16 Reacties
6 maanden geleden
Goh dat weet ik zelf ook niet. Ik ben zelf verplicht thuis al op 6 maanden met profylactisch of preventief verlof omdat mijn job te zwaar is dan. Na de geboorte heb ik pas mijn zwangerschapsverlof.
6 maanden geleden
Ik heb het voor mezelf even opgezocht en ik heb 15 weken zwangerschapsverlof en daarna nog 4 maanden voltijds ouderschapsverlof (of meer als je het deeltijds opneemt).
Ik ben nog wat aan het zien hoe ik het ga regelen, beetje afhankelijk van de beschikbaarheid van de crèche. 🙈
6 maanden geleden
1 week verplicht voor de bevalling en daarna max 14 weken na de bevalling. Indien meerling + 1 week. Hierna kan je jouw oudersschapsverlof inzetten. Je moet wel 1 jaar ancientiteit hebben en de werkgever kan max 1 x weigeren ( met duidelijke reden) na 6 maand moet hij dit accepteren. (BE)
6 maanden geleden
Ik sta in het onderwijs en bij ons kan je 1 week op voorhand minimum stoppen maar maximaal 6 weken op voorhand, ikzelf heb besloten om 4 weken op voorhand te stoppen omdat ik 100% zeker vroeger ingeleid word en dit vanaf week 38 mogelijks. Dus die tijd is welkom en ik vond het altijd heel erg zwaar worden voor de klassen naar het einde toe.. nadien heb ik dus nog 11 weken over, nadien neem ik aansluitend 4 maand ouderschapsverlof, op sommige werken heb je ook recht op borstvoedingsverlof maar niet in het onderwijs. Ik heb dit voor mezelf uitgemaakt omdat mijn eerste kindje aan 9 weken al in de crèche zat en ik hier ontzettend spijt van had. Mijn tweede kindje was 14 weken dit was al heel wat anders.. bij de derde ouderschapsverlof opgenomen 4 maanden en was zo een groot verschil.. maar indertijd was het ook gewoon niet mogelijk (financieel/werkzekerheid…. Etc). Dat was jammer want ik had het toen al graag gewild 🤗😊
6 maanden geleden
Ik werk in de bijzondere jeugdzorg (crisisjongeren met agressie) ik ben heel mijn zwangerschap thuis (vol doorbetaald) en nadien nog 5maand borstvoedings en recuperatie verlof.
Mijn job is vrij intensief!
6 maanden geleden
Reactie op lacerise12
Ik sta in het onderwijