84 Reacties
2 maanden geleden
Ik kreeg dit vandaag ook te horen. Ik heb een afspraak op 5/9. Probeer je voeding desnoods al een beetje aan te passen. Vooral groentjes te eten,... Veel moed 🌷
2 maanden geleden
Hey Naomi! Ik zit er ook mee en ik heb morgen mijn afspraak bij de endicroloog en diëtiste.
Wat ik voorlopig al zelf doe (dus nog voor mijn gesprek 😅), is al letten op mijn suikers en koolhydraten. Niet dat ik dat afschaf, maar dat ik minder opschep op mijn bord. Ik zal morgen wel horen wat ze adviseren voor mij, blijkbaar is het voor iedereen wel wat zoeken naar waar je lichaam op reageert. Ik wil je morgen na mijn gesprek gerust even een update sturen indien je daar iets aan zou hebben. :)
2 maanden geleden
Reactie op YanaDS
Heb je jouw resultaten al online kunnen raadplegen?? Dan weet je in hoeverr ...
Ik zat nog te wachten voor de derde keer bloed te trekken en ze belden dat mijn suiker van de nuchtere bloedtrekking 99 was en dat de Max. 92 was. Vanaf dat er 1 afwijking is is het diabetes zeiden ze..
2 maanden geleden
Reactie op JesminaM
Hey Naomi! Ik zit er ook mee en ik heb morgen mijn afspraak bij de endicrol ...
Heel graag !! Ik kon er morgen niet meer bij het zat volledig vol, en volgende week ben ik op reis... Dus daarom 2 weken wachten...
2 maanden geleden
Reactie op Naomi__1994
Heel graag !! Ik kon er morgen niet meer bij het zat volledig vol, en volge ...
Ik had geluk dat er iemand had afgezegd waardoor ik zo snel nog kon gaan. 🙈
Morgen stuur ik je een update. Maar vooral nog niet te veel panikeren, dat leerde ik al van Yana (hier in de groep)en een vriendin die ook tijdens haar zwangerschap diabetes kreeg. Komt wel goed met onze kleintjes. 😊
2 maanden geleden
Reactie op Naomi__1994
Ik zat nog te wachten voor de derde keer bloed te trekken en ze belden dat ...
Klopt! Bij mij was de afwijking ook echt praktisch nihil en was enkel na 2u dat ik er 1 over zat... Dusja, ik heb mijn materialen om te prikken etc al vorige week meegekregen en mocht in tussentijd testen en experimenten om zo te zien hoe ik reageer op alles... Morgen heb ik pas mijn afspraak bij de diëtist die me alle info over mijn voeding zal geven
2 maanden geleden
Reactie op JesminaM
Ik had geluk dat er iemand had afgezegd waardoor ik zo snel nog kon gaan. � ...
Ja ik panikeerde zelf ook helemaal in het begin net na het nieuws, maar heb dan alle info gekregen rond het prikken en suikers etc etc en eigenlijk valt het allemaal heeeeeeeeeeeel goed mee, het is vooral gewoon rekening houden met niet te veel suikers te eten en goed te timen... Alles komt wel goed! En hou ook in je achterhoofd, het is echt maar tijdelijk! Eventjes kleine aanpassingen in je voeding in het belang van het kindje, maar zo drastisch is het niet hoor... (Is natuurlijk ook wel van vrouw tot vrouw en geval tot geval)
2 maanden geleden
Hey hey! Ik heb ook zwangerschapsdiabetes. Ik begrijp je bezorgdheid, is niet fijn om die diagnose te krijgen. Vorige week heb ik mijn afspraak gehad in het ziekenhuis met de dietiste, endocrinoloog en verpleegkundige. Ik prik nu 4x per dag en heb nog niets aan m’n eetgewoontes veranderd en waarden stonden tot nu toe altijd goed. Ben nu ook op vakantie en niet altijd super gemakkelijk om in te schatten hoe een gerecht er gaat uitzien op restaurant 😌 maar komt echt wel goed. Probeer vooral volkoren te eten en fruit te combineren met extra vetten/eiwitten 🙏🏻 komt goed!
2 maanden geleden
Reactie op Jill_V
Hey hey! Ik heb ook zwangerschapsdiabetes. Ik begrijp je bezorgdheid, is ni ...
Wat Jill zegt! Vandaag mijn afspraken gehad en inderdaad: er wordt vooral aangeraden om trage suikers in te nemen, die je dus in volkorenproducten terug kan vinden. Die koolhydraten ´verpak´ je dan door iets van eiwitten en vezels erbij te eten.
