16 Reacties

24 dagen geleden

Geen zwangerschapsvergiftiging hier maar helaas ook door veel harde buiken & verkorte bmh al enkele weken op rust gezet. Elke week controle om mijn bmh op te volgen en duimen dat ik 34 weken haal (nu 32w5). Wel net nog test gehad op vroeggeboorte en die is negatief gelukkig. Eens we 34 weken halen is 37 de volgende mijlpaal! Maar 40 weken zit er zeker niet in… onzeker tijden maar elke dag is een dag gewonnen!

24 dagen geleden

Sinds week 27 (nu 33 weken) al extra controle omwille van zwangerschapsvergiftiging. Elke week monitor van baby + mijn bloeddruk. Elke dag 2x/dag bloeddruk meten. Sinds 29 weken moet ik ook trandate nemen (bloeddrukverlagend). Elke controle ben ik bang dat het slechter gaat.

24 dagen geleden

Ik had heel mijn zwangerschap een te hoge bloeddruk (soms 16/10) veel te hoog dus. Op 34 weken trandate moeten beginnen nemen om het nog te rekken. Uiteindelijk ingeleid op 37w4d van een kerngezonde baby! Ik merkte wel, hoe meer ik mij zorgen begon te maken, automatisch hoe hoger mijn bloeddruk dagelijks ging, wat wel logisch is. Ik moest ook wekelijks aan de monitor vanaf 35 weken

24 dagen geleden

Reactie op Hallo678

Ik had heel mijn zwangerschap een te hoge bloeddruk (soms 16/10) veel te ho ...
Zo laat pas begonnen met trandate? Ik ben moeten beginnen op 29+5 door onderdruk hoger dan 95 als ik in rust was en constante hoofdpijn.

24 dagen geleden

Is dat via een echo dat ze de bloedvaten meten? Dus de navelstreng?

24 dagen geleden

Reactie op Laurah5

Zo laat pas begonnen met trandate? Ik ben moeten beginnen op 29+5 door onde ...
Ja de gyn wou zolang mogelijk wachten met medicatie en omdat de bloedtoevoer steeds ok was + echo+ monitor

24 dagen geleden

Reactie op Hallo678

Ja de gyn wou zolang mogelijk wachten met medicatie en omdat de bloedtoevoe ...
Snap ook wel dat ze zo lang mogelijk willen wachten. Voelde jij je dan ook niet heel slecht?

24 dagen geleden

Reactie op Laurah5

Snap ook wel dat ze zo lang mogelijk willen wachten. Voelde jij je dan ook ...
Viel wel mee, soms wat hoofdpijn maar ik maakte mij er vooral de hele tijd druk om dat mijn bloeddruk vaak te hoog stond, ik kwam al nerveus van mijn bloeddruk thuis zoveel te meten waardoor die automatisch steeg. Pas wanneer de baby niet echt meer groeide of bijkwam (wss door de hoge bloeddruk) hebben ze mij ingeleid. Natuurlijk willen ze zeker proberen rekken tot 37 weken :)

24 dagen geleden

Reactie op Hallo678

Viel wel mee, soms wat hoofdpijn maar ik maakte mij er vooral de hele tijd ...
Dat is dan denk ik het verschil waarom ze bij mij vroeg(er) zijn begonnen met de trandate. Ik had elke dag hoofdpijn, heel de dag door met momenten dat het onhoudbaar was & als ik dan een dafalgan nam het niet altijd overging. Daarnaast ook nog draaierig, misselijk en extreem vermoeid. De baby ondervind geen last van mijn bloeddruk, enkel ik.. Ja, de hoge bloeddruk kan inderdaad de gewichtstoename doen afnemen.

