22 Reacties
één jaar geleden
Ik ben ook zwanger van de eerste en graag voorbereid, maar denk dat het moeilijk is om je erop voor te bereiden en dat het gewoon een kwestie is van doen en hulp vragen aan deskundigen. In het boek 'mama's weten waarom' staan wel wat handige aandachtspunten die ik voor mezelf heb genoteerd om op te letten. Sowieso een leuk boek!
één jaar geleden
Hi, ik zou niet teveel opzoeken hierover, dat zorgt enkel voor stress. In het ziekenhuis wordt dit supergoed uitgelegd, je kan ook altijd op het belletje duwen, dan komen de verpleegsters meteen langs om te helpen. Bij mij hapte de baby moeilijk aan, ik moest zelf afkolven met de hand. Ik vond dit vreselijk, dan bracht een verpleegster een afkolfmachine van enkele jaren oud. (Traag en slechts 1eenzijdig ipv 2) ik zou dus zeker de elvie double pump aanraden en meenemen naar het ziekenhuis. Het zou mij toe enorm geholpen hebben, ik heb hem achteraf thuis gekocht. Het helpt om de productie op gang te brengen en als je kleintje moeilijk aanhapt, kan je de melk via flesjes of spuitjes geven, zodat eenmaal de baby het happen onder de knie heeft, je productie goed op gang is. Dat was mijn ervaring :)
één jaar geleden
Reactie op valentine2019
Hi, ik zou niet teveel opzoeken hierover, dat zorgt enkel voor stress. In h ...
Goh ik denk dat enkele basisbeginselen wel handig zijn, zeker als totale beginner zoals ik 😅 Bv hoe aanleggen, in welke houding en hoe moet baby aanhappen etc,… Zorgt bij mij net voor rust dat ik al iets weet hihi.
Die Elvie lees je inderdaad goeie dingen van maar ik ga nog geen kolf kopen omdat ik toch nog niet goed weet of het al dan niet goed zal lukken. Misschien is huren want nog een optie!
één jaar geleden
Ik heb bij m'n eerste kindje het boekje over de borstvoeding van Kind en Gezin helemaal gelezen. Ik heb hiervan veel onthouden en deed dit al heel snel juist. Jammer genoeg had ik te weinig productie, om medische redenen. Maar ik ga het toch opnieuw proberen. Ik ga de brochure opnieuw lezen en nog eens een afspraak maken met mijn vroedvrouw. Zij is ook lactatiekundige. Zeker geloven in jezelf en het jezelf ook niet kwalijk nemen wanneer het niet meteen perfect lukt (ookal is dat makkelijker gezegd dan gedaan).
één jaar geleden
Bij m'n 1e dochter had ik uitleg gekregen van m'n vroedvrouw. Toen ik in ziekenhuis lag, heb ik de eerste dagen telkens een verpleegster geroepen om te helpen met de bv, ook omwille van de ks dat ik hulp nodig had. De eerste 2 dagen ging het nog niet zo vlot en stelden ze voor om af te kolven tussendoor om de productie op gang te brengen. Bij de 3e dag ging de productie heel goed op gang en m'n dochter hapte ook goed aan. Uiteindelijk een goeie 3 maanden bv gegeven zonder pijn of problemen.
één jaar geleden
Reactie op Mama_anoniem
Ik heb bij m'n eerste kindje het boekje over de borstvoeding van Kind en Ge ...
Jammer dat het jou niet gelukt is.
Dank je voor de tip, heb meteen de gratis brochures besteld ☺️
één jaar geleden
Reactie op Mama_anoniem
Ik heb bij m'n eerste kindje het boekje over de borstvoeding van Kind en Ge ...
Dank je voor de tip, heb meteen de gratis brochures besteld ☺️
één jaar geleden
Reactie op heleen1994
Dank je voor de tip, heb meteen de grat ...
Vond het ook jammer, maar ben op zich wel blij dat ons zoontje het colostrum gehad heeft! Ik heb het mezelf enorm kwalijk genomen, maar denk wel dat ik er nu mentaal beter op voorbereid ben voor moest het niet lukken.
Hopelijk heb je ook deel aan de brochure, veel succes!
MOD
één jaar geleden
Ik hou van supergoed voorbereid te zijn, maar in dit geval... Een lactatiedeskundige zoals Ann9014 zegt zou ik raad aan vragen. In het ziekenhuis ook raad vragen... maar ik ga vooral verder op mijn gevoel.
Het is hier ook ons eerste kindje en ik denk als ik die eerste melk al meegeef en de rest dag per dag bekijk.
