18 Reacties
2 maanden geleden
Ik moest gewoon zelf bellen naar idewe en een afspraak maken bij de arbeidsgeneesheer. Maar het is bij mij wel gewoon de huisarts geweest die me 1st thuis heeft geschreven. Daarna heeft de gynaecoloog me tot aan de bevalling thuis geschreven. Ik werk in een ziekenhuis en daar moet je de laatste 3 maand stoppen. Dus nu zit ik wel gewoon nog in ziekteverlof tot aan de bevalling ipv werkverwijdering, ze zeggen dat het financieel iets nadeliger is maarja het is nu zo.
2 maanden geleden
Ik ben donderdag 30 weken zwanger en sinds begin deze maand ook thuis op werkverwijdering. Ik ben dakwerker van beroep en dat werk werd ook veel te zwaar voor mij.
Bij mij is de afspraak wel geregeld van mijn werkgever uit, maar als je kan te weten komen waar de arbeidsgeneesheer van je werk zetelt zou je er volgens mij zelf ook wel terecht kunnen? Bij mij is alles voor een afspraak gegaan via mail van Cohezio en moest ik ook daar op gesprek. Aangepast werk of gedeeltelijke verwijdering zou zeker geen probleem mogen zijn als ik het zo hoor
2 maanden geleden
Reactie op Nicky x
Klopt. Op ziekte krijg je nog 60% en op werkverwijdering 80%
Dat is toch h ...
Kan kloppen, maar toen de gynaecoloog me thuis heeft geschreven was ik pas 3 dagen geopereerd (op 16w zwangerschap) en had ik niet goed opgelet waardoor ik vergeten zeggen was dat ze me niet tot de exacte datum moest thuis schrijven. Achja, het is zo, vanaf 7/12 past het wel automatisch aan naar moederschapsrust.
2 maanden geleden
Gewoon eens bellen naar de arbeidsgeneeskundige dienst van je werk en een afspraak maken... Normaal gezien moet je die gegevens krijgen hoor. Ik kon daar aan op intranet maar had ook info over gekregen in de bundel bij indiensttreding. Anders navragen bij HR ofzo? Wat een beue situatie. Vind dat echt scheef als werkgevers zo doen.
2 maanden geleden
Ik ben sinds 21/9 thuis met werkverwijdering voor het laatste trimester, ben 21/12 uitgerekend. Ik heb van de huisarts een doorverwijsbrief voor de arbeidsgeneesheer gekregen, en hierna bij hem op afspraak geweest. Ik werk zelf als retailmanager dus ook heel de dag rechtstaan, dozen opheffen etc, en de arbeidsgeneesheer vond dit voldoende reden om mij thuis te laten het laatste trimester. Je gaat meteen naar 80% van je salaris en dit blijft zo, maar het is de fysieke en mentale rust meer dan waard 😊
2 maanden geleden
Sorry maar je werkgever probeert de kantjes ervan af te lopen. De arbeidsgeneesheer moet een risicoanalyse doen in verhouding tot je zwangerschap. Als daaruit blijkt dat er teveel risico is, dan moet er aangepast werk voorzien worden of werkverwijdering (hogere uitkering dan ziekteverlof). Ik denk in jouw beroep dat het eerder zal te maken hebben met het in aanraking komen met chemische producten. Zware lasten tillen mag je niet meer doen in de laatste 3 maanden van je zwangerschap.
Je hebt wettelijk recht op een consultatie bij de arbeidsgeneesheer. Pas mocht die aangeven dat er geen risico’s verbonden zijn aan je job en er geen maatregelen moeten genomen worden zou ik bij je huisarts of gynaecoloog gaan. Je kan zelfs gedeeltelijk arbeidsongeschikt zijn en bv halftijds wel nog gewoon werken.
2 maanden geleden
Reactie op Nicky x
Klopt. Op ziekte krijg je nog 60% en op werkverwijdering 80%
Dat is toch h ...
Ja dat klopt inderdaad.
Ik werk bij Action als winkelmedewerker en daar ben je verplicht te stoppen op 6 maanden. Profylactisch verlof noemt dit. Maar het is voor mij nogal een gedoe geweest. Mijn verantwoordelijke dacht tegen mij te kunnen liegen want ik had een week eerder een ziektebriefje binnengebracht waardoor ik zomaar ineens geen recht meer zou hebben op profylactisch verlof. Ik heb dit aangekaard bij HR en mijn gelijk gekregen. Ik had namelijk een aantal maanden geleden een mail ontvangen waarin staat dat ik er pas geen recht op heb na 30 dagen ziekte. Financieel scheelt het wel voor mij want ik verdien netto maar €1800. Daar 60% van is echt maar weinig. Dus ben wel blij dat ik die 80% toch heb.
