39 Reacties

10 maanden geleden

Reactie op Bazurkaeva95

Als het niet mogelijk is om rustig aan te doen kan je toch gewoon thuis bl ...
Ik vind het heel moeilijk om te voelen wanneer het te veel is. Ik denk dat het deels de adrenaline is die het overneemt, maar ook dat zo lang het nog gaat ik niet goed voel of het te veel is. Maar het voelde vandaag ook vooral mentaal te veel.

10 maanden geleden

Reactie op TessahS

Ik vind het heel moeilijk om te voelen wanneer het te veel is. Ik denk dat ...
Ik had t daar ook moeilijk mee. Veel twijfel of ik niet overdreef, klein zerig was en of ik mij wel zo slecht mocht voelen. Uiteindelijk merkte ik dat ik thuis enkel nog maar op bed kon liggen en niets anders meer. Geen vaatwas leegmaken, geen eten kon klaarmaken of zelfs energie kon opbrengen voor dingen die ik graag deed. Toen was de maat vol voor mij. Ik leef niet om enkel te werken en daarbuiten een compleet wrak te zijn. Mijn werkgever had gelukkig ook wel door dat t niet meer ging.

10 maanden geleden

Reactie op famvosjes

Ik had t daar ook moeilijk mee. Veel twijfel of ik niet overdreef, klein ze ...
Goed dat je werkgever het zag! Ik moet vandaag nog even doorkomen en volgende week werk ik maar 2,5 dag in plaats van 5. En daarna is de kerstvakantie afgelopen en is het eindelijk gedaan met de kerstdrukte in de winkel, en kan ik ook wat meer rust nemen op de werkdag.

10 maanden geleden

Probeer goed voor jullie zelf te zorgen en te rusten waar kan! Ik ben nu 35 weken en merk ook dat de vermoeidheid weer stevig is. Ik hoef niet te gaan werken, kan thuis op gemakje doen, maar moet soms ook op de zetel gaan liggen. Nu ben ik ook supermoe en het is nog maar 21u🙈

10 maanden geleden

Ik ben thuis gezet door men huisarts. Maar die dacht dat dat van men zwangerschapsverlof ging afgaan dus ik weet niet goed wat te doen nu? Online vind ik dat dat precies niet meer van toepassing is sinds maart 2020? Ik heb geen zin om minder weken nadien te hebben.

10 maanden geleden

Reactie op LieselotS

Ik ben thuis gezet door men huisarts. Maar die dacht dat dat van men zwange ...
Ik snap het ook nog steeds niet. Ook niet hoe het in de privé gaat. Misschien eens horen bij een personeelsdienst of vakbond? Want bij mij (onderwijs) was het in december 2021 wel nog zo: ik werd op 38 weken thuis gezet door de huisarts. Dat werd automatisch zwangerschapsverlof ipv ziekteverlof. Elke dag dat ik overtijd ging, schoof het wel terug op. Ik ben 5 dagen oertijd gegaan, waardoor die week bijna volledig was goedgemaakt. Maar bij mij nu ook wel terug een reden om niet thuis gezet te willen worden... Ik begrijp je volledig, maar kan je ook niet de juiste info geven, sorry..

10 maanden geleden

Reactie op LieselotS

Ik ben thuis gezet door men huisarts. Maar die dacht dat dat van men zwange ...
Ik ben thuis door huisarts/gynaecoloog/bedrijfsarts. Gynaecoloog heeft ziekte (complicaties zwangerschap) voorgeschreven tot week voor bevalling. Dan zal zij een nieuw briefje invullen om zwangerschapsverlof te laten ingaan.

10 maanden geleden

Ik heb nu gewoon een attest waar op staat dat ik arbeidsongeschikt ben voor 100% omwille van zwangerschap. Nu vind ik overal wel dat dat precies geen reden is om minder weken te hebben nadien.

