7 Reacties

Wat is cmv? Is dat COVID?

één maand geleden

Hallo, Ik denk dat je deze vraag best eens aan je vroedvrouw of gyn stelt. Ik heb verstaan dat dit altijd gevaarlijk is, maar afhankelijk van wanneer in de zwangerschap maakt een verschil in mogelijke gevolgen. Een volledig gevormd baby'tje heeft dus minder risico dan een baby'tje die in volle vorming zit, maar nogmaals, neem snel eens contact op met je vroedvrouw, dan ben je zeker 🙂. Veel succes daar!

één maand geleden

Reactie op Bernadine, Mike, Malika,Chantal

CMV (cytomegalovirus) is een veelvoorkomend virus uit de herpesvirusfamilie. De meeste mensen raken er tijdens hun leven mee besmet, vaak zonder het te merken omdat de symptomen mild of afwezig kunnen zijn, vooral bij gezonde mensen. Het blijft latent aanwezig in monocyten, en kan opnieuw actief worden. Eenmaal in het lichaam, altijd in het lichaam... CMV kan gevaarlijk zijn als een zwangere vrouw voor het eerst besmet raakt, omdat het virus kan worden overgedragen op de baby (aangeboren CMV). Dit kan leiden tot geboorteafwijkingen of ontwikkelingsproblemen bij de baby, zoals gehoorverlies, leerproblemen, of zichtproblemen. Het virus verspreidt zich via lichaamsvloeistoffen zoals speeksel, urine, bloed, of moedermelk. Dit kan gebeuren door direct contact met besmette personen, vooral jonge kinderen, of via seksueel contact. Ik heb het CMV opgelopen tijdens mijn mama haar zwangerschap, mijn broer ook.. Gelukkig bij mij alles (redelijk) oké gebleven. Mijn broer heeft wel wat problemen gehad na de geboorte.

één maand geleden

Reactie op Bernadine, Mike, Malika,Chantal

Dus stel uw kind heeft het niet, deze kan het altijd oplopen doordat je kind naar de opvang gaat. Een beetje speeksel van hoesten of zabber van een ander kindje dat besmet is, kan jouw kind ook al besmetten. Het is een enorm besmettelijke virus.
Zie staan Pfeiffer dat heb ik inderdaad heel lang gehad.

één maand geleden

Ja jammer genoeg wel. Infectie na 20-24 weken, zoals na 23 weken zwangerschap, is minder risicovol, maar het risico is niet volledig uitgesloten. De kans op aangeboren CMV en mogelijke gevolgen zoals gehoorverlies of ontwikkelingsachterstanden blijft aanwezig, hoewel de ernst van de symptomen vaak minder is in deze latere stadia van de zwangerschap.