2 maanden geleden
Bij mij ook , veel problemen op werk en werd mentaal vooral heel zwaar ( ik ben orderpicker ) dus was soms ook wel zwaar op drukke momenten maar voor mij was het mentaal heel stressy wat ik op deze moment gerust kan missen. Ik ben naar de huisarts gegaan en die heeft me tot na de bevalling thuis gezet en sinds vandaag gaat mijn werkverwijdering in want dat is 3 maand voor de uitgerekende datum . Mijn werkgever had mij een afspraak gegeven voor idewe en die hebben alles uitgelegd wat dat inhoud en de papieren meegegeven die inorde moeten gebracht worden en naar de mutualiteit moeten opgestuurd worden. Voila … je hebt hier recht op dus zou niet weten waarom ze zo moeten reageren? Door de reactie alleen al zou ik zeggen “ saluuuuu see you next year ☺️ “
Dus meid , maak die afspraak en neem je rust ! Denk aan jezelf en uw kindje ! 👶🏼 succes 😉
2 maanden geleden
Hii!
Zelf werkzaam als bediende in de schoonmaaksector - meer bepaald dienstencheques.
In dit paritair comité moet je verplicht op werkverwijdering op 6maand via de arbeidsgeneesheer van het werk waarbij de werkgever de afspraak moet vastleggen!
Zo leggen wij die vast rond 6 maand voor onze medewerkers!
2 maanden geleden
Reactie op Nele2410
Ben je zeker dat je ziekte over gaat naar werkverwijdering? Mijn mutualitei ...
Mhh , heel raar … ja ik ben eigenlijk thuis gezet vanaf midden juli ergens maar ik moest dan tot vandaag eigenlijk op ziekenkas staan en 3 maand voor de bevalling heb je recht op de werkverwijdering ( die gaat vandaag in bij mij ) en trek je normaal iets meer . Ik zou eens even de mutualiteit zelf binnen stappen en horen voor wat meer informatie 🤔
2 maanden geleden
Reactie op shaniarobeyns
Mhh , heel raar … ja ik ben eigenlijk thuis gezet vanaf midden juli ergens ...
Ja ik ben al thuis van ongeveer 12 weken door extreem misselijkheid en op 16w een operatie (vdg 29w+3) dus ook al een tijdje. Maar omdat de gynaecoloog effectief 7/12 op mijn ziektebriefje heeft geschreven (uitgerekende datum) kan ik dus niet in werkverwijdering gaan. Als zij had geschreven tot 8/9 (de dag dat ik in werkverwijdering mocht gaan) dan was er geen probleem. Maar na 7/12 gaat het wel automatisch over op bevallingsrust.
2 maanden geleden
Ik ben wegens tarlovcyste al van begin zwangerschap in ziekte. Ik werk ook in de schoonmaaksector en zijn sowieso verplicht om op 6 maanden te stoppen. Dit was geen enkel probleem bij de mutualiteit. Tot 18 september stond ik op ziekte en vanaf 19 september werkverwijdering wegens zwangerschap. Mijn werk heeft wel zelf een afspraak gemaakt bij arbeidsgeneesheer maar ben niet eens moete gaan naar daar. De arbeidsgeneesheer heeft me gewoon gebeld en moest een bewijs van zwangerschap doorsturen en alles was in orde.
2 maanden geleden
Reactie op Nele2410
Ben je zeker dat je ziekte over gaat naar werkverwijdering? Mijn mutualitei ...
Naar wat ik weet van bij ons op het werk kan het niet ‘overgaan’. Er moet een ‘werkende’ dag tussen zitten .. of een dag verlof! Er moet voor elke mutualiteit een vorm van werkhervatting geweest zijn
2 maanden geleden
Reactie op Nele2410
Ja ik ben al thuis van ongeveer 12 weken door extreem misselijkheid en op 1 ...
Ahja dat klopt wel indd , ik ben uitgerekend 22/12 en ze hebben op mijn attest 23/12 geschreven ( ik weet niet meer juist de reden , ze had het uitgelegd maar ben het vergeten )