25 Reacties

vorig jaar

Hey! Had ik ook.. aan 30 weken thuis gezet met 2,8cm . 32 weken had ik 1,6cm en nu 1,4 CM. Ondertussen 36 weekjes en sinds een week gestopt met utrogestan. Ik had een paar weken geleden ook een witte brei met waterige terugvloei. Dit kwam door de hormonen die bijgekomen werden. Is heel normaal.

vorig jaar

Hallo, Op 32+2 afgelopen vrijdag hebben ze gezien dat mijn cervix nog 2.2cm was en hebben ze mij ook onmiddellijk laten stoppen met werken en 1x per dag een progebel laten nemen (progesteron). Maandag hebben ze mij aan de monitor gelegd en opnieuw een cervixmeting gedaan. Op de monitor was een vrij rustige baarmoeder te zien, ik heb vaak harde buiken maar niet pijnlijk. De meting maandag zat op 2cm. De gynaecoloog wou geen risico's nemen en ze hebben mij maandag opgenomen voor 1 kuur longrijping en weeënremmers. Ze hebben ook mijn bloed, urine en vaginale wissers onderzocht maar dat bleek allemaal goed te zijn (soms kan een infectie invloed hebben op de cervix/baarmoederhals). Nu intussen 33+1 en deze middag zal de gynaecoloog opnieuw een meting doen. Blijkt mijn cervix toch verkort te zijn dan moet ik blijven tot aan mijn 34 weken en anders mag ik naar huis met verdere platte rust. In die 4 dagen dat ik hier gelegen heb, heb ik heel wat vroedvrouwen gezien en veel verhalen gehoord. Ze zeggen allemaal hetzelfde: ze hebben geen glazen bol, de kans dat je overtijd gaat en moet ingeleid worden is evengoed of dat je bij wijze van spreken volgende week zou bevallen. Ik heb mijn situatie ook al eens in meerdere mamagroepen gepost en de overgrote meerderheid is niet bevallen voor de 37 weken (ook degene met een nog veel kortere cervix of ontsluiting). Elke verhaal is natuurlijk anders maar het is belangrijk om je goed te laten opvolgen, genoeg vragen te stellen als je ongerust bent want stress is ook een invloed die voor niets gunstig is. Rusten is de boodschap en hopen dat onze kleintjes nog lang genoeg in onze buikjes blijven zitten. 🍀🍀🍀🍀🍀

vorig jaar

Geen ervaring met de verkorte baarmoeder, maar wel met het gebruik van Utrogestan. Dat hiervan een deel terugvloeit is heel normaal. Veel succes en goede moed!

vorig jaar

Hoi, Gelijkaardig verhaal. Op 22 was al een verkorte baarmoederhals te zien. Ik werd toen onmiddellijk op ziekteverlof gezet. Op 32 weken was mijn baarmoederhals verkort tot 2 cm. De Gynaecoloog stuurde mij onmiddellijk naar de monitor waarop weeën werden vastgesteld. Ik verbleef 5 dagen in het ziekenhuis na een behandeling met weeënremmers en medicatie voor longrijping. Ik mocht naar huis maar moet zoveel mogelijk rusten. Op 34 weken deden we een klein vreugdesprongetje omdat we een ‘veilige’ mijlpaal hadden bereikt. Ik ben nu 34+4 en blijf zoveel mogelijk rusten tot 37 weken. Zodra ik actief ben voel ik de baby duwen tegen ‘de uitgang’ en krijg ik pijnlijke, harde buiken. Volgens de vroedvrouwen is de beste remedie platte rust dus die raad volg ik, hoe moeilijk het soms ook is, op… Veel succes en ik hoop dat al onze baby’tjes tot minstens 37 weken op hun veilige plaats blijven zitten !

vorig jaar

Reactie op VVS25

Hallo, Op 32+2 afgelopen vrijdag hebben ze gezien dat mijn cervix nog 2.2c ...
De weeënremmers en de rust in de het ziekenhuis hebben hun werk gedaan. Mijn cervix van 2cm naar 2,5cm gegaan wat goed nieuws is. Rusten, rusten, rusten is de boodschap 🍀

vorig jaar

Wordt de baarmoeder standaard gecontroleerd? Ik ben morgen 32weken en mijn gynaecologe heeft dit nooit gecontroleerd bij me..

vorig jaar

Reactie op leyla1207

Wordt de baarmoeder standaard gecontroleerd? Ik ben morgen 32weken en mijn ...
Bij mij werd dit al vrij vroeg gecontroleerd omdat de baby erg laag zat. Maar ik denk niet dat dit standaard wordt gedaan als er geen aanleiding toe is….

