13 Reacties
2 maanden geleden
In Nederland is dit veel voorkomend, maar in België is het normaal om in het ziekenhuis te bevallen en een thuisbevalling heb ik hier in mijn omgeving nog niet gehoord
2 maanden geleden
Wij gaan voor ons 1ste kindje voor een thuisbevalling en van de eerste keer ook een onderwaterbevalling heel spannend maar zoveel zin in! 🤭 lijkt me zalig om in een gekende omgeving zonder ziekenhuisomgeving met onze top vroedvrouw dit te doen 😊 zolang alles medisch het toelaat 😊
2 maanden geleden
Reactie op 1995vantje
Wij gaan voor ons 1ste kindje voor een thuisbevalling en van de eerste keer ...
Jullie vroedvrouw begeleid thuisbevallingen?
2 maanden geleden
Reactie op marisje1990
Jullie vroedvrouw begeleid thuisbevallingen?
Ja wij zijn specifiek op zoek gegaan naar een vroedvrouw die thuisbevallingen doet en gelukkig iemand gevonden die tot bij ons wil en kan komen 😊
2 maanden geleden
Mijn schoonzus woont in Nederland en wou graag thuis bevallen bij haar 1ste baby, in een bad. Maar moest door complicaties heel snel naar het ziekenhuis.. Bij de 2de wou ze eigenlijk liever in het ziekenhuis bevallen, maar had ze al teveel ontsluiting en heeft ze de bevalling toch thuis gehad. Ze zei dat ze liever terug naar het ziekenhuis was geweest.
Ik zou me persoonlijk ook 'veiliger' voelen in een ziekenhuis, moesten er complicaties zijn tijdens de bevalling
2 maanden geleden
Een tip is eens opzoeken op spotify "buikgewoel" podcast. Er zijn er enkele die gaan over thuisbevalling 😊
2 maanden geleden
Reactie op Fiie
Mijn schoonzus woont in Nederland en wou graag thuis bevallen bij haar 1ste ...
Bij complicaties gaan ze het sowieso afraden, ook vroedvrouwen gaan het niet laten doorgaan als het medisch niet verantwoord is. Natuurlijk kan er altijd wel iets voorvallen. Maar vroedvrouwen zijn hier ook voor opgeleid en gaan het zeker niet zover laten komen dat er thuis iets gebeurd en zullen tijdig doorverwijzen. Het is en blijft ook wel een persoonlijke keuze. Ik denk ook dat er nog te veel taboe rond is over thuis bevallen... Ik ben zelf Verpleegkundige en altijd al veel interesse gehad in de vroedkunde dus ik heb hier natuurlijk wel wat kennis over wat mijn keuze natuurlijk hiermee beinvloed 🙈
2 maanden geleden
Reactie op 1995vantje
Bij complicaties gaan ze het sowieso afraden, ook vroedvrouwen gaan het nie ...
Kan zeker begrijpen dat vrouwen die keuze maken. Ik zou het persoonlijk niet durven, heb 2 miskramen achter de rug waardoor ik best angstig ben. En in mijn vriendinnengroep is er al vanalles gebeurd tijdens de bevalling 🙈
Bij mn schoonzus had de baby zijn grote behoefte gedaan in het vruchtwater en daarom moesten ze toen snel naar het ziekenhuis
2 maanden geleden
Reactie op Fiie
Kan zeker begrijpen dat vrouwen die keuze maken. Ik zou het persoonlijk nie ...
Snap ik zeker ook! Niet iedereen is daarvoor gemaakt en ook de keuze voor in het ZH te bevallen is zeker oke. Jammer dat je schoonzus dit moest meemaken met toch eerst de wens om het thuis te laten doorgaan en bij de 2de dan ook plots wel thuis maar met complicaties... Als je dit als buitenstaander dan hoort dan snap ik ook wel dat je er wat angstig tegenover staat! Ik ben bv ook echt niet voor de ziekenhuissetting, te veel prikkels 🙈 alweer die beroepsmisvorming haha en nee ik werk niet in een ZH 🤭 en ik woon ook op 2min van een ZH dus dat beinvloed ook echt mijn keuze om het thuis te laten doorgaan 😊
2 maanden geleden
Ik wou hier ook voor kiezen, maar dan in een geboortehuis. Leek me fijner, op een rustig plekje midden in de natuur. Maar helaas laat de toestand het niet toe nu. Gewoon je gevoel volgen. 🤍
2 maanden geleden
Ik zou ook graag thuis bevallen , maar enkel als alle indicaties gunstig zijn daarvoor… en ook zorgen dat er een plan B is. Ik heb een hele fijne boek gelezen die ook heel praktische inzichten geeft over hoe je een bevalling thuis zo spoepel mogelijk kan laten verlopen en ook tips van verloskundige qua houdingen enzo die de arbeid kunnen bevorderen. Het boek noemt “ina may’s guide to childbirth”… echt een aanrader mocht er iemand interesse in hebben.
één maand geleden
Ik ben ook eerder fan van thuisbevallen en blijf liever ver weg van de medische omgeving. Maar omdat het een eerste zwangerschap is en mn vriend ook bezorgd is over ons kiezen wij voor een mooie middenweg.
‘Cocon’ in Erasme, Anderlecht.
Daar krijg je een eigen rustige bevalligsruimte waar ze je met rust laten (onze vroedvrouw is er uiteraard wel bij) en mocht er iets zijn ben je 2 verdiepen lager direct op de juiste afdeling van het ziekenhuis.
één maand geleden
Reactie op Zonnebloem3
Ik ben ook eerder fan van thuisbevallen en blijf liever ver weg van de medi ...
Hier heb ik al heeel erg veel positieve verhalen over gehoord. Blijkt een heel rustige, fijne omgeving te zijn om te bevallen. Ben zelf ook aan het twijfelen hiervoor maar ik woon niet in de buurt dus heb beetje schrik dat het dan niet zou gaan