21 Reacties
2 maanden geleden
Ik baseer me bij onze dochter van ondertussen 7 maanden ook vooral op de wakkertijden (meestal 2u) en signalen die ze geeft.
Tegenwoordig doet ze 3 dutjes op een dag gaande van minstens een half uur tot maximum 2u.
Tussen de laatste en eerste fles zitten bij ons 12u.
Wees je ervan bewust dat ieder kind anders is en periodes van slecht slapen -om verschillende redenen: sprongetje, tandjes, ... - heel normaal zijn.
Ik heb bewondering voor jullie want het lijkt me niet gemakkelijk als dit al 2 maanden duurt.
2 maanden geleden
Hier deze week 7m.
De laatste weken ging het er meestal zo aan toe:
Wakker tussen 5u15-6u30
Ongeveer 1,5u-2u wakker
En dan een dutje van 1u-1,5u
Dan zo’n 2,5-3u wakker
En dan middagdutje van meestal 1,5u
Opnieuw zo’n 2,5-3u wakker en dan meestal van 15u-16u30 nog een derde en laatste dutje.
Gaan slapen tussen 18u30-20u. Wat afhankelijk van hoe hij is… je merkt wel duidelijk aan hem als het tijd is om te gaan slapen.
En dan slaap hij wel vaak door tot 5-6u ‘s morgens.
Ik ben de voorbije 2maand wel thuis geweest… vanaf vandaag terug aan het werk en zoontje naar de grootouders en crèche. Ik ben er mij van bewust dat ‘ons ritme’ nu helemaal weer omgegooid kan worden 😅
2 maanden geleden
Hier 6m en half :
Wakker rond 6.30-7u
Dut rond 9-9u30 (2u30 wakkertijd) van 1u30 a 2u
Wakker rond 11u (groentepap)
Dut rond 13u30 - lengte varieert tussen 45min en anderhalf uur
Wakker tegen 15u ten laatste, maar meestal vroeger (fruitpap)
Afhankelijk van lengte van 2de dut doen we dan nog 3de dut rond 16u30 van max 3 kwartier
Slapen tegen 19u
In de crèche loopt zijn dutjes ritme wel eens in de war, maar dit is wel wat het meest voorvalt momenteel :) als hij daar te weinig slaapt, valt het voor dat hij tot 17u30-17u45 nog slaapt, maar we proberen dat te beperken zodat hij tegen 19u wel terug kan slapen (wat wel lukt als hij zo moe is). Bij ons ook altijd 12u tussen eerste en laatste fles en dan eten om de 4u, met soms nog een klein flesje melk om 17u.
MOD
2 maanden geleden
Wakker 6 u
Eten melk 7 u
Slapen 8.15 u tot 9.15 u
Groenten 9.30 u
Soms flesje 11.30 u
Slapen 12 u tot soms 13 u of half 1
Flesje 14 u
Fruit 16 u
Slapen 16.30 u tot 17 u
Dan wilt hij zelf fles rond 18.15 u
Slapen 18.45 u
Wordt nu weer wakker rond 1 of 2 u s nachts en duurt ook weer een uur.
Ons zoontje is 7 maanden en slaapt nog max 2 of 2,5 u op een dag.
2 maanden geleden
Bij ons is het ongeveer:
8u-9u opstaan
9u BV
11u-11u45 dutje
12u groentenpap + BV
14u-15u30 dutje
15u30 fruitpap + BV
18u-18u30 dutje
18u30 BV
21u BV en naar bed
Dan nog gemiddeld 2a3 keer opstaan voor borstvoeding ‘s nachts.
Eigenlijk drinkt m’n dochtertje de klok rond om de 3u borstvoeding, en 3 dutjes. Verder kan de dagplanning ook wel serieus variëren als we op uitstap gaan of als ze beslist om haar eerste dutje wat langer te doen. Hier is het bij een gewone dag thuis altijd een dutje van 45 min, een dutje van 1u30 en een dutje van 30 min. Maar soms doet ze haar lang dutje eerst, of is haar lang dutje het tweede, dat kan variëren 🤷♀️
2 maanden geleden
Bij ons de laatste tijd hetzelfde.. vroeg wakker en ‘s nachts vaak 2 uur aan een stuk wakker. Vannacht zelfs van half 12 tot half 1 en van half 3 tot half 6 wakker. Hij lacht en speelt dan heel de tijd, maar daar kan ik niet doorslapen 😅 hij slaapt deze nacht voor de eerste keer in zijn eigen kamer in de hoop dat de nachten zo beteren, maar pfff mijn mamahart 🥺
2 maanden geleden
Ik probeer als ze bij mij is zoveel mogelijk haar ritme en signalen te volgen. Het lijkt of ze dat op de crèche ook wel doen voor de slaapjes. Meestal is ze ongeveer 2u wakker en merk je echt wel dat ze moe begint te worden. Dutjes zelf zijn heel wisselend, soms een dag met 3 dutjes van 30', maar soms kan ze ook ineens een dag hebben dat ze allemaal 1 tot 2 uur duren 🙈. Rond 19u proberen we haar aan haar nacht te laten starten (lukt nog niet altijd in bed). Meestal geef ik haar nog eten als we zelf gaan slapen en daarna wordt ze Meestal nog 1 a 2 keer wakker om te eten.
2 maanden geleden
Hier is dat nu 2 slaapjes door de dag eerste om 9u a 9u30 tot 11u a 11u30 en 2de 14u tot 15u a 16u en tegen 19u30 na bed voor de nacht en slaapt ze meestal tot 6u30 soms iets Langer. Ieder keer als ze na bed gaat haar bumba tutje slaapzak aan en witte ruis op ( slaapt zelf in )
2 maanden geleden
Hier doet hij meestal 2 dutjes, in de ochtend meestal ongeveer een uur en na de middag meestal ongeveer twee uur. Soms slaat hij wat korter en heeft dan later op de middag nog behoefte aan wat slaap. Vandaag was het bijvoorbeeld 9u-10u, 12u30-13u15, 15u-16u30.
Naar bed is altijd tussen 18u30 en 19u30. Hij wordt meestal nog wakker rond 24u en dan rond 6u wakker om op te staan. Soms is hij ook al wakker om 5u, dan geef ik een klein flesje en slaapt hij nog iets langer.