één jaar geleden
Reactie op EDK1987
Ik hou van supergoed voorbereid te zijn, maar in dit geval... Een lactatied ...
Echt een keigoede ingesteldheid! Die heb ik nu ook, doordat het uiteindelijk bij m'n eerste zo is gelopen ☺️
één jaar geleden
Een beetje voorkennis kan denk ik geen kwaad. En je er vooral op instellen dat het even duurt om goed op weg te zijn. Nu zwanger van derde kindje, en bij de vorige twee in totaal 6 jaar gevoed. Had ik van tevoren nooit gedacht. Het opstarten bij beiden wel echt niet soepel. De eerste kon niet aanhappen (net 37wkn), begonnen met finger feeding (afkolven, met spuitje voorzichtig melk in mondje spuiten, en ondertussen laten zuigen op een vinger), uiteindelijk lukte het aanhappen met een tepelhoedje, dat 3 mnd gedaan, wel heel veel pijnlijke borstontstekingen tussendoor, met koude rillingen in bed, heel naar, maar daarna lukte het haar opeens zelf om aan te happen, dat gaf me zoveel vleugels dat ik doorging tot 6mnd, en toen tot 12mnd, etc. Bij de tweede alle problemen gehad die ik met de eerste juist niet had, waaronder hele nare tepelkloven, huidje was volledig weg, was niet goed mobiel na sectio, aanleggen dus moeilijk, en de zusters waren te druk om goed te helpen, tijdje alleen gekolft en uiteindelijk waren we goed op weg. Wel gedoe met 1 borst die dubbel produceerde dan de ander. Uiteindelijk ook lang gevoed. Wel heel veel gekolft (op werk, of als ik een paar dagen voor werk weg was bijvoorbeeld). Na 12mnd is het eigenlijk geen voeding meer, maar comfort en troost, het is een fijne verbondenheid met je kindje. Nu met de derde op komst ben ik heel benieuwd hoe het gaat zijn. Het is voor zowel moeder als kind wennen en leren. Heb veel gehad aan lactatiedeskundigen, en zal zeker laagdrempelig weer hulp inschakelen. Stel me er vooral weer op in, dat het misschien weer niet vanzelf gaat, maar misschien ook wel, we gaan het zien. Wat ik jullie dus wilde meegeven; het is heel normaal als het niet meteen lukt, dat wil niet zeggen dat het op de lange termijn ook niet gaat lukken, laat je goed adviseren, en uiteindelijk geef je zelf je grenzen aan. (Heb zelf overigens veel gehad aan de La leche league facebook groep, nederlandse versie, daar posten borstvoedende moeders waar ze tegen aan lopen, adviseert men elkaar, en merk je dat iedereen met dezelfde vragen zit🙂)
één jaar geleden
Reactie op EDK1987
Kan je dat boekje bestellen?
Jep! Via deze link kan het downloaden of gratis de papieren versie bestellen: https://www.kindengezin.be/nl/brochures-videos/brochures/borstvoeding
Ik heb er 2, maar zou al toeval zijn dat we in elkaars buurt zouden wonen allicht 😅
één jaar geleden
Ik wou ook het boekje van Kind en Gezin aanraden. Begin deze week hadden wij bij de zelfstandige vroedvrouwenpraktijk een informatie-avond over borstvoeding. Daar kregen we het informatieboek (vrij uitgebreid, 20-tal pagina’s), een kolf- en borstvoedingswijzer (soort uitvouwposter met alle belangrijke informatie) en een toelichting van de vroedvrouw die ook lactatiedeskundige is. Zo blij dat we dat gedaan hebben, heel duidelijke informatie gekregen en vooral dingen kunnen uitproberen (met pop, valse borst…). Zo konden we manueel afkolven al eens inoefenen, waarmee je bijvoorbeeld wat melk eruit kan ‘druppelen’ om de baby vlotter te laten aanhappen. Ik probeerde dat ondertussen eens in het echt en raar maar waar: na twee “kneepjes” kwamen er duidelijke druppels melk uit! Ik ben 31 weken en had tot nu toe nog nooit iets opgemerkt. Eerlijk gezegd, dat was echt een opsteker, zeker mentaal!
één jaar geleden
Ik heb de 3 brochures van borstvoeding besteld en ze zien er echt heel waardevol uit. Er is zo een poster ook waar alles beknopt en duidelijk op staat.
Super merci voor de tip! Ik voel me toch iets zelfzekerder om te starten. En dan zien we wel 👀