32 Reacties

9 dagen geleden

Heb je prenatale kine gedaan? Dit kan je echt sterken in je vertrouwen, door ademhalingstechnieken voor opvangen weeën en vooral perstechniek. In het ziekenhuis roepen ze allemaal dat je moet duwen alsof je op het toilet zit, maar mijn kine zei net niet. Je moet naar voor persen. En vooral, dit heb ik altijd echt de gouden tip gevonden: tussen persweeën in niet volledig alles ontspannen. Als je dat doet, "schiet" je baby'tje terug omhooghoog en verlies je dus de mm's/cm's die je net hebt geperst. Dus ademhaling lossen, zeker, maar je buikspieren enigszins vasthouden. Ik ben er van overtuigd dat dit er (mede) voor heeft gezorgd dat ik twee keer op minder dan 20 min ben bevallen.

9 dagen geleden

Ikzelf heb hetzelfde gevoel bij mijn gynaecoloog, maar de kans is maar 1 op 9 dat ze bij mijn bevalling zal zijn. Dus ik heb mijn partner duidelijk gemaakt dat ik liefst zo natuurlijk mogelijk beval, dit staat ook in mn bevallingswenzen. Hij vindt dat ik de doktoren moet vertrouwen, ik ben bang dat ze te snel ingrepen willen doen omdat ze daarvoor betaald worden. Dus heb hem heel duidelijk gezegd bvb: -inleiden: eerst met water ballon/strippen voordat ze medicatie toedienen -epidurale: enkel als ik er om vraag of als ik al uren vastzit met ontsluiting omdat ik niet kan ontspannen -knip: enkel last minute als de baby in nood zit ... En als ik het ziekenhuis binnenkom zal ik duidelijk maken dat ik de "wat en waarom" altijd wil weten en dat ik niet wil dat ze ook maar iets doen zonder het te verduidelijken of mijn/mijn partners toestemming. Dat geeft mij de rust dat ik zoveel mogelijk voorbereid heb in de mate van het mogelijke. En als mijn, of de gezondheid van mijn kindje in gevaar komen zullen ingrepen toch nodig zijn. Dat is ook de reden dat ik in het ziekenhuis wil bevallen, dat als er iets mis gaat, alle apparatuur en doktoren/verpleegkundigen direct aanwezig zijn.

9 dagen geleden

Reactie op Loes_90

Je leest/hoort wel veel dat je gesteund of gehoord voelen wel de belangrijk ...
Tijdens de laatste consultatie zei ze zelf dat ze merkt dat ik haar niet vertrouw. Voor mijn rusteloze benen schreef ze daflon voor, wat ze aanprees als puur voedingssupplement. Ik mijn ogen is dat pure medicatie, waar ik voor pas. Mijn eigen middel van wisselbaden helpt mij wel, en zo hou ik het vol. Ik ben wel eigenzinnig en hou liever van een alternatieve weg die dicht bij het natuurlijke aanleunt en niets beschadigd of bijwerkingen geeft. Ik bewonder degenen die bevallen zijn en ‘makkelijk’ zijn :)

9 dagen geleden

Reactie op Sterrenmannetje

Tijdens de laatste consultatie zei ze zelf dat ze merkt dat ik haar niet ve ...
Tja,voor wat ik zie is daflon een beetje een twijfelgeval. Ik begrijp dat het voor je gynaecoloog puur natuur is, maar voor jou bvb een thee eerder binnen die omschrijving zou passen. Misschien passen een thuisbevalling of bevalling in een bevallingshuis dan beter bij je? Weet niet of je dat nu nog kan proberen te regelen en of je vriend daarachter kan staan? (De mijne bvb niet omdat hij het niet kent en niet begrijpt dus stelt het mij gerust dat hij gerust is als we naar het ziekenhuis gaan 😅) Ik ben het met je eens dat er nogal snel naar geneesmiddelen wordt gegrepen. Persoonlijk ben ik wel een fan van eerst niets (of kruiden aftreksels), dan homeopathie en pas dan "echte" (chemische/synthetische) geneesmiddelen in te schakelen. (Basically wordt in veel gevallen in elk stapje de dosis/intensiteit gewoon hoger, in mijn ogen)

9 dagen geleden

Ik probeer daar niet teveel bij stil te staan en het gewoon op te laten afkomen haha anders ga ik teveel stressen

9 dagen geleden

Hier ook op me laten afkomen. Eerste kindje...dat is echt een raadsel hoe alles zal gaan😅. Ik neem dag per dag. Want ik zou anders ook beginnen stressen. Hopelijk kan je ook wat verder genieten❤️

9 dagen geleden

Net 38 weken
Correctie: net 37 weken

9 dagen geleden

Bevallen in een geboortehuis lijkt me dan het ideale compromis. Je man heeft de medische ondersteuning die hij wenst en jij kan er zeker van zijn dat alles op op het ritme van je lichaam zal verlopen. Er is altijd een vroedvrouw (of zelfs 2) bij jou en op het eind komt er ook een arts. Mochten zij toch inschatten dat medisch ingrijpen noodzakelijk is, zullen ze je begeleiden naar het ziekenhuis. Althans dit is toch zo bij Moeder(t)huis waar ik op consult ga. Volg ook hypnobirthing bij hen en dit heeft al heel wat rust gebracht. Ook interessant om dingen uit mee te nemen en af te toetsen met gynaecoloog. Je hoeft je helemaal niet schuldig te voelen om te veranderen van gynaecoloog trouwens. Voor zoveel andere zaken gaan we wel vergelijken en veranderen en hier zouden we aan vast moeten houden zonder twijfelen? (Denk maar aan aannemers vergelijken bij verbouwingen, is het brood niet meer lekker verander je ook van bakker…) In veel ziekenhuizen kan je ook inschrijven voor gratis infosessies en rondleidingen, doe dit zeker. Die onwetendheid geeft je ongetwijfeld ook stress. Zo kan je genuanceerder besluiten wat bij jou past.

8 dagen geleden

Ik heb net ontdekt dat ik grote kans heb om niet te bevallen bij mn gynaecoloog dak al van in het begin van mn zwangerschap zie. En dan is er ook hun "protocol" waarbij zij bepaalde zaken VERPLICHTEN waar ik niet mee akkoord ga en die zelfs ingaan op je mensenrechten 😳 Ik ben aant kijken om nu nog te veranderen van ziekenhuis en gynaecoloog. Zondag ben ik 38 weken, dus ik weet hoe dit voelt. Zou niet mogen dat het er zo aan toe gaat bij sommige gynaecologen en/of ziekenhuizen... Dit moet 1 vd mooiste dagen van ons leven zijn. Dat kan enkel met respect voor wat wij willen en hoe we het willen. Weet je al wat je gaat doen? Grtjes en sterkte, doe niks wat je niet wilt hé. Zeker niet op zo een belangrijk moment 💖

8 dagen geleden

Reactie op Melle1404

Ik heb net ontdekt dat ik grote kans heb om niet te bevallen bij mn gynaeco ...
Dankje! Hoop dat jij ook bij je gevoel kunt blijven… Bij mij is het wel zo dat mijn partner er totaal anders over denkt dan ik. Als ik mijn bedenkingen op tafel leg, raken we soms in conflict. We zullen zien hoe alles verloopt en evolueert, maar ik wil geen ingrijpen op de natuur. Zo voel ik het aan. Geen strippen, geen inleiding… het tempo van de baby volgen… Ik steiger een beetje bij alles wat zo over ons hoofd beslist kan worden, en dat maakt mij wel onrustig. Maar tegelijk moet ik die gedachten wat stilleggen en pas als het zich kan voordoen ageren. Mijn partner en ik liggen niet op dezelfde lijn. Het maakt mij niet uit of ik nu een andere gynaecoloog zou krijgen, ik wens iemand die op dat moment echt ook voor míj zorgt en naar me luistert. ~ Wat stoot er jou tegen de borst??

7 dagen geleden

Dankje! Hoop dat jij ook bij je gevoel kunt blijven… Bij mij is het wel zo ...
Ik wil ook een zo natuurlijk mogelijke bevalling en ben van ziekenhuis gewisseld omdat mijn gevoel niet goed zat bij waar we eerst waren. Nu voel ik me echt gehoord, heb ik een ziekenhuis dat mijn visie deelt en open staat voor geboorteplannen en je wensen respecteren (Maaseik). Om maar te zeggen: een ander ziekenhuis kan echt een wereld van verschil geven! Je partner moet jouw wensen hierin volgen vind ik, jij bent het die het moet doen. Je bent als vrouw zo kwetsbaar en aangewezen op de mensen rond je tijdens je bevalling en dat vertrouwen moet echt goed zitten vind ik. Je mag niet het gevoel hebben dat je het maar 'moet ondergaan', het moet de mooiste dag van je leven worden. Ik zou echt eens bellen naar ziekenhuizen in de buurt en een vroedvrouw aan de lijn vragen en vragen hoe zij daar bepaalde dingen zien. Dat heb ik ook gedaan voor de definitieve switch bij ons. Uiteindelijk gaat er bij ons waarschijnlijk wel interventie nodig zijn bij de geboorte, maar hier heb ik nu geen probleem mee omdat ik weet dat er niet als standaard protocol naar gegrepen wordt.

5 dagen geleden

Ik weet hoe ik wil bevallen heb veel opgezocht en gevraagd aan andere en dan iets zelf besloten wat het beste bij me past. Mijn partner laat me er in doen en zal volgen wat ik wil en hoe ik wil bevallen want hij zegt ik ben niet degene die daar ligt zo beslis jij alles maar en vertrouw u erop. Doe gewoon wat jij wilt en waar jij u het beste in voelt want jij bent degene die de bevalling moet doen en niet iemand anders of je vriend. Zo sorry als ik zeg opzich heeft je vriend op hoe jij wilt bevallen niks te zeggen en je gewoon steunen. Welke complicaties kan je krijgen door hoe jij wilt bevallen.