10 Reacties

8 dagen geleden

Heb je dit al besproken met de vroedvrouw of de gynaecoloog?

8 dagen geleden

Heel normaal om je zo te voelen. Zeker bij een eerste kindje aangezien je niet weet wat je kan verwachten. Ik ben 1 x ingeleid met epidurale en 1 x natuurlijk bevallen. Bij de epidurale blaassonde gehad maar niets van gevoeld, bij m’n natuurlijke bevalling niet gehad. Ik ben beide keren een klein beetje inwendig gescheurd maar ik weet daar eigenlijk niet van.. Het is vooral belangrijk om goed instructies op te volgen wanneer je juist mag gaan persen. Komt allemaal goed!

8 dagen geleden

Ik denk dat die lessen je wel rust gaat geven. Als je goed voorbereid bent, is het vaak minder spannend. Hoewel je nooit op voorhand weet hoe het precies loopt en het altijd wel ‘gezond spannend’ blijft Die blaassonde is enkel bij epidurale of keizersnede hoor, en je voelt dat niet omdat je al verdoofd bent, dus geen zorgen om maken ;)

8 dagen geleden

Heb ik ook ..

8 dagen geleden

Bij mij gaven de lessen niet echt rust in mijn hoofd, in tegendeel 🥲

8 dagen geleden

Ik heb het op mij laten afkomen de eerste bevalling.. en zal het nu opnieuw zo doen, ik heb alleen maar positieve herinneringen aan.. wel epidurale gehad..

8 dagen geleden

Ik heb 3 bevallingen gehad en 3 positieve ervaringen gehad , met de eerste is alles spannend want je weet niet wat er gebeurt dat is heel normaal 😍

8 dagen geleden

Ik probeer er als first time mom echt niet te veel over na te denken of bij stil te staan anders geraak ik ook in paniek. Gewoon goede voorbereidingen treffen, de prenatale lessen stellen me niet bepaald gerust omdat ze ook ingaan op wat er kan mislopen enzo, maar toch ben ik beter goed geïnformeerd. Op het moment zelf is het gewoon go with the flow, ons lichaam is ervoor gemaakt denk ik dan 💪🏻

8 dagen geleden

Ik lees bewust niets. Wij gaan 1 cursus doen maar dan vooral gericht op de man, zodat hij weet hoe hij eventueel kan helpen. Ook hebben we de rondleiding in het ziekenhuis maar daar stopt het. De rest zie ik wel wanneer het zover is. Je kan je toch onmogelijk voorbereiden. Je kan een gemakkelijke bevalling hebben of het kan tegenvallen. En ik vrees dat je er weinig aan kan doen. 😊 de vroedvrouwen zijn er om je erdoor heen te loodsen. Vertrouwen op je lichaam en jezelf. Komt goed 💪

8 dagen geleden

Hier is het de 3de bevalling. Bij de eerste was de angst er niet en had ik meer het idee, ik zie wel wat er komt, uiteindelijk was dit een spoedkeizersnede.( door verschillende redenen) Bij de 2de had ik wel angst tegen het einde , vanwege de moeilijke eerst bevalling. Ik heb enkele keren wenend bij de gyneacoloog en vroedvrouw gezeten, omdat ik zoveel angst had. Voor herhaling van die bevalling, voor de stukjes die ik vergeten was, die ineens terug kwamen(soort zwarte vlekken) Uiteindelijk was dit een droombevalling op 1 uur bevallen. Je kan dus echt geen bevalling vergelijken. Nu laat ik het gewoon op mij afkomen, ik weet de 2 kanten dat het kan opgaan en we zien wel. Vooral de raad van vroedvrouwen opvolgen, en ook aangeven als je angst voelt opkomen, zelfs nu al. En het cliché klopt je vergeet het meteen. Het komt echt goed. De blaassonde valt heel goed mee je voelt er eigenlijk echt niets van. En krijgt die enkel bij een epidurale/keizersnede. De knip voel je ook echt niets van, indien je geen epidurale hebt verdoven ze eerst en knippen tijdens een wee en ze melden ook wanneer het gebeurd, op die moment ben je met een ding maar bezig, je wil je kind vasthouden ongeacht hoe, ze staan je met zoveel mensen bij op die moment dat je echt wel gesteund wordt. Zelf vond ik zonder epidurale bevallen fijner dan met, zeker als de bevalling vlot gaat, met de epidurale moet je langer blijven liggen, en vond ik het herstel persoonlijk moeizamer. Bij de 2de kon ik meteen zelf douchen, rond lopen, geen blaassonde of infuus,… dat voelde fijn voor mij. Uiteraard als de bevalling lang duurt, kan een epidurale meer rust geven, en weegt dat voordeel meer op. Je kan op voorhand niets plannen, echt op je af laten komen en het komt echt goed.