10 maanden geleden

Dit vond ik op kind en gezin

10 maanden geleden

Reactie op LieselotS

Dit vond ik op kind en gezin
Ik denk dat het heel belangrijk is wat je huisarts op de “vertrouwelijke” (papier voor aangifte arbeidsongeschiktheid ziekenkas) noteert. Zorg dat hij/zij duidelijk noteert dat dit “ziekte” is en geen prenataal verlof.

10 maanden geleden

Ik ga 2/01 is bellen naar de mutualiteit voor de zekerheid. Ja ze heeft geen attest ingevuld voor de mutualiteit, is gewoon een standaard ziektebriefje maar staat wel op dat ik niet kan werken omwille van zwangerschap en niet wegens ziekte. :/ Vervelend wel, kiezen tussen je mentale en fysieke gezondheid en meer tijd met je kindje is niet echt een fijne keuze 😬

10 maanden geleden

Reactie op Mama_anoniem

Ik snap het ook nog steeds niet. Ook niet hoe het in de privé gaat. Misschi ...
Zo lastig :( erg dat dat van jullie moederschapsrust gaat terwijl het zo belangrijk is om voldoende te kunnen rusten voor de bevalling. 😔

10 maanden geleden

Reactie op LieselotS

Ik ga 2/01 is bellen naar de mutualiteit voor de zekerheid. Ja ze heeft gee ...
Kan je idd doen, dan ben je zeker! Ben je arbeider of bediende? Als arbeider moet je binnen de 14 dagen (= duur van gewaarborgd loon) zo’n attest laten invullen en naar ziekenkas doorsturen en als bediende binnen de 28 dagen. En heel herkenbaar. Initieel wilde ik tot een week voor de bevalling blijven werken, tot mijn lichaam zei dat het echt niet meer ging.. Financieel scheelt dat ook wel wat..

10 maanden geleden

Reactie op XAshX

Kan je idd doen, dan ben je zeker! Ben je arbeider of bediende? Als arbeide ...
Ik ben bediende! Ik ben gewoon op, men lijf kan fysiek niet meer 🥲

10 maanden geleden

Reactie op LieselotS

Ik ga 2/01 is bellen naar de mutualiteit voor de zekerheid. Ja ze heeft gee ...
Ik heb hetzelfde voor. Thuis gezet door de gynaecoloog op 30 weken omdat het baby'tje wat aan de kleine kant is (vermoedelijk stressgerelateerd). Ik heb zelf wel de papieren van mutualiteit (de vertrouwelijke zoals dat noemt) af moeten drukken en door de gynaecoloog laten invullen voor het einde van de periode gewaarborgd loon, dus binnen de maand. Belangrijk is dat de gynaecoloog op die papieren niet gewoon als reden 'zwangerschap' invult. Bij mij heeft ze 'ziekte door zwangerschap omwille van vertraagde foetale groei' moeten noteren. Als er gewoon ziekte of zwangerschap op staat, is dat een onvoldoende reden voor de mutualiteit, dus het moet gespecifieerd worden (dat weet ik van een vriendin die bij CM werkt). Als je arts de papieren ingevuld heeft, moet jij die zelf aan jouw mutualiteit bezorgen. Hopelijk ben je iets met m'n uitleg!

10 maanden geleden

Reactie op Martsje

Ik heb hetzelfde voor. Thuis gezet door de gynaecoloog op 30 weken omdat he ...
Kan een huisarts dat ook schrijven ?

10 maanden geleden

Reactie op LieselotS

Kan een huisarts dat ook schrijven ?
Ja hoor!

10 maanden geleden

Reactie op Martsje

Ja hoor!
Ok bedankt ! Ik zie dat ik morgen ook het contactcentrum kan bellen van de CM dus ga dat sowieso ook al eens doen :) Bedankt voor de info!

10 maanden geleden

Reactie op Sophie_vc

Zo lastig :( erg dat dat van jullie moederschapsrust gaat terwijl het zo be ...
Ja, echt super gek ook. Want m'n huisarts zei toen ook dat dat niet meer was. Maar m'n personeelsdienst en werkstation zeiden toen dat het in het onderwijs wel nog zo was..