14 Reacties

3 maanden geleden

Ik heb enkele jaren geleden al mijn cosmetica vervangen door producten zonder hormoonverstoorders of (mogelijk) kankerverwekkende middelen. Op zich zit elk van die producten onder de officiële grenzen van schadelijke ingrediënten, maar die grenzen houden geen enkele rekening met de combinatie van producten die we elke dag gebruiken. Via de Yuka app is dit inderdaad handig. Momenteel gebruik ik ook een zonnecrème van Caudalie voor m’n gezicht. Enkele crèmes van La Roche Posay zijn ook heel goed. (Ik gebruik er ook eentje als bodylotion) Je kan ook eens naar Ray kijken. Dit is Belgisch, ontwikkeld door een Gentse apothekeres. Hiervan gebruik ik al jaren de deo’s en douchegel. De meeste babyproducten zoals zonnecrème zijn ook veilig en kan je perfect als volwassene gebruiken. Make-upwise gebruik ik wat verschillende veilige merken. Je kan in Yuka ook altijd alternatieven vinden voor producten. Wasmiddel is bij ons ook enkel nog ecover zero of zeepje. En al jaren geen wasverzachter meer.

3 maanden geleden

Hey, Mijn vroedvrouw gaf aan dat veel van die producten aangeduid worden als ‘schadelijk’ om de eenvoudige reden dat dit niet getest is geweest op zwangere vrouwen (is ook bijzonder moeilijk te testen). Make up & zonnecrème zijn dingen die je op je gezicht smeert en dus niet meteen ‘inslikt’. Hierdoor is de kans dat dit schadelijk is echt zeer klein. Het is beter om zonnecrème te smeren die mogelijks schadelijk zou zijn dan om te verbranden. Apps als Yukka zijn vaak meer bangmakerij… Je moet vooral doen waar jij je goed bij voelt! Zo smeerde ik een zalf voor uitslag waarbij de fabrikant aangaf dat dit schadelijk is voor zwangere vrouwen (zijn ze verplicht als dit niet getest werd) en wat bleek, die zelfde zalf wordt aangeraden voor baby’s met melkkorstjes. Helemaal niet erg dus. Ik let vooral op dat de stress die ik er van krijg niet groter wordt dan het mogelijke negatieve effect zelf. Soms lijkt het dat je niets meer mag als je zwanger bent.

3 maanden geleden

Reactie op marbieke

Hey, Mijn vroedvrouw gaf aan dat veel van die producten aangeduid worden a ...
Retinol is een vorm van vitamine A waarvan een teveel kan leiden tot geboorteafwijkingen. Daarom dat je ook huidproducten met retinol (want dit dringt ook door tot in de bloedbaan) beter niet gebruikt tijdens de zwangerschap. Yuka geeft trouwens ook altijd aan of een ingrediënt effectief bewezen schadelijk is, of dat het gewoon om een vermoeden gaat waarvoor nog geen bewijs gevonden is. Ik denk niet dat dit persé bangmakerij is. Uiteindelijk hou je je tijdens je zwangerschap ook aan voedingsvoorschriften waarbij de kans dat het echt schade toebrengt aan je kindje als je ze toch gebruikt miniem is? Ik heb nog echt geen last ondervonden door sommige producten te vervangen door bewezen veilige varianten. De kwaliteit is dezelfde, soms zelfs beter. En ze zijn heel makkelijk te vinden.

3 maanden geleden

Reactie op Laura0212

Ik heb enkele jaren geleden al mijn cosmetica vervangen door producten zond ...
Bedankt! Welke crème van Caudalie en La Roche Posay gebruik je juist?

3 maanden geleden

Ik heb ook al een deo en douchegel van Ray. Maar voor zonnecrème zou ik eerder naar een ander merk gaan denk ik. Bioderma voor lichaam scoort ook heel goed, maar voor gezicht wil ik liever één speciaal voor gezicht, is vaak minder vettig..

3 maanden geleden

Heb ook veel research gedaan naar een goede zonnecreme en sinds kort gebruik ik de la roche posay anthelios 50+

3 maanden geleden

Reactie op Dolphin123

Bedankt! Welke crème van Caudalie en La Roche Posay gebruik je juist?
Ik gebruik Caudalie Vinosun Fluide SPF50+ (als je gaat kijken op hun website staat er expliciet bij dat die geschikt is voor zwangere vrouwen). Als deze leeg is ga ik die van Naïf eens proberen denk ik. Vooral omdat ik misschien volgende zomer ook voor de baby wil aanschaffen. Van La Roche Posay gebruik ik de Lipikar melk als bodylotion.

3 maanden geleden

Ook tevreden van de deo van Ray! Zonnecrème en andere gelaats producten van “La Rosée cosmetique”. Goeie prijs, goed voor je huid en goed voor de natuur. Op reis eens op gebotst en kan niet meer zonder. Helaas wel online bestellen.

3 maanden geleden

Ik probeer zoveel mogelijk producten te gebruiken zonder schadelijk stoffen, dat voelt voor mij beter aan - naif als zonnecrème - Jane irredale voor make up - la roche posay gezichtsverzorging - Bioderma douchegel

3 maanden geleden

Ik gebruik mustela, naïef voor zonnecrème gewoon de crème van de kinderen. Voor gezicht caudalie 50. Caudalie is safe. Retinol mag niet in de zon dus is altijd vermeld en zit niet in zonnecrème, feit dat je zonnecrème smeert is anti rimpel op zich. Voor mijn make-up gebruik ik SISLEY, mijn lippenstift & wenkbrauwpotlood en mascara komt van Chanel wat sowieso minder natuurlijk is. Heb ik bij alle kinderen gebruikt zonder problemen. Ik gebruik ook bruinen zonder zon met een natuurlijke DHA..

3 maanden geleden

Reactie op lacerise12

Ik gebruik mustela, naïef voor zonnecrème gewoon de crème van de kinderen. ...
Voor de was LE CHAT BEBE (dochter heeft erge eczeem) dus ook geen wasverzachter en in het geval enkel van LE CHAT, deo van Louis widmer zonder aluminium zouten en alchohol wel met lekker geurtje. Parfum van Chanel e.d. op gelegenheden zeker niet dagelijks.

3 maanden geleden

Ik gebruik spf 50+ van kids. Op zonnecrème let ik op en crème’s en medicatie maar deo en make up let ik niet op, had niet door dat je ook met deze dingen moet opletten In sommige landen zeggen ze dat parfum dat je dat beter kan vermijden als je zwanger bent.

3 maanden geleden

Reactie op marbieke

Hey, Mijn vroedvrouw gaf aan dat veel van die producten aangeduid worden a ...
Dit (: Crème met vit A of E liet ik wel links liggen tijdens de zwangerschap . Dat is het dan ook.