10 Reacties

2 dagen geleden

Omwille van extreem vocht vasthouden, ben ik vorige keer ingeleid op 38w+2. De dag ervoor op controle geweest bij de gynaecoloog en toen had ik 2cm opening. De ochtend erna moesten we om 6u in het verloskwartier aanmelden. Toen had ik 4cm opening en rond 7u30 werden de vliezen gebroken. Dit doet geen pijn. Rond de middag hebben ze opnieuw in de vliezen geprikt omdat er blijkbaar toch nog veel vruchtwater zat. Om 16u27 is ons zoontje geboren. Het ging allemaal vrij vlot en ben zonder epidurale bevallen. Ze hebben wel geknipt, maar dat word plaatselijk verdoofd. Ik heb alles bewust meegemaakt en zat bij de felle weeën zeg maar in mijn eigen wereld, weet niet hoe ik het anders moet verwoorden. Ik zou zeggen ga er met een open geest naartoe zonder te veel plannen en verwachtingen. Je weet vooraf nooit hoe een bevalling verloopt. Van de vroedvrouw leer je ook snel hoe je de weeën best kan weg puffen. Geen zorgen maken als je tijdens de weeën een keer moet braken, dat is een teken dat het echt begonnen is. Geen idee dat volledig pijnloos bevallen mogelijk is, maar eens je kindje geboren is en bij jou ligt, ben je alles snel vergeten! Iedere persoon en elk lichaam is anders, dus beter niet te veel horror verhalen lezen. Elke mama heeft de bevalling tot een goed einde gebracht, dus jij kan dat zeker ook! Verder had ik een nachtkleedje mee om in te bevallen, vond dat fijner dan een t-shirt, dan lig je niet altijd zo bloot. Als je vlug koude voeten hebt, kan je sokken aandoen. Druivensuiker is ook handig om mee te nemen en iets van sportdrank. Op dat moment had ik niet echt zin om te eten, maar dan krijg je op die manier toch een beetje energie binnen. Veel succes en je gaat dat goed doen!

één dag geleden

Reactie op Ooievaar12

Omwille van extreem vocht vasthouden, ben ik vorige keer ingeleid op 38w+2. ...
Dankjewel voor de tips en je verhaal! 🫶

één dag geleden

Met 39 weken bevallen van mijn eerste kindje in 2023. De weeën waren pijnlijk maar het was te doen of 1 of andere manier, en je zit in je eigen wereld. Ik heb heel veel dingen niet meegekregen uiteindelijk toch een ruggenprik gehad omdat ik uitgeput was. Toen ik eindelijk kon persen, heb ik heel goed naar de verpleegkundigen geluisterd, ben niet uitgescheurd of geknipt. Toen mijn baby op me borst lag was ik alles alweer vergeten. Voor mijn gevoel kan je je niet echt voorbereiden op een bevalling, het gebeurt op dat moment en jij als vrouw zijnde weet gewoon wat je moet doen ofzo.

één dag geleden

Reactie op OB.LINA

Met 39 weken bevallen van mijn eerste kindje in 2023. De weeën waren pijnli ...
Oh dankjewel. Hangt scheuren/knippen dan echt af van wanneer je perst enzo?

één dag geleden

Reactie op sorpie

Oh dankjewel. Hangt scheuren/knippen dan echt af van wanneer je perst enzo? ...
Een knip het maakt de uitgang wat groter en is meestal makkelijker voor de verpleegkundigen/verloskundigen. Kan wel alleen als het hoofdje bijna geboren is. Scheur ligt meestal aan dat je idd perst wanneer het nog niet kan. Een vriendin van mij had een onoplettende verloskundige en die is gescheurd omdat zij haar bevalling in principe zelf deed.

14 uur geleden

Ik ben twee keer bevallen zonder epidurale en ik heb het allebei de keren ervaren als een positieve, krachtige ervaring. Absoluut niet traumatiserend ofzo. Bij de oudste is mijn water spontaan gebroken op 39w, daarna heb ik nog rustig even gegeten en dan naar het ziekenhuis vertrokken waar dan na een tijdje de weeën begonnen. 12u na het vertrekken naar het ziekenhuis was ze er dan 😍. Ik heb op het einde de weeën kunnen opvangen in het bad en dat hielp wel. Het persen duurde wel lang en de vroedvrouw heeft wat moeten meeduwen, maar dan ging het opeens supervlot. Ik had één klein, oppervlakkig scheurtje dat daarna wel gehecht is geweest. Bij de jongste (bijna middelste) ben ik op 38w5d ingeleid owv zwangerschapsdiabetes. Ik heb weekmakers voor de baarmoederhals gekregen en daarna hebben ze mijn vliezen gebroken wat de weeën snel op gang bracht. Na 6uur was ze er! Dit keer zonder scheurtje. Het laatste stukje is altijd eventjes pittig, maar ik ben altijd super goed ondersteund door de vroedvrouwen en mijn gynaecoloog. Ik heb mezelf ook gewoon laten meevoeren door de hele gebeurtenis, je lijf is hier voor gemaakt, je leeft van wee tot wee en ik zat echt in mijn eigen bubbel.

13 uur geleden

Reactie op OB.LINA

Een knip het maakt de uitgang wat groter en is meestal makkelijker voor de ...
Dankjewel!

13 uur geleden

Reactie op ineke1303

Ik ben twee keer bevallen zonder epidurale en ik heb het allebei de keren e ...
Dankjewel! Is het zo uitzonderlijk dat je water spontaan breekt?

12 uur geleden

Reactie op sorpie

Dankjewel! Is het zo uitzonderlijk dat je water spontaan breekt?
Naartschijnt wel redelijk ja. In het overgrote merendeel van de gevallen gebeurt dat pas als de weeën al een tijdje bezig zijn.

10 uur geleden

Reactie op ineke1303

Naartschijnt wel redelijk ja. In het overgrote merendeel van de gevallen ge ...
Oké, goed om weten 🫣