33 Reacties

4 maanden geleden

Ik werk ook voor VAPH , bij mij was er helaas geen aangepast werk mogelijk en ben al na 3 maanden thuis. Ik heb begrepen dat ik inderdaad na 9 weken het werk opnieuw dien te hervatten, tenzij ik borstvoeding geef na 15 weken.

4 maanden geleden

Reactie op Mamannie

Ik werk ook voor VAPH , bij mij was er helaas geen aangepast werk mogelijk ...
Oh echt? Ja dan denk ik mss gewoon verder te doen tot t echt niet meer gaat, en dan ziekte aan te vragen ofzo? Sowieso wil ik borstvoeding proberen maar als dat niet lukt.. dat weet je vooraf niet natuurlijk..

4 maanden geleden

Ik weet niet wat juist jouw functie is, maar ik werk ook in de zorg als verpleegkundige en wij moeten verplicht stoppen met werken 3 maand voor de uitgerekende datum. Na de bevalling hebben wij dan nog 3 maanden bevallingsverlof + krijgen wij van het ziekenhuis nog eens 2 maanden lactatieverlof bij als je borstvoeding geeft. In totaal dus 8 maanden thuis. Ik dacht dat dit overal wat hetzelfde was in de zorg? Wanneer mag je dan effectief stoppen? Normaal gezien als je huisarts of gynaecoloog je eerder thuis schrijft omdat het niet meer gaat, ben je niks van dagen (voor en na bevalling) kwijt. Is de regeling bij jou op het werk dan anders?

4 maanden geleden

Ik werk in de bijzondere jeugdzorg en ben meteen verwijderd van het werkW

4 maanden geleden

Reactie op lotje1994

Ik weet niet wat juist jouw functie is, maar ik werk ook in de zorg als ver ...
Bij ons is de regeling dat we direct verwijderd worden als we het werk niet kunnen aanpassen (wegens agressie, indien niet immuun voor hepatitis B of bij tillen van zware lasten) Indien het werk aangepast kan worden, mag je in principe tot een week voor bevalling verder werken, als het werk verder aangepast blijft. Dan verval je in die 15 weken regel, met dus 1 tot 6 weken vooraf, en 9 tot 14 weken achteraf. Ik vermoed dat m’n werk te zwaar gaat worden vanaf 6 maanden, maar ik kan da natuurlijk nu nog niet inschatten. Ik vermoed dat op basis van hoe ik me nu al voel, en het zal er volgens mij niet op beteren.. Maar uiteindelijk, gelijk wanneer in werkverwijdering ga, vraag ik me dus af als ik al 6 weken ga kwijt zijn, of slechts eentje.. En hoe ik dat misschien kan omzeilen :-) hehe

4 maanden geleden

Reactie op LoreBaby

Bij ons is de regeling dat we direct verwijderd worden als we het werk niet ...
Ik zou denken van niet als je een geldig doktersbriefje hebt. Een vriendin van mij is ook vroeger thuisgezet geweest vorig jaar en is niets van weken verloren. Wel een andere sector.

4 maanden geleden

Reactie op lotje1994

Ik zou denken van niet als je een geldig doktersbriefje hebt. Een vriendin ...
Ik vraag het alvast goed na vooraleer ik beslissingen neem.. Alvast bedankt voor jouw situatie te delen!

4 maanden geleden

Reactie op LoreBaby

Ik vraag het alvast goed na vooraleer ik beslissingen neem.. Alvast bedank ...
Ja idd vraag het eens na want zeker ben ik het niet, maar ik denk wel met briefje dat je daar recht op hebt zonder iets te verliezen!

4 maanden geleden

Ik ben meteen thuisgeschreven.. volledige werkverwijdering omdat ik niet de juiste antistoffen had en ook wegens agressiegevaar op de werkvloer. Op mijn papieren van de arts staat er gewoon vermeld dat ik recht heb op 1 week moederschapsrust voor de bevalling en tot 14 weken na de bevalling.. Ik kan ook nog tot 5 maanden borstvoedingsverlof nadien eraan koppelen maar dit is dan onbetaald.

4 maanden geleden

Reactie op Baby VW

Ik ben meteen thuisgeschreven.. volledige werkverwijdering omdat ik niet de ...
Dat is hoopgevend ! Is dat jouw arts/huisarts/gynae? Of adviserend arts van het werk?

4 maanden geleden

Reactie op LoreBaby

Dat is hoopgevend ! Is dat jouw arts/huisarts/gynae? Of adviserend arts van ...
adviserende arts van het werk.. En dan ben ik papieren bij mijn ziekenfond moeten binnenbrengen en daar staat het ook op.. Ik moet begin december bevallen.. en heb eigenlijk met mijn baas al bekeken dat ik dan wss midden maart terug komen werken.. Ik denk dat je dus ook best even navraag doet bij je mutualiteit en op je werk zelf 😊😊 !

4 maanden geleden

Ik had dit bij mijn gyneacoloog nagevraagd en ze zei dat je dan een briefje kan krijgen tot een week voor de bevalling en dan je bevallingsverlof start. Nadien behoud je die weken na je bevalling gewoon.

4 maanden geleden

Ik werk ook voor VAPH en ben meteen moeten stoppen omdat ik met jonge kinderen werk. Ik krijg nu een uitkering ziekenfonds onder ‘werkverwijdering’, een week voor de vermoedelijke bevallingsdatum veranderd dit dan naar moederschapsverlof tot 14 weken na vermoedelijke bevallingsdatum. Normaal verlies je dus geen weken, behalve moest je kindje later dan gepland geboren worden omdat het sowieso die week voor bevalling aangepast wordt

4 maanden geleden

Hey ,ik werk in de zorg en wij zijn verplicht op 6 maanden te stoppen da noemt moederschapbescherming , mijn laatste dag is 30 september .

4 maanden geleden

Ik heb net mijn papieren van de CM binnen gekregen, inderdaad start mijn moederschapsrust ook pas een week voor de bevallingsdatum. Dan vermoed ik dat ik ook 14 weken erna heb? Ik weet niet goed van waar ik die 9 en 15 weken dan heb 🤔

4 maanden geleden

Reactie op Mamannie

Ik heb net mijn papieren van de CM binnen gekregen, inderdaad start mijn mo ...
9 is de wettelijke minimum en 15 is de combinatie van 1 week op voorhand + 14 na de bevalling. Misschien hierdoor?

4 maanden geleden

Reactie op Mamannie

Ik heb net mijn papieren van de CM binnen gekregen, inderdaad start mijn mo ...
15 weken in totaal, te verdelen voor en na de bevalling.. Minimum 1 tot maximum 6 weken vooraf. Dan rest er nog 9 tot 14 weken achteraf

4 maanden geleden

Ik werk ook in de zorg (labo) bij ons hebben we borstvoedingsverlof tot 5maand na de bevaldatum. Voor de bevalling 6 weken thuis. Indien je stopt met werken omdat er geen aangepast werk is gevonden, krijg je een uitkering via jouw ziekenfonds. Dat heeft geen invloed op jouw 6w voor de bevalling!

4 maanden geleden

Mij werd er ook verteld dat je ook recht hebt op borstvoedingsverlof als je vn plan bent borstvoeding te geven maar het zou dn niet lukken. Zolang je wilt proberen is dat geldig. (Personeelsdienst gaf me deze info)

4 maanden geleden

Ik werd maandag thuis gezet door de gynaecoloog t.e.m 7 september en mijn zwangerschapsverlof begint op 8 september. Krijg ik dan nog al mijn weken?