Het is zeker niet de bedoeling om koolhydraten te schrappen, want dan ga je ketonen creëren doordat je vetten verbrand = afvalstoffen = slecht voor de baby. Dus echt niet weglaten, was hier het advies.
Nog een paar tips die je al op vakantie kan toepassen:
🥝 2/3 stukjes fruit per dag zijn zeker oké. 1 stuk fruit past in je hand. Bv: 1 pruim, 1 appel. Maar ook: 1 halve banaan want 1 volledige banaan past niet in je hand.😉 Alle fruitsoorten mogen, maar verspreid ze doorheen de dag.
🥤 Ik ben zelf geen frisdrank drinker, maar beperk het tot 1 blik/dag. Kies voor water, maar anders light/zero (= <6kcal/100ml).
🏃🏻♀️➡️ Beweging: na elke hoofdmaaltijd 15min beweging (bv wandelen) binnen het uur na het eten.
🍽 Vul je bord met 2/4 groenten, 1/4 vlees en 1/4 koolhydraten (aardappelen, pasta, rijst,..)
🕔 Spreiding maaltijden: je mag gerust 3 tussendoortjes eten per dag. (Als je prikt, moet je eerst prikken en dan pas tussendoortje eten.)
Er werd niet gezegd hoeveel je van iets mag eten (bv: 2 sneetjes brood). Dit zal je zelf wat moeten ontdekken. Ze raadde nu aan om dezelfde porties te eten, maar dan met extra focus op volkorenproducten en beleg en dergelijke. Als je merkt dat je suiker hoog staat na het eten van 4 sneetjes brood, probeer je volgende keer 3 sneetjes. Maar ze gaan nooit zeggen ´schrap nu al het brood´, want jouw lichaam heeft dat nodig. Indien de aanpassingen in voeding en beweging niet voldoende werken, zal er pas gekeken worden naar insuline spuiten. Maar eerst alles op alles zetten op gezonde voeding en beweging! 😋🍎
2 maanden geleden
Bij mij is het weer anders 🤣 mijn waarden liggen heel dicht ( schelen maar 2 ) bij de waarden die max toegelaten zijn + ik ben ziek. Ik moet enkel op even dagen 1 uur na ontbijt prikken, oneven dagen 1 uur na hoofdmaaltijd prikken en 1 x per week 1uur na ontbijt middag en avondeten prikken. Tijdens de testprik had ik maar 79 dus moest ik plots meer eten 😂 ik denk dat de test bij mij te verstoord was door ziek te zijn, maar we zien wel.
2 maanden geleden
Ik vraag me af, ik had 122 wat nu ook niet ver van de 130 grens ligt, maar tot nu toe heb ik niks van de gynaecoloog gehoord. Ze zei geen nieuws is goed nieuws. Dus ik neem aan dat ik niks zal moeten doen? Ik heb dit wel gisterenochtend laten doen en de resultaten waren ‘s avonds al op cozo
2 maanden geleden
Reactie op KATTTTT
Indien je geen telefoon krijgt en je waarden staan niet boven de grens, dan ...
Ik wou haar ook niet té snel bellen aangezien het nog maar van gisteren is en ze misschien nog geen tijd heeft gehad om alles te bekijken want ze heeft natuurlijk meer te doen dan dat 😅 zal nog een paar daagjes afwachten en dan eventueel eens bellen of mailen
2 maanden geleden
Reactie op elighes
Ik vraag me af, ik had 122 wat nu ook niet ver van de 130 grens ligt, maar ...
122 is meer dan perfect dus je hebt geen diabetes. Ik had 167 op de test dus telefoon voor een uitgebreide, en mijn uitgebreide test was alsnog toch negatief! Bij de vorige kindjes schipperde ik net onder de 130 en dus negatief en nooit telefoon gehad dus je mag gerust zijn.
2 maanden geleden
Reactie op Sweetty
Hoe weet ik of ik zwangerschaps diabetes heb ik heb de uitslag binnen maar ...
Als er 1 of meerdere waarden verstoord zijn, dan heb je zwangerschapsdiabetes. De referentiewaarden staan er meestal onder of naast. Als je niet zeker bent zou ik even naar je gynae bellen of vroedvrouw, zij kunnen je zeker verder helpen 😊
2 maanden geleden
Reactie op Sweetty
Hoe weet ik of ik zwangerschaps diabetes heb ik heb de uitslag binnen maar ...
Om een voorbeeld te geven van de norm die op mijn uitslag stond... De eerste norm is nuchter, de tweede is die van na een uur na het glucose drankje en de derde is van na 2 uur.. daar tussen zou je moeten zitten