4 Reacties
4 maanden geleden
Geen eigen ervaring maar wel ervaring uit het werkveld. Misschien is het wel fijn om met iemand professioneel te praten hierover? Ik bedoel niet meteen psycholoog of dergelijke maar eerder begeleiding voor personen met autisme? Ik werkte vroeger bij Het Raster en ik weet dat ze vaak ook lotgenoten samenbrachten. In ieder geval, geef jezelf alle tijd die je nodig hebt, want een goeie mama zal je sowieso zijn (ookal verloopt de start misschien wat moeizamer)! Veel succes 🍀
4 maanden geleden
Ikzelf ben hier ook bang voor. Wat voor mij, hoop ik, zal helpen is om alles goed op tijd klaar te hebben om zo te wennen aan de komst van ons kindje.
Over de connectie ermee kan ik niet veel zeggen natuurlijk. Iedereen reageert ook anders. Wat ik wel kan zeggen is dat een goed opvangnetwerk (bv. ouders/je zus etc) het misschien wel voor je kunnen verlichten.
Wat mijn oma deed bij mijn mama toen ik geboren was, was komen babysitten overdag om mijn mama zo te laten slapen. Op die manier ben je ook al niet oververmoeid.
Ze zeggen ook dat nu praten tegen de baby de band ook al wat meer versterkt.
Marbieke haar tips vind ik ook wel goed!
4 maanden geleden
Heey, ik heb ook autisme en zwanger van eerste kindje. Ik geloof dat het voor iedereen anders is. Want ieders autisme is ook anders. Zelf ben ik super blij dat ik mama wordt en verheug me naar de geboorte. Maar ik maak me ookwel zorgen of ik een goede moeder ga zijn, hoe ik zal reageren op die verandering, dat ik alles tegen dan gereed heb enzovoort. Denk dat dat wel normaal is en dat zelfs toekomstige mama's zonder autisme dit hebben. Ik probeer me niet teveel zorgen te maken want ik kan slecht tegen stress. En ik heb vertrouwen dat alles goed komt met de steun van mijn partner en onze families.
4 maanden geleden
Hier ook een autisme en eerste kindje op komst. Voor de connectie heb ik niet zoveel bang, maar het hele gegeven van verandering is een ander verhaal. Ik weet dat ik daar heel slecht op reageer en kan compleet ik meltdown gaan of bevriezen. Misschien dat dit wel anders is omda het je eigen vlees en bloed is dat je op de wereld hebt gezet, maar ik ben er ook wel waakzaam voor. Ik merk nu al dat ik blokkeer op de kleine veranderingen en soms ook wel kortsluiting heb als ik denk over alles wat ik nog moet doen, kopen, hoe ik de living ga indelen, etc. Moet wel zeggen, ik ga 1x per maand naar de auticoach en haar hulp is echt goud waard. Zowel mijn vroedvrouw als gyneacologe weten ook van mijn auti en zijn beide heel ondersteunend daarin, zij weten dat ik veel aankan, maar dat ze gewoon het “geef me de 5” principe moeten toepassen.