Dag dames,
Hebben jullie al een idee van wat de bevalling ongeveer aan eigen inbreng zou kunnen kosten?
Ik probeer hier al erg lang duidelijkheid over te krijgen door kostenramingen van het ziekenhuis naar mijn ziekenfonds (cm) door te sturen, maar het is blijkbaar heel moeilijk om een grove inschatting te maken van hoeveel je dan zelf moet betalen
Is dit normaal? Het is toch logisch dat je ongeveer weet wat er financieel op je af gaat komen of zie ik dat verkeerd? Ik begrijp dat kosten variëren naargelang de situatie, maar wij hebben nul duidelijkheid.
Tips? Hebben jullie hier wel beter zicht op?
Mijn ziekenhuis heeft kostenramingen beschikbaar op de website in verschillende situaties, en met (gedeeltelijke) terugbetaling mutualiteit, verhoogde tegemoetkoming enz.
Dit zou je best aan het ziekenhuis kunnen vragen, ik heb dit ook gedaan.
In Imelda is dit bijvoorbeeld als je bent aangesloten aan mutualiteit maar geen hospitalisatieverzekering hebt. Tweepersoonskamer en eenpersoonskamer verschilt dus heel erg.
Je kan dit aan u ziekenhuis zelf vragen. Of als je een verzekering hebt aan hen.
Ik weet dag ik €250 moet betalen voor een eenpersoonskamer en de verzekering zogoed als al de rest betaalt
Als de partner blijft slapen komt dit bovenop de kosten voor jou en de baby. Mijn verzekering betaalt dit niet terug. Is geen heel groot bedrag, maar mss fijn om te weten. (Met maaltijden inbegrepen is dit in 'mijn' ziekenhuis +/- 50€ per nacht).
In az delta bijvoorbeeld als je een hospitalisatieverzekering hebt die een 1 persoonskamer dekt dan betaal je 250 euro franchise , wil je epidurale komt daar nog eens een groot bedrag bij dat je zelf moet betalen en als de partner wil blijven slapen ook, neem je een 2 persoonskamer dan betaal je max 100-200 euro voor alles. Heb je geen hopsitalisatieverzekering die een 1 persoonskamer dekt en dus enkel een 2 persoonskamer dekt dan betaal je voor een 1 persoonskamer 1800 euro en een luxe kamer 2000 euro, zonder dat er dan bv medicatie of extra onderzoeken bij gerekend werden dus dat komt er nog allemaal apart bij. De hospitalisatieverzekering van mijn werk dekt enkel een 2 persoonskamer dus toen ik die bedragen hoorde was mijn keuze snel gemaakt. Zal wel 2-3 dagen op mijn tanden bijten en die 2000 euro gebruiken voor ons kindje
Ben 3 jaar geleden bevallen met hospitalisatieverzekering van cm. Heb toen een keizersnede gehad (3 nachten en 4 dagen int ziekenhuis) op een 1persoonskamer en moest toen 1600euro betalen (erelonen van de artsen waren 150% int ziekenhuis in Genk en cm betaalde tot 100% terug. Wat wel nieuw is: vanaf januari zal cm tot 150% erelonen tussenkomen, dat maakt sowieso wel een groot verschil). Dit is wanneer je voor een 1persoonkamer kiest, 2persoonskamer kost belange niet zoveel.