14 Reacties
4 maanden geleden
Ik ben al thuis sinds week 7 ongeveer... toen vooral door misselijkheid, ondertussen operatie gehad (verwijderen gal). De gynaecoloog heeft dan ook beslist mij te laten stoppen met werken doordat ik 1st en vooral nog moest bekomen van de misselijkheid en nu de operatie erbovenop. Tot week 17 heb ik niets kunnen doen, ik heb 10 weken non stop in de zetel gelegen... nu 20w en ik kan eindelijk dingen beginnen doen. Merk wel dat ik snel moe ben en tussendoor veel moet rusten. Dus ik ben heel blij met de werkverwijdering. Ookal had ik er op het begin ook moeilijk mee. Maar je moet nu aan 1 ding denken en dat is de gezondheid van jezelf en de baby.
4 maanden geleden
Ik zou zeggen, luister naar je lichaam dat je duidelijke signalen geeft dat het wat te zwaar wordt... Als je zwanger bent doe je in feite 2 full-time jobs, dus je hoeft je helemaal niet slecht te voelen over dat je vroeger zou moeten stoppen... Je doet een fysiek intensieve job en helpt al zoveel anderen, nu mag je jezelf helpen 😊 Jouw gezondheid en die van je kindje zijn op dit moment allerbelangrijkst. Van zodra ik voel dat het niet meer zou gaan, ga ik ook thuisblijven. Maar met m'n kantoorjob lukt het nu nog wel (al zijn de rugpijn een vermoeidheid echt vreselijk). Is het ideaal, nee, maar je wil denk ik niet dat het erger wordt en je nog een bloeding (of erger...) krijgt. Nu, de keuze is aan jou natuurlijk 😊 veel succes!
4 maanden geleden
Reactie op lotje1994
Aangepast werk is niet mogelijk bij ons, ik werk als verpleegkundige op een ...
Dan zit er niets anders op dan vroeger te stoppen met werken. Je gezondheid gaat voor, en naar gelang hoe verder de zwangerschap gaat hoe zwaarder het sowieso al wordt. Luisteren naar je lichaam is op deze moment echt wel nodig!
4 maanden geleden
Dag Lotje
Ik zou de werklast trachten te verminderen. Fysiek minder zwaar werk op me nemen of eventueel deeltijds werken. Ik ben zelf zelfstandige, maar ik zou in welke job ik ook doe niet graag superlang afwezig zijn.
Praat met je gyneacoloog om de ernst vh bloedverlies in te schatten - en daarna met je werkgever om je takenpakket te herbekijken en aan te passen indien nodig en mogelijk.
4 maanden geleden
Reactie op Sterrenmannetje
Dag Lotje
Ik zou de werklast trachten te verminderen. Fysiek minder zwaar w ...
Fysiek minder zwaar werk vragen en mijn takenpakket herbekijken is geen optie in mijn job, dan kan ik beter thuisblijven. Ik loop een hele dag rond als verpleegkundige en moet veel heffen en tillen, ik heb geen 'zittende' taken.
Ga morgen kijken wat de gynaecoloog zegt..
4 maanden geleden
Ik zit zelf ook in de zorg en moest gelukkig verplicht stoppen aan 5 maand omwille van agressierisico (werk in de kinder- en jeugdpsychiatrie). Bij mijn vorige werkgever was het zelf onmiddellijk stoppen (NICU Brugge), bij die laatste was het aanvankelijk, toen ik begon met werken, ook doorwerken tot allerlaatste moment maar dan is er blijkbaar een voorval geweest op IC met een zwangere collega waardoor de regelgeving binnen het ziekenhuis is veranderd. Je kan denken hoe ver het soms moet komen vooraleer zaken veranderen. In alle geval: vraag gerust aan je gynaeco om een briefje om uit te vallen en voel je er zeker niet schuldig over! Je kindje gaat nu voor en jij zelf zeker ook. Ik denk dat het als zorgpersoneel typisch is dat we willen blijven gaan ten koste van onszelf maar ik heb dat echt leren loslaten. Je werk loopt niet weg, je kindje kan je maar 1 keer dragen en beschermen in je buik, en geloof me de tijd thuis gaat ook snel voorbij 😅 Zou er zeker niet mee inzitten! 💛