20 Reacties
6 maanden geleden
Ik probeer zoveel mogelijk op het ritme van het kindje te gaan maar we staan wel rond 7 uur op omdat er nog andere in huis zijn die naar school moeten 😅 .
Maar voor de rest go with the flow en slaap komt eerst, in bed in de draagzak op mij aan de borst hoe ze wil (indien het lukt natuurlijk)
Enige wat ik kan zeggen is kijk naar het ritme van je kindje (en de regels van de opvang! Om eventueel richting dat ritme toe te werken)
6 maanden geleden
https://snugglesanddreams.com/ hier vind je ook veel over slapen . Als je u er in wil verdiepen.
MOD
6 maanden geleden
Hey, dit verhaal is heel herkenbaar. Ons zoontje is ook 13 weken en krijg twijfels ook over alles. Ik denk zo per drie dagen is er hier terug een ander ritme, andere uren dat hij drinkt. Ik las ook baby rond 19u naar bed. Nu weet je dat de term 'baby' wordt gebruikt voor 12 maanden?😉. Ik blijf constant dezelfde vraag stellen aan onze vroedvrouw. Wij blijven op vraag van Finn te voeden, slaapsignalen te herkennen om zo een dutje te doen. Finn slaapt s nachts in zijn nestje, in de voormiddag in zijn park en in de namiddag nog bij mij. Wij geven meestal tussen 19 u en 21 laatste fles ergens. Onze vroedvrouw spreekt zelfs niet over slaapproblemen voor 4 maanden. Toen ik met dezelfde twijfels belde zei ze: Evelien jij hebt een peptalk nodig, kleintjes van die leeftijd hebben nog geen ritme en wordt niet aangeraden om te forceren, maar als je als ouder er nood aan hebt om meer structuur en ritme te krijgen, kan je dit wel doen, maar reken op de nodige frustratie dan😊
6 maanden geleden
Kindje even oud en wel ritme, maar niet op vaste tijdstippen. Als we nergens naartoe hoeven in de voormiddag, blijf ik in bed alle slaap meepakken tot hij zelf wakker wordt na de ochtendvoeding. Meestal rond 8-9u.
Doorheen de dag is het echt voeden op vraag en slapen overdag is een ramp op dit moment, dus heel wisselend.
En de borstvoeding voor hij de nacht ingaat duurt altijd veel langer dan de andere voedingen, dan weet ik: hierna moet ik hem in bed leggen. Is dus ook elke dag een ander tijdstip. Vandaag was het na 19u, soms pas na 21u.
Ik denk ook dat die structuur wel vanzelf komt als dat nodig is. Vind je het oké zoals het nu loopt en ben je gewoon wat onzeker? Of mis je echt structuur?
6 maanden geleden
Bedankt voor jullie reacties! Fijn dat het bij jullie toch ook nog niet echt een vast stramien is. In principe verloopt het voor mij wel oke en hoeft het niet direct te veranderen maar ik vraag me wel af of er positieve veranderingen merkbaar zouden zijn als ik meer ritme en structuur creëer. Ik ben vooral bang dat ik nu foute dingen “installeer”.
6 maanden geleden
Ik ben team: voor de 6 maand kan je volgens mij niet veel mis doen.
Door die hazenslaapjes lijkt het wel alsof alle ritme overhoop ligt, hier is dat toch zo, omdat je een groot deel van de dag op random momenten bezig bent met de baby in slaap doen. Ik probeer daarna altijd weer het ritme voeden-wakker-slapen er weer in te steken.
En dat je kindje in je armen in slaap valt: geniet ervan zolang je kan! Volgens mij hebben die kleintjes dat echt nodig.
6 maanden geleden
Het ding met die 19u bedtijd is dat kinderen rond die leeftijd het makkelijkste in een diee slaap komen. Daarom wordt dat aangeraden, niet alleen voor baby's maar voor kinderen tot 6 jaar. Voor baby's ligt die window zelfs al rond 18u, maar dat is voor veel mensen niet echt haalbaar. Nu, als hij in jullie armen in slaap valt dan is dat ook gewoon slaap dus prima toch.
Wakker maken voor een voeding hoeft inderdaad niet, maar sommigen raden aan om een 'droomvoeding' te doen, waarbij je de baby niet echt wakker maakt maar wel voedt, zodat hij een langere ruk doorslaapt. Hier werkt dat niet want David wordt sowieso nog wel wakker 's nachts.
