19 Reacties
9 maanden geleden
Hoi! Ik verwacht binnenkort mijn tweede kindje. Het was niet de bedoeling zo lang verder te doen, maar ik heb mijn zoontje uiteindelijk 1j8m borstvoeding gegeven. Bij mij ging dit heel makkelijk, ik had meer dan genoeg melk, kindje kwam goed bij, wat last gehad van stuwing maar dit beter de ook snel weer. Maar dat is niet altijd zo, ik heb vriendinnen waarbij dit zeer moeizaam ging door te weinig melk, kindje dat teveel afviel, ... en die dus na een paar dagen of weken gestopt zijn. Denk dat dit heel persoonlijk is en je dit moeilijk op voorhand kan inschatten.. La leche league is een organisatie waar je heel veel betrouwbare info rond borstvoeding kan vinden, verder kan je bij problemen ook altijd bij lactatiekundigen terecht. Denk dat je vooral moet doen waar jij je goed bij voelt! Ik ben van plan mijn dochter ook opnieuw borstvoeding te geven, maar moest dit deze keer moeilijker gaan dan stappen we ook gewoon over naar flesvoeding van zodra we ons er niet meer goed bij voelen 😊
9 maanden geleden
Hier 3 dagen geleden bevallen en ik geef voor eerst borst na 3 andere kindjes fles te geven en vind echt pijnlijk maar ik zet door 😇 ik begin nu pas ook echt melk aan te maken ik had bijna niks van melk en hij hapte daarom ook ver niet aan nu 300 gram af gevallen en hopen nu dat hij bij komt want vandaag voor eerst ook gelooft en klein flesje vol voor eerst dus hoop niet op geven als je toch van plan zijn het kan zo mooi worden als het echt begint te lukken veel succes 🤞
9 maanden geleden
Ik was van plan borstvoeding te geven als het makkelijk zou gaan, maar had wel altijd het plan om te stoppen zodra ik weer aan het werk zou gaan. Ik heb veel vriendinnen die echt graag borstvoeding geven en ik hoopte dat ik ook zo iemand zou zijn. Maar helaas .
Waarom ik na een paar dagen toch voor flesvoeding koos:
- pijnlijke tepels, mijn zoontje bijt heel graag en kolven deed ook pijn. Had op dag 2 al bloedende tepels.
- weinig melk, hoewel dit ook even kan duren voor het o gang komt.
- met fles heb je zekerheid van hoeveel en wat hij binnen krijgt.
- de voedingen kunnen verdelen met vriend en dus allebei even veel kunnen slapen .
- ik zag het qua organisatie niet zitten om elke 3 uur te moeten voeden en daarnaast ook nog te kolven om een voorraad te hebben op de opvang e.d. Eerlijk gezegd denk ik dat ik daar echt aan onderdoor zou gaan, zeker als ik straks weer fulltime ga werken
- ik ken kinderen die alleen fles hebben gehad en kinderen die alleen borstvoeding hebben gehad en er is helemaal geen verschil in hoe vaak ze ziek zijn, of ze allergieën hebben etc.
- misschien een beetje een taboe onderwerp, maar ik vind het dus heel fijn dat mijn lichaam weer van mij is. Ik knuffel heel graag met mijn zoontje en doe ook veel huid op huid, maar ik vond hem zo gulzig aan mijn borst hangen echt geen fijn gevoel.
9 maanden geleden
Ik vond zelf het voeden op zich wel een fijn gevoel. Lees: het voeden op zich.. Mijn zoontje dronk blijkbaar niet correct, maar dat hadden ze pas na twee dagen door in het ziekenhuis en ik wist zelf niets als eerste keer mama. Daarnaast heb ik een goedaardige tumor op mijn hypofyse (wat in je hersenen je hormonen regelt). De kans is heel groot dat dit er mee voor zorgde dat ik te weinig productie had. Hoewel ze hierover nog te weinig weten en dus nooit volledig uitsluitsel kunnen geven. Los van het feit dat ik het voeden zelf wel een aangenaam gevoel vond en een intiem moment, begrijp ik 100 % wat Tessa zegt over dat taboestukje. Ik voelde me enorm slecht en onzeker door hoe alles liep en ben pas echt beginnen genieten vanaf dat we flesjes gaven (na drie dagen). Ben wel blij dat hij het colostrum heeft binnen gehad. Nu ga ik het opnieuw proberen, maar ik heb het al wat op voorhand proberen plaatsen dat het mogelijk is dat het opnieuw niet lukt
9 maanden geleden
Reactie op Mama_anoniem
Ik vond zelf het voeden op zich wel een fijn gevoel. Lees: het voeden op zi ...
Of wat Tessah* zegt. Sorry als ik je naam verkeerd schreef 😕
9 maanden geleden
Reactie op TessahS
Ik was van plan borstvoeding te geven als het makkelijk zou gaan, maar had ...
