeD94

Mijn is nu 15 dagen oud, ik laat ze zeker 15min drinken omdat ik ook flesvoeding geef... Maar middernacht 4u doorslapen? Nog niet meegemaakt 🫠 Hoe zou je zoiets afleren, zodra mn kleintje wakker is begint ze te huilen om eten🥹

4 maanden geleden

Iemand tips voor goede borstcompressen? Of raden jullie dan de gelpads aan. Hier een kloof gehad en kleine wondjes. Heb het gevoel dat de compressen van het kruidvat plakken aan mijn tepels wat niet zo aangenaam is

4 maanden geleden

Reactie op Anoniem002

Iemand tips voor goede borstcompressen? Of raden jullie dan de gelpads aan. ...
Dan zou ik eventjes gelpads tussen je tepels en de compressen aanraden. Stop ze tijdens de voeding in de frigo dan zijn ze terug koud als je klaar bent met voeden. Van zoogcompressen ben ik het meest fan van medela. Ze vangen het meest melk op. Hoe langer je bv geeft hoe minder je ‘lekt’ en dan gebruik ik ook de compressen van andere merken

4 maanden geleden

Reactie op opaarde

Moeten wij nu bij het geven van voeding het beginuur meetellen of het eindu ...
Ik vroeg dit ook aan mijn vroedvrouw en zij zei het begin uur

4 maanden geleden

Reactie op opaarde

Silver caps kan bij sommige het erger maken, zalf van la roche posay cicapl ...
Oei! Weet je ook waarom dat bij sommige het erger maakt? Ik heb ze nu besteld dus ik ga het maar eens uitproberen op hoop van zegen dat het bij mij wel werkt 🤞🏼

4 maanden geleden

Reactie op Anoniem002

Ik smeer eerst deze crème en laat die even intrekken vooraleer ik een pad aanbreng en een bh aandoe. Ben ik wel heel tevreden van!

4 maanden geleden

Reactie op Bebecoco

Oei! Weet je ook waarom dat bij sommige het erger maakt? Ik heb ze nu beste ...
Geen idee 😕 Had ook gelezen dat je best eerst moedermelk smeert op je tepel en daar de caps aanlegt. Hopelijk dat het wel werkt bij jouw !

4 maanden geleden

Reactie op Elca

Dan zou ik eventjes gelpads tussen je tepels en de compressen aanraden. Sto ...
Welke gelpads raad je aan? 😊

4 maanden geleden

Reactie op Anoniem002

Multi mam van die patskes gebruiken. Dat is voor een uurtje In de ijskast leggen, dan zijn ze lekker koel en verzacht mega. En eventueel ook lekschalen of zo van beschermschalen (zelfde als lekschalen maar dan met gaatjes boven in) om niets tegen de tepel de laten drukken en de tepel rust te geven. Maakt niet uit welk merk. Dit is maar een VB Zo heb ik het gedaan met mijn dochter. Behandelen ook met eigen moedermelk rond de tepel te gaan.