Verder kan je nu inderdaad nog niet echt slaaptraining, maar: er worden nu al wel slaap associaties gecreëerd. En slaap associaties zijn niet altijd makkelijk af te bouwen. Wat je wel kan doen is alvast positieve slaap associaties creëren, bijvoorbeeld: een vast knuffeltje bij het slapen. Als je dan straks gaat stoppen met hem in je armen te laten slapen dan is het straks makkelijker als je al wel dat knuffeltje hebt dat blijft. Maar als je hem nu al voor dutjes vaak in de co-sleeper legt, dan is dat eigenlijk ook al heel goed.
Ik snap echt heel erg je onzekerheid en ik zou je echt aanraden om het boek Slaap! Van Susanne Willekes te lezen. Hier staat alles heel duidelijk uitgelegd en ook heel veel concrete tips. Zij schrijft ook dat het gebrek aan ritme pas een probleem is als dat voor de ouders een probleem gaat vormen. Als dat voor jullie nog niet zo is, dan lekker genieten van hoe het nu gaat! ♥️
Wat die flesjes betreft: hier hetzelfde, David drinkt opeens minder. Misschien door het sprongetje ofzo.
MOD
6 maanden geleden
Reactie op 1994bv
Bedankt voor jullie reacties! Fijn dat het bij jullie toch ook nog niet ech ...
Zo herkenbaar van die angst dat je iets verkeerd installeert. Die dualiteit voel ik ook elke dag. Soms wou ik dat ik hem even kon weg leggen om ook bij te slapen of iets in het huishouden te doen. De onderbroken nachten beginnen zijn rol te eisen
6 maanden geleden
Reactie op EDK1987
Zo herkenbaar van die angst dat je iets verkeerd installeert. Die dualiteit ...
Ik denk dat je niet perse iets verkeerd kan doen hoor! Ik denk ook: sommige problemen zijn voor later. Misschien dat hij nu wel een slaap associatie opbouwt als jij in mijn armen slaapt, maar vanaf volgende week gaat hij 3 dagen naar de opvang dus dan kan ook alles weer anders worden. We doen wat we kunnen maar het moet ook relaxed blijven ♥️
MOD
6 maanden geleden
Reactie op TessahS
Ik denk dat je niet perse iets verkeerd kan doen hoor! Ik denk ook: sommige ...
Klopt. Ik ga ook pas aan de slag begin september en ik voel ook niet zelf de druk om op tijd te staan. Ik luister vooral naar de vroedvrouw in onze begeleiding, dus ik wil het starten met in slaap vallen zelf op 4 maanden. Alleen het slaaptekort van ons begint zijn tol te eisen.
6 maanden geleden
Reactie op EDK1987
Klopt. Ik ga ook pas aan de slag begin september en ik voel ook niet zelf d ...
Ja ik merk ook dat als ik zelf zo moe ben dat ik ook gewoon niet de energie heb om te proberen hem te zelf te laten slapen. Hopelijk kunnen jullie binnenkort wat meer slaap krijgen! Ook heel fijn dat je zo veel aan de vroedvrouw hebt 😊
6 maanden geleden
Hier ook niet echt een ritme en het beetje regelmaat er is is niet volgens het boekje. Hier gaan we pas laat gaan slapen en gaat de baby van 10 weken dan ook pas mee slapen. Soms om de 4 uur wakker, soms eens 7 of zelfs 8 u. Ikzelf vind al die regeltjes niet nodig en mijn vroedvrouw ook niet. Volgens haar zijn de kindjes die niet te strikt opgegroeid zijn nadien de gemakkelijkste kindjes. En tot nu toe hebben we echt de gemakkelijkste baby die er is. Voor sommige ouders is die structuur in hun leven nodig maar ik leef liever op het ritme van mijn kindje en dat werkt voor ons ( ik heb daar ook de mentale ruimte voor, da's niet voor iedereen zo evident.
MOD
6 maanden geleden
Reactie op TessahS
Ja ik merk ook dat als ik zelf zo moe ben dat ik ook gewoon niet de energie ...
Ja ikbegin veel met de vroedvrouw zegt🤣. Ik hen er veel aan omdat ik ook zo perfectionistisch ben en ik probeer nu los te laten. Finn slaapt nu al een week van ongeveer 19 u tot 3 u. Ik volg dit allemaal ook omdat ikzelf ook de structuur mis, maar ik merk dat als ik Finn volg en vlug signalen oppik, dat hij vlugger slaapt. Ik leg hem overdag op zijn zij met een dekentje onder zijn arm dat hij denkt dat ik hem nog vastheb