38 Reacties
5 maanden geleden
Onze zoon is nu 16 weken en ik herken het verhaal helemaal, hij is nog nooit zelf in slaap gevallen.
Wij wisselen af met hem borstvoeding te geven tot hij slaapt, de draagzak of de buggy, maar zelf in slaap vallen (ookal is hij slaperig), lukt nog niet.
5 maanden geleden
Ik herken het helemaal! Baby hier is 14 weken en ook altijd extreem alert. Valt zelfs niet in slaap in de auto omdat hij aan het rondkijken is. Hem ook nog nooit kunnen ‘wegleggen’ om in slaap te vallen, dat resulteert alleen in luid gehuil. Hier ook draagzak of in slaap voeden. Dat vind ik het enige lastige aan de borstvoeding: veel moeilijker om een patroon vast te houden.. fijn dat dit ook bij andere zo is!
5 maanden geleden
Bij ons ook hetzelfde. ‘s nachts en dutjes overdag. Ze is nooit vanzelf in slaap gevallen (enkel in de MaxiCosi, als we buiten zijn) en eens je haar neerligt wordt ze wakker (behalve ‘s nachts na 1u in de armen). Dus laat ik ze voor de dutjes altijd in mijn armen slapen, heeeeel vermoeiend en slopend maar zo heeft ze tenminste goed geslapen …
5 maanden geleden
Reactie op MICHEL115
Ik ben wel nieuwsgierig: zijn er dan mama’s die hierop ‘oefenen’? Hoe doen ...
hier is het allemaal begonnen met de "structuur" tip van kraamzorg. Sleep - eat - play.
we bakerden ze in eens ze signalen gaf van moe te zijn (tweede keer geeuwen...) of - bij gebrek daaraan - als de wakker tijd al lang gepasseerd was.
daarna op de bal bouncen (ik) of rondlopen (kraamzorg), met een donker doekje over haar hoofdje (tetradoek diagonaal plooien, 1 hoekje in je hand, het andere onder je bh bandje en zo een tentje over haar hoofd maken). Shht zeggen, of neurien. Eens ze sliep nog een 5tal minuten stil houden vooraleer neer te leggen in bed.
na verloop van tijd wist ze al "ik word ingebakerd dus ik moet slapen" en was de fase op de bal of al wandelend korter.
eens hier toegekomen (bij 30° en meer), hebben we dat inbakeren moeten laten vallen, maar behielden we de bal en het doekje.
dan is het doekje weggevallen.
nu gebruiken we alleen de bal als ze nog te actief is. voor de rest tutje in de mond (dat deed ze pas eens we hier waren) en shht zeggen of neurien terwijl ze al neer ligt. Als ik met haar naar bed wandel babbel ik wel heel rustig tegen haar en doe ik alle lichten uit. De blazer aan. Enkel voor de nacht zing ik nog 'ik zag 2 beren....' in al zijn variaties.
de tut nemen we af van zodra ze in slaap is (maar doe je dat te vroeg kan je opnieuw beginnen :-))
als we binnen 2 weken op verlof gaan naar Belgie, wil ik oefenen op volledig zelfstandig in slaap vallen, door gewoon tutje te geven en weg te gaan... spannend :)
MOD
5 maanden geleden
Wij leggen hem nog altijd slapen weg hoor. We merken ook , ondanks de vroege signalen, dat als we hem te vroeg willen doen slapen het ook niet lukt. De laatste dagen moete we ook terug rondwandelen en wiegen. Mijn instinct zegt dat hij daar niet echt al aan gewoon is, maar hulp nodig heeft. Wat wij wel doen voor s avonds zijn alle gordijnen toe, donker maken, geen geluid en heel rustig hem klaar maken. In een aparte kamer laatste voeding, maar we moeten hem nog steeds lang rechthouden omdat hij ander overgeeft, maar als hij na ee kwartier nog weent, geven we wel nog voeding bij. Het is alsof hij zich klaar maakt voor de nacht met een beetje extra. Ik weet als het zolang zou duren hij er nog niet klaar voor is.
5 maanden geleden
Wij zijn nu één week heel erg aan de slag gegaan met meer ritme en routine, beetje op basis van boek Droomritme en tips van Snuggels and Dreams:
- opstaan om 7u, voeding bij opstaan en dan na anderhalf uur wakkertijd hem in bed proberen leggen en proberen voor dutje van 45min tot 1.5 u te gaan --> dat zo elke 3u. We zijn zijn slaaptijd ook aan het vervroegen, van half 9 naar half 8 en mikken nu richting 19u.