24 dagen geleden

Bij mijn eerste zwangerschap ben ik ook aantal weken thuis gezet met trandate. Ook nauwe opvolging. Uiteindelijk zelfs overtijd gegaan. Baby was 4,4kg 😂

23 dagen geleden

Reactie op nathix

Is dat via een echo dat ze de bloedvaten meten? Dus de navelstreng?
Bij werd het gedaan door een professor. Doorheen de zwangerschap 3 x gecontroleerd door hem. Is inderdaad via echo maar ook door plakkers die geplakt werden op mijn buik en in mijn hals. Zowel de bloedvaten van de baby als mijn eigen bloedvaten zoals van de nieren werden gecontroleerd. Tot nu toe is mijn bloeddruk nog niet te hoog. Krijg nu wel telemonitoring en als de bloeddruk stijgt moet de baby eruit. De prof schat nog 3 a 4 weken voor de mijn bloeddruk omhoog gaat schieten omdat mijn bloedvaten de hoeveelheid bloed niet meer aankunnen. Ik lees hier veel over trandate. Ik moet enkel asaflow nemen dat neem ik al sinds 12 weken. Op 36 weken moet ik ermee stoppen.

23 dagen geleden

Reactie op Shirley91

Bij werd het gedaan door een professor. Doorheen de zwangerschap 3 x gecont ...
Trandate is als de bloeddruk te hoog is. Werkt bloeddrukverlagend. Asaflow is bloedverdunnend. Dus de stap voor trandate.

23 dagen geleden

Reactie op Laurah5

Trandate is als de bloeddruk te hoog is. Werkt bloeddrukverlagend. Asaflow ...
Ooh daar hebben ze bij mij niet over gesproken. De prof zei dat vanaf nu is het telemonitoring. 2x per dag bloeddruk thuis meten en als de bloeddruk strijgt moet de baby er uit zei hij. Sprak enkel over nog longrijping te geven en dat is het dan.

23 dagen geleden

Reactie op Shirley91

Ooh daar hebben ze bij mij niet over gesproken. De prof zei dat vanaf nu is ...
Moh! Ik moet 2x/dag bloeddruk meten en 1x/week monitor + monitor bloeddruk in ziekenhuis. Daarnaast ook al sinds week 12 asaflow en sinds 29 weken trandate wegens te hoge bloeddruk in rust zowel liggend als zittend. Bij mij wegen ze elke week af wat de volgende stap is. Zolang de baby goed groeit en ik het volhoudt, hoef ik niet te bevallen. In mijn geval is het vooral gevaarlijk voor mij, de doorbloeding naar de baby blijft goed en zijn curve is oké (wel aan de lage kant, maar volgt zijn eigen curve).

23 dagen geleden

Reactie op Laurah5

Moh! Ik moet 2x/dag bloeddruk meten en 1x/week monitor + monitor bloeddruk ...
Oh mijn bloeddruk is tot nu toe nog goed misschien zit daar het verschil. Doorbloeding was begin september nog goed en nu is er een omslag gebeurd in lijn bloedvaten. Dus denk kwestie van tijd voor de bloeddruk gaat stijgen. Ik ben 33 weken en baby is geschat op 1kilo800. Eerst groeide hij erg goed maar sinds het dieet van de diabetes is het trager beginnen gaan. Is nu p12. De gynaecoloog vind het erg goed maar als het tussen 10 en 90 moet zijn en het is 12 vind ik het toch maar op de grens. Nu kan ik enkel hopen dat de bloeddruk niet snel stijgt zodat hij nog wat weken heeft om te groeien. En de suiker stabiel blijft met het dieet zodat dat er ook niet nog eens bijkomt. Ik hoop voor ons allemaal dat het voor iedereen positief afloopt en we allemaal een gezonde baby krijgen ❤️

23 dagen geleden

Reactie op Shirley91

Oh mijn bloeddruk is tot nu toe nog goed misschien zit daar het verschil. D ...
Denk inderdaad dat dat het verschil is. Trandate gaat de doorbloeding naar de baby niet verbeteren. Ook 33 weken hier! Op 32+5 werd hij bij mij op 1,849 kg geschat. Wel altijd al laag gewicht geweest. Ik hoop hetzelfde!