5 Reacties

9 dagen geleden

Ik ben 31 weken en heb sinds 2018 mijn bypass. Tijdens de eerste metingen geen problemen.. nadien ook heel vaak torenhoge waarden 198… 240.. vorige week terug gegaan en dus toch zwangerschapsdiabetes. Moet nu op mijn voeding letten en 4x per dag 3keer per week prikken.

9 dagen geleden

Hallo, ik ben ook 32 weken en heb een GBP gehad in 2016. Ik snap volledig je gevoel van ontkenning en de focus niet teveel op voeding te willen leggen. Ik heb hetzelfde voor. Je ergens gefaald voelen, waarom nu ik weer? Ik eet toch gezond. Ik wil geen eetdagboek bijhouden en constant mijn suiker meten, laat me toch gewoon intuïtief eten… op heden ben ik door die gedachten wat heen en kan ik al iets meer relativeren. Ik moet mijn suiker nuchter en steeds 1u na de maaltijd meten. In de metingen merkten ze op dat het steeds door snelle suikers of de koolhydraatbron die ik koos mijn waardes op het randje waren. Ze hebben een dieet voorgesteld maar het is in mijn ogen niet zo streng. Wat ze bij mij afraden: afbakbroodjes, witte pasta/rijst, linzen, havermout, zoet beleg en fruit in de voormiddag. Tegen mij zeiden ze niet dat ik niets meer van suiker mocht eten, enkel bewuster mee omgaan en de zin proberen uit te stellen. Ik merk door het eten van koolhydraatarm brood dat mijn waarde na 1u onder de 100 blijft dus wel zeer tevreden over het effect. Ik voel me ook minder opgeblazen en moe. Ik denk wel dat het zwangerschapsdiabetis is aangezien ik bij het eten van suiker een vorm van dumping ervaar (hartkloppingen, krampen, algemeen onwel voelen)

9 dagen geleden

Hier een gbp gehad in 2010 en geen zwangerschapsdiabetes, wel elke zwangerschap een hele week moeten prikken. Ik heb me wel ingelezen toen ik moest prikken en je kan best gewoon goed in overleg gaan met de gyneacoloog en endocrinoloog. Suiker is geen 'falen' van jou. Maar is gewoon een reactie van je lichaam en suikerverwerking op de zwangerschap. Wat wel belangrijk om te weten is dat een gbp vaker zorgt voor kleine en smallere baby's dan gemiddeld. Dat je baby dus wat 'groter' wordt door suiker zou geen probleem mogen geven. Wel is belangrijk dat je beiden goed opgevolgd wordt en dat de hypo's etc niet te drastisch worden.

8 dagen geleden

Reactie op Moederke2025

Ik ben 31 weken en heb sinds 2018 mijn bypass. Tijdens de eerste metingen g ...
En lukt dat goed ik ben echt een zoetbek en gesteld op mijn ongezonde tussendoortjes soms😆 ik moet echt wel elke dag prikken en vind het ook heel veel stress geven wat ook zorgt voor extra glucose het is ook gewoon te overheersend soms dat prikken , wat vind je van de risico's die zwangerschap diabetes meebrengt voor je kleine? Maar je je er zorgen over of denk je juist dat het overtroeven is

8 dagen geleden

Reactie op sarahc174

Hallo, ik ben ook 32 weken en heb een GBP gehad in 2016. Ik snap volledig j ...
Zelf ervaar ik geen extra ongemakken door mijn eet patroon, ik kan wel niet zeggen dat deze nu en voor mijn zwangerschap gezond is... ik heb juni 2021 mijn gbp gehad en sta stabiel sinds november 2022.. voor de zwangerschap op 52 beland nu bij 30 weken zwangerschap 59 kg ik ben perfect gelukkig met hoe ik me voel en ook in wat ik eet , die stress erbij van wat niet en wat wel wil ik liever niet ,ik ben echt een zeer moeilijke eter van wat ik lust en niet lust voor mij is het aanpassen van voeding een enorme stress bron... in begin na mijn gbp was het ook heel de dag door was ik bezig met eten fysiek en mentaal en dat terwijl je amper kunt eten... ik wil gewoon die stress er niet bij en voel me goed