- kleine bedtijdroutine
- elk dutje boven in zijn bed ipv draagzak, dat is echt alleen het noodplan of voor als we ergens op bezoek zijn in duttijd
We merken dat hij ondertussen kalmer wordt als hij moe wordt (niet meer in overdrive zoals vroeger) en hij is ook al iets kalmer als we hem proberen wegleggen. Als hij weent in zijn bed dan draaien we hem op zijn zij, tikken we met de hand op zijn rug en sssj'en we terwijl. Vooral deze combinatie begint beter en beter te werken om hem te doen kalmeren en in slaap te laten dommelen. Ik vermoed dat hij het ondertussen ook begint te koppelen aan slapen. Maar na een week hebben we al veel minder drama en merken we dat we elke dag wel een beetje minder ondersteuning moeten geven bij het inslapen. We halen hem alleen nog uit zijn bedje als hij hard weent en niet gerustgesteld geraakt, 2tal min troosten en dan weer terugleggen. Maar ook dat moeten we ondertussen al bijna niet meer doen. Hij valt nog niet helemaal zelfstandig in slaap, maar dit is wel al een stuk makkelijker dan wiegen, rondwandelen of draagzakken. Ik hoop dat de tips wat helpen voor jullie!
5 maanden geleden
Met ups en downs, we geven hem nu toch meer de tut (die hij alleen pakt als hij moe is) en dat vermindert het wenen heel erg, maar natuurlijk met als nadeel dat hij wakker wordt als de tut te snel weer uit z'n mond valt.. Het blijft zoeken om ons wakker mannetje in slaap te krijgen zonder er uren tijd mee te verliezen!
5 maanden geleden
Ik heb het boek ‘zachte nachten’ gelezen en wat een eye opener is dat geweest. Een paar weken (toen dit topic startte) terug heb ik een paar dagen geprobeerd om een structuur aan te houden, baby zelfstandig in slaap laten vallen.. het enige dat gebeurde was dat mijn baby minder goed sliep ‘s nachts. Als ik de befaamde wakkertijden aanhield, was ik wel een uur bezig om hem in slaap te krijgen of moest ik een hele tijd wandelen met de draagzak om zijn dutjes te verlengen. Ik heb het allemaal losgelaten en mijn buikgevoel gevolgd, zonder op de klok te kijken. Dat betekent dat hij ‘s ochtends soms drie uur wakker is voor zijn eerste dutje, soms twee uur, soms iets ertussen. Hij gaat ook helemaal niet om 7 uur slapen, soms is dat kwart voor acht, soms half negen, soms eerder half tien. Hij mag ook gerust de nabijheid nemen/vragen die hij nodig heeft. Ik ga echt niet op zijn rugje wrijven of op zijn poepje kloppen als hij me duidelijk nodig heeft, dat voelde zo ongemakkelijk aan. Sinds we het zo aanpakken, valt hij vlot in slaap in de maxi Cosi, in de wandelwagen en vanavond is hij ook zo naast mij in slaap gevallen, zonder borst, wiegen, ruis.. de druk is van de ketel en onze dagen zijn veel gemoedelijker. Als structuur beter werkt voor anderen, chapeau! Het enige wat ik wil zeggen is; als er nog mama’s zijn die het gevoel hebben dat al die schema’s en wakkertijden niet bij hun kind past, volg dan vooral je buikgevoel!
5 maanden geleden
Reactie op MICHEL115
Ik heb het boek ‘zachte nachten’ gelezen en wat een eye opener is dat gewee ...
Bedankt voor de boekentip! Die ga ik ook eens lezen. Ik heb me tot nu toe gebaseerd op het boek Slaap! van Susanne Willekes en heb daar veel uitgehaald. Maar schema's zijn praktisch onhaalbaar hier! Met de opvang maar ook op de dagen dat we wel thuis zijn met David is er altijd wel iets te doen. Momenteel een familielid ernstig ziek in het ziekenhuis en dan nemen we David veel mee, dus hij slaapt dan korte dutjes onderweg.
De nachten gaan redelijk goed hier, hoewel de warmte nu weer een beetje roet in het eten gooit 🙈 maar ik vind dat David vroeg en onrustig wakker wordt, vaak rond 5u en hij wil dan om 7 uur alweer slapen. Ik hoop een beetje dat we dat kunnen veranderen.
MOD
5 maanden geleden
Reactie op MICHEL115
Ik heb het boek ‘zachte nachten’ gelezen en wat een eye opener is dat gewee ...
Idem hier, schema's zorgen voor stress bij ons allemaal, we houden structuur aan door: pamper, voeding, rechtzitten in wipper, spelen en dan slapen. Nadien alles herbezinning. S avonds een avondritueel en hij wordt maar 1 keer wakker. Overdag sukkel ik wel met de dutjes. Ik dacht als ik het dan donker maak, gaat hij dan dag en nacht niet wisselen? Ik ga wel naar een andere kamer om alle prikkels te mijden
5 maanden geleden
Reactie op EDK1987
Idem hier, schema's zorgen voor stress bij ons allemaal, we houden structuu ...
Volgens mij was het in de eerste weken belangrijk om hem in het licht te laten slapen omdat de aanmaak van melatonine en biologische klok nog op gang moesten komen. Nu kan dat geen kwaad meer om hem in het donker te laten slapen. Ik merk dat halfdonker ook werkt voor David, het is vooral even die prikkels verminderen dat hem inderdaad in slaap doet vallen.