88 Reacties
3 maanden geleden
Reactie op Liz🏵️
Omdat mijn 1e nipt mislukt was, heb ik een 2e nipt laten doen op 15w. Dus z ...
Ik hoop het. Want in Nederland word gezegd dat het dan niet meer lukt.
3 maanden geleden
Reactie op Bernadine, Mike, Malika,Chantal
Ik hoop het. Want in Nederland word gezegd dat het dan niet meer lukt.
Even opgezocht. Het kan wel later, ook in Nederland. Ik citeer: “Onterecht wordt door veel vrouwen gedacht dat je de NIPT tussen elf en achttien weken moet doen. Maar volgens het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu is het ook mogelijk om de NIPT op een later moment in de zwangerschap te doen. Je kunt er dus als vrouw voor kiezen om de NIPT na de twintigwekenecho te doen. Wordt er bij de twintigwekenecho – waarop je meer ziet dan bij een NIPT – een afwijking waargenomen, dan kan daarna de NIPT worden ingezet als een diagnostische test. Het doel van de screening verschuift dan van ‘reproductieve keuzevrijheid’ (de zwangerschap afbreken omdat er een afwijking wordt gezien) naar de gerichte voorbereiding op een kindje met down-, edwards- of patausyndroom.
In de huidige voorlichting en berichtgeving wordt weinig aandacht besteed aan de vrijheid die zwangeren hebben in het kiezen van het moment waarop ze de NIPT zouden willen doen. Vanuit de overheid gezien is dit logisch. De NIPT wordt nadrukkelijk gepresenteerd als onderzoek om de vrijheid van de vrouw te vergroten als ze wil kiezen voor afbreking van de zwangerschap. Wij hechten eraan dat zwangeren bekend zijn met deze informatie. Zo kunnen zij een goede keuze maken over het al dan niet doen van de NIPT en op welk moment. Als je de test wilt doen als gerichte voorbereiding, is het belangrijk dat er geen tijdsdruk op de test ligt.”
https://www.npvzorg.nl/nieuws/nipt-hoeft-al-11-weken-ook-later/#:~:text=Onterecht%20wordt%20door%20veel%20vrouwen,na%20de%20twintigwekenecho%20te%20doen.
3 maanden geleden
Reactie op knieek
Even opgezocht. Het kan wel later, ook in Nederland. Ik citeer: “Onterecht ...
Nou lekker dan, ik kreeg te horen hier in Hoogeveen. Dat het net nog kon met 14 weken en niet later, omdat ik tweeling zou krijgen. Maar gelukkig krijg ik bloedtest in België, kreeg mail van ziekenhuis dat de zelfde afspraak gewoon dinsdag kon om zelfde test.
3 maanden geleden
Reactie op els789
Ik heb ook de indruk dat het een meisjes maand zal zijn 🩷🩷🥰
Dat bedoel ik, afwachten wat volgende maand wordt 🤪😁
3 maanden geleden
Reactie op nennn
Hier is het voor de 3de keer weer een jongetje 🙊🥰
Hier ook 3e keer jongetje
3 maanden geleden
Reactie op nennn
Dus ben niet de enige 😀ben wel blij maar voelde me toch een dagje slecht ( ...
Hier ook maar ondanks dat het een jongetje is superblij dat ik het nogmaals kan meemaken
3 maanden geleden
Helaas heeft ziekenhuis afspraak zelf verkeerd in de agenda gezet, nu blijkt dus dat we woensdag 21 ste naar uza moeten. Dus denk niet meer dat we nipt test krijgen.
3 maanden geleden
Helaas heeft ziekenhuis afspraak zelf verkeerd in de agenda gezet, nu blijk ...
Nipt test kan altijd nog zelfs na 20 weken echo. Als ze iets fout zien met die echo. Normaal tussen de 11 en 18 weken
3 maanden geleden
Reactie op Rachelle1986
Nipt test kan altijd nog zelfs na 20 weken echo. Als ze iets fout zien met ...
Oh, ben meteen gerust gesteld, aangezien mijn oudste zussen een tweeling waren, en de jongste van overleden is toen ze 4 jaar oud was. Ben ik toch benieuwd. Maar kunnen ze dan ook als nog dnatest doen?
3 maanden geleden
Oh, ben meteen gerust gesteld, aangezien mijn oudste zussen een tweeling wa ...
Ja