Ik sluit mij helemaal aan bij jou! Ik ben zelf ook na 3 dagen gestopt.
De dagen dat ik borstvoeding gaf, had de baby ook nog heel veel last van krampen. Van het moment dat ik overschakelde naar flesvoeding verdwenen de krampen meteen. Ik ben er van overtuigd dat ik op één of andere manier de stress die ik ervaarde door de borstvoeding dus doorgaf aan mijn baby.
9 maanden geleden
Reactie op JS1990
De ...
Dat zou best kunnen denk ik! Zeker als de bevalling superlange duurde zoals bij mij het geval was, en je nauwelijks hebt geslapen. Maar ik ben wel blij dat mijn zoontje toch iets heeft kunnen krijgen van mij.
9 maanden geleden
Nog iets extra qua info trouwens: wanneer je oxytocine (weeënopwekkers) bij krijgt, kan dit ook een invloed hebben op je melkproductie. Mijn vroedvrouw vertelde me dit, toen ik me opnieuw informeerde over borstvoeding. Mijn eerste bevalling begon vanzelf, maar ik had wel oxytocine nodig, omdat de centimeters maar niet kwamen. Kunstmatige oxytocine is niet hetzelfde als de oxytocine die je zelf aanmaakt en kan de melkproductie afremmen.
9 maanden geleden
Nog iets extra qua info trouwens: wanneer je oxytocine (weeënopwekkers) bij krijgt, kan dit ook een invloed hebben op je melkproductie. Mijn vroedvrouw vertelde me dit, toen ik me opnieuw informeerde over borstvoeding. Mijn eerste bevalling begon vanzelf, maar ik had wel oxytocine nodig, omdat de centimeters maar niet kwamen. Kunstmatige oxytocine is niet hetzelfde als de oxytocine die je zelf aanmaakt en kan de melkproductie afremmen.
9 maanden geleden
Ik had me voorgenomen borstvoeding te proberen, maar dat als het lastig zou gaan ik ook zou stoppen. Twee dagen geprobeerd, maar bij mij ging het echt moeilijk. Met zeer pijnlijke tepels en een gefrustreerde, hongerige baby als gevolg. Nu ben ik eigenlijk superblij dat ik flesjes geef. Ik kan dit verdelen met mijn man en dat is zo zalig. 🥰 Ik vind bortsvoeding nog steeds iets goed en ik ben er van overtuigd dat die bij anderen beter kan lopen. Het was gewoon niets voor mij.
9 maanden geleden
Reactie op JS1990
De ...
Hoe ben je gestopt dan als ik mag vragen. Moest je afbouwen of cold turkey gelijk gestopt? Ik wil ook geen borstvoeding geven maar ik denk in het ziekenhuis nog wel om de colostrum te kunnen geven.
9 maanden geleden
En alle andere dames die hebben besloten om te stoppen. Mijn vraag ook voor jullie 🙈
9 maanden geleden
Reactie op Anoniemommy
Hoe ben je gestopt dan als ik mag vragen. Moest je afbouwen of cold turkey ...
Ik mocht gewoon cold turkey stoppen. Heb hierdoor wel een dag of 5 serieus last gehad van stuwing. Hiervoor heb ik dan gewoon een strakke sportbh gedragen dag en nacht alsook geregeld ijs gelegd.
9 maanden geleden
Reactie op TessahS
Ik was van plan borstvoeding te geven als het makkelijk zou gaan, maar had ...
Heb je dan afgebouwd of heb je medicatie genomen om te productie te stoppen?
Ik ben nu aan het afbouwen omwille van dezelfde redenen als jij. Wel ga ik nog ‘‘s ochtends en ‘s avonds blijven geven omdat ik anders geen recht heb op lactatieverlof en deze echt nodig heb om de periode tot aan de onthaalmoeder te kunnen overbruggen. Toch twijfel ik nog om volledig te stoppen en te liegen bij de bedrijfsarts al vind ik dat heel moeilijk maar mijn omgeving zegt dat ze dit niet kunnen controleren en het nog wordt gedaan..
9 maanden geleden
Reactie op TessaH97
Heb je dan afgebouwd of heb je medicatie genomen om te productie te stoppen ...
Oeh over dat lactatie verlof kan ik niks zeggen, bij mij op het werk zouden we kolfpauzes hebben maar niet echt verlof. Ik snap je dilemma wel, maar liegen zou me denk ik wel veel stress bezorgen.
Ik heb zelf saliethee gedronken elke dag en een strakke bh gedragen. Maar mijn productie was dus niet zo veel en heb wel een paar dagen volle borsten gehad maar geen stuwing gevoeld (denk ik?). In ieder geval was het na een paar dagen minder en sinds een paar dagen is de productie helemaal gestopt (dus duurde zo'n twee weken).