19 Reacties
4 maanden geleden
Ik kies meters/peters uit de familie. Onlangs heeft mijn schoonzus mij als meter gevraagd voor haar zoontje terwijl het zoontje al 3 jaar is, de huidige meter was niet genoeg beschikbaar etc,.. Dus het is altijd een iets veiligere optie als je voor familieleden kiest in mijn ogen🤗
4 maanden geleden
Waarom zoveel meters/peters?
Hier gewoon één meter en één peter.
Onze ouders worden omi, opi en moeke.
4 maanden geleden
Oh wat herkenbaar, moeilijk te vinden om vrienden te maken. Vaak gaan hen om het geld, of ze willen met je afspreken zonder kinderen. Of jij staat voor ze klaar maar krijgt een mes in je rug.
Ik denk eerder dat je onder buik gevoel moet gaan volgen. Zegt je onder buik nee, moet je het niet doen.
4 maanden geleden
Wij gaan ook voor uit de familie waarschijnlijk.
Snap de moeilijkheden met vrienden, ben nogal graagl op mezelf. En de vrienden aan mijn vriend zijn kant zijn al eens meter/peter.. of nog helemaal niet klaar voor die verantwoordelijkheid
4 maanden geleden
Het is geen makkelijke keuze. Vroeger zeiden ze altijd dat de meter/peter voor het kind moet zorgen, wanneer beide ouders zouden sterven. Maar is dat tegenwoordig nog zo?
Wij kiezen voor ons eerste kindje 2 peters, elk onze broer, dus dat lijkt ons evident.
We willen graag nog een 2de kindje, daarbij hebben we totaal geen idee wie we zouden vragen 🙈 ook een beetje uit schrik om te kiezen, om niemand te kwetsen die we dan niet zouden vragen. Niet evident.. ik zou er nog een tijdje over nadenken en niet te snel beslissen. Op zich hoef je het nog niet onmiddellijk te vragen. Maar als je teveel twijfelt, zou ik het persoonlijk niet doen, je moet je er goed bij voelen
4 maanden geleden
Reactie op roezptoez
Wij gaan voor 2 meters. Is 4 niet wat overkill? Als je evt voor nog kindjes ...
Onze logica hierin is eigenlijk beetje zo : onze beide moeders zijn wat op leeftijd. We hebben beide vrij oude ouders. En omdat we onze moeders echt als meters willen, beseften we ook wel dat ze misschien niet in het volledige leven kunnen bij zijn van ons kindje. Vandaar dat we dan ook 2 andere mensen vragen die iets wat jonger zijn. Klinkt misschien allemaal super raar. Mijn man zijn meter was ook gestorven en daardoor is er iemand anders meter geworden van men man. Hij en zijn meter hebben een hele mooie band trouwens en ik ook. We willen eigenlijk vooral het beste voor ons kindje. Ik beschouw het vooral nog als wij als ouder er niet meer zijn of door andere omstandigheden dat ze nog altijd bij hun terecht kunnen. Ik snap dat mensen het misschien beetje overkill vinden. We zijn zeker niet de enigste die het op deze manier doen :)
4 maanden geleden
mijn schoonbroer’s kindje zal ook 2 meters en peters hebben. Zijn vriendin wou haar mama en broer beide dus heeft hij gezegt voor het zelfde te doen.
Van ons zoontje is het mijn zus en schoonpapa. Mijn vriend wou zijn mama oorspronkelijk maar ik dacht dat 2 meters niet ging voor te dopen.
Nu is mijn vriend twijfelachtig omtrent zijn mama meter te laten worden door het financiele waar hij rekening wilt houden voor haar, enkel wanneer het nu een dochtertje zou zijn zou hij het toch willen vragen omdat ze zelf graag een dochtertje had gehad.
Mijn schoonbroer zou graag peter zijn maar hierbij zitten we in twijfel daar hij zelf nog maar papa wordt en situatie met zijn vriendin en haar familie niet zo evident gaat verlopen is nu de laatste maanden al bewezen. Ik zelf zou het graag aan andere broer ook vragen maar wil natuurlijk de andere totaal niet achteruit steken.
Ikzelf heb niemand dicht genoeg staan nu van mijn familie die ik als meter of peter zou kunnen vragen. Mijn mama heeft gezegt dat ze zelf geen meter wilt worden omdat ze haar daar al te oud voor voelde bij ons eerste dus dat is ook geen optie.Dus wij zitten ook met wat twijfels hoe en wat. Ik denk dat het vooral belangrijk gaat zijn waar je je uiteindelijk het beste gaat bij voelen.. alles eens overwegen. Ik denk dat als je met twijfels zit je het best niet doet. Ik ben nog ouderwets op dat vlak misschien maar neem het meter en peter schap toch wel serieus dat als er iets met ons zou gebeuren dat zij verantwoordelijk zijn en voor ons kindjes zouden kunnen zorgen. :)
4 maanden geleden
Wij willen niemand uitsluiten dus we hebben ervoor gekozen om niemand specifiek als meter/peter te benoemen. Anders hadden we ook het probleem voor van 4 verschillende meters/peters…
Nu als je gaat kijken waarvoor het symbool staat is het dat als de ouders sterven zij instaan voor de kinderen. Dus de keuze dat familie meter/peter zijn is voor ons oké. Ze lezen hun Nieuwjaarsbrief later maar voor aan de oma & opa/ tante & nonkels gezamenlijk.
In het begin keken ze wat raar op, maar nu begrijpen ze het allemaal! Het gaat erom dat ze mijn kindjes graag zullen zien en dat zit helemaal goed!
4 maanden geleden
Reactie op Marie-Line22
Onze logica hierin is eigenlijk beetje zo : onze beide moeders zijn wat op ...
Ik snap je standpunt, maar jullie moeders hebben al het mooie geluk om grootmoeder te worden, wordt het niet allemaal wat te ingewikkeld dan.
4 maanden geleden
Reactie op Marie-Line22
Onze logica hierin is eigenlijk beetje zo : onze beide moeders zijn wat op ...
Uiteindelijk doen jullie wat jullie goed vinden hé :) maar ik zou het persoonlijk wat jammer vinden om dan precies als '2de keuze' meter te zijn. Moeders zijn uiteindelijk ook al oma's. Maar da's hoe wij het zien 😊 als een komt te overlijden en dan de fakkel overnemen na een emotionele vraag, vind ik dan weer anders. Maar da's allemaal persoonlijk natuurlijk!
4 maanden geleden
Reactie op OB.LINA
Wat is een meter en peter?
In België is dit heel erg bekent, in Nederland heeft het geen waarde, maar in België word meter en Peter voogd van je kleine, als jou wat over komt. Of je kinderen uit huisgeplaatst worden, komen ze bij de meter of Peter. In plaats van pleeggezin.
4 maanden geleden
Reactie op Bernadine, Mike, Malika,Chantal
In België is dit heel erg bekent, in Nederland heeft het geen waarde, maar ...
Dat klopt niet hoor.
Dat is iets van heel vroeger van in de katholieke kerk, maar dat is al lang niet meer van toepassing.
Meters en peters worden toch nergens vastgelegd of moeten geen document ondertekenen. Het staat enkel op het geboortekaartje.
Als je een voogd voor je kindje wil kiezen (voor als je vroegtijdig sterft) kan je dit wel opnemen in je testament. Het moet voor al je kinderen dezelfde persoon zijn. Je mag niet per kind een voogd kiezen.