vorig jaar

Reactie op leyla1207

Wordt de baarmoeder standaard gecontroleerd? Ik ben morgen 32weken en mijn ...
Ze controleren dit vooral als je aangeeft dat je eventueel veel harde buiken zou hebben...

vorig jaar

Hier ook gelijkaardig verhaal. Op 29w6 opgenomen met vroegtijdige contracties en baarmoederhals die verkorte met het uur. Weeënremmers en longrijping gehad en sindsdien zoveel mogelijk rustig houden + 1 pilletje Utrogestan tot aan 34w. Ondertussen ben ik 37w6 dus ook hier een succesverhaal van de rust te bewaren 😉. En de waterige afscheiding van Utrogestan is héél normaal, de substantie kon bij mij erg verschillen dag per dag. Niet stressen 🍀

vorig jaar

Ik had vanaf 32 weken tot 41 weken voorweeen, uiteindelijk 4cm opening, slijmprop verloren en verkorte baarmoederhals. Ik ben uiteindelijk nog over de 40 weken, ik zou me niet meteen zorgen maken. Nu voldoende rust nemen.

vorig jaar

Hallo, van mijn eerste zwangerschap had ik op 23 weken nog amper 3 mm baarmoederhals. Nog net op tijd om een spoedcerclage te plaatsen. Vanaf dan platte rust in de zetel. Uiteindelijk bevallen op 37 weken en 1 dag. ☺️ de rust is echt heel belangrijk. De terugvloei van utrogestan is ook normaal. Ik heb nu een preventieve cerclage gehad maar moet dit al vanaf 12 w nemen en heb dit ook nu weer heel vaak. Komt helemaal goed, vooral goed naar lichaam luisteren 🍀

vorig jaar

Ik had op 32+1weken slijmprop verloren en dan op 32+2 naar ziekenhuis en bmh was 1.4cm. Utrogestan opstarten en rusten, week erna weer controle gehad (vorige vrijdag dus) op 33+1 en bmh was 1.2 cm. Nog meer rusten en blijven utrogestan innemen en eergisteren weer meting gehad en bmh is stabiel, zelfs ietsjes verlengd weer. Nu extra utrogestan en blijven rusten.

vorig jaar

Hoi! Hier ook een verkorte baarmoederhals. Op 29 +4 was deze 27mm en begon ik met utrogestan. Op 32 +1 was deze nog 23mm en op 33+5 nog 18mm. Ik moest plat rusten vanaf de 23 mm en heb dit ook gedaan en ben dit nog aan het doen. Verder raadde de vroedvrouw ook nog magnesium aan. Ik snap de stress, ik heb die ook. Ik hoop minstens week 36 te halen, ben nu 34 weken en 3 dagen.

vorig jaar

Hallo ik ben 35w en neem ook utrogestan in 1 keer per dag om de weeen te verminderen, maar voelen jullie helemaal geen weeen meer of gewoon minder? Want heb de indruk dat ik wel nog redelijk vaak weeen voel overdag waardoor ik me wel vaak wat zorgen maak.

vorig jaar

Reactie op kellyvae

Hallo ik ben 35w en neem ook utrogestan in 1 keer per dag om de weeen te ve ...
Ik ben momenteel ook 35w en steek al 3 weken lang 2x utrogestan 's avonds op. De echte menstruatiepijn die ik 3 weken geleden voelde, is veel minder. Enkel na een iets te drukke dag kan ik er 's avonds nog last van hebben. De harde buiken blijven wel gewoon aanwezig, maar dat hoort ook wat bij deze termijn heb ik me laten vertellen

vorig jaar

Reactie op kellyvae

Hallo ik ben 35w en neem ook utrogestan in 1 keer per dag om de weeen te ve ...
Ik heb praktisch de hele dag door harde (en vaak pijnlijke) buiken… maar nog geen ontsluiting dus zijn geen echte weeën…

vorig jaar

Zijn er al mamatjes die bevallen zijn met de verkorte baarmoederhals?

vorig jaar

Reactie op VVS25

Hier nog niet… intussen 39+4 al ! En dat terwijl iedereen ervan overtuigd was dat onze baby nog in het jaar 2024 zou geboren worden 😅

vorig jaar

Reactie op VVS25

Op 36 weken gestopt met utrogestan, bevallen op 37w1 :) wel een heel vlotte bevalling

vorig jaar

Reactie op VVS25

Voorlopig nog niet (37+6). Wel al volledige verstrijking en 3cm ontsluiting, maar voorlopig blijft hij zitten 😅