Hoi mama’s!
Ik moet deze week laten weten aan m’n werkgever wanneer ik de werkvloer zal verlaten, i.k.v. Vervanging tijdens mijn afwezigheid.
Ik werk in de zorg (gehandicaptensector) en m’n werk werd vanaf het begin aangepast zodat ik niet met agressieve cliënten in contact kom. (Zo goed als mogelijk natuurlijk, maar voor de arbeidsgeneesheer is het oké zo)
Ik hoef dus niet onmiddellijk in werkverwijdering maar kan dat wel regelen als ik voel dat m’n werk te zwaar wordt, of niet meer aangepast is aan m’n situatie.
Nu, ik voel wel dat m’n werk een pak lastiger is doordat we heel wat afstand afleggen op een dag en ik wel heel erg vermoeid ben.
Nu lukt dat allemaal wel nog, maar ik zie het me nu niet echt meer doen als ik een dikke buik heb.
Ik had dus gedacht om na mijn verlof eind augustus te gaan voelen hoe lastig het was geworden en zo te voelen hoe lang ik nog zou werken.
Ik begrijp dat dit niet mogelijk is om m’n opvolging te garanderen.
Weet iemand als je in werkverwijdering gaat, als je dan al 6 weken moederschapsverlof kwijt bent?
Normaal heb je 15 weken, verplicht 1 vóór de bevalling, en 14 ná de bevalling.
En je kan tot maximum 6 weken voor de bevalling al in zwangerschapsverlof gaan, maar dan heb je er maar 9 meer over na de bevalling.
Dit geldt als je werkt tot de laatste weken en niet verwijderd wordt door moederschapsbescherming.
Als je werk door omstandigheden niet meer aangepast is of kan worden, en dus wél in werkverwijdering gaat, verrekenen ze dan die 6 weken daarin? Of ben je enkel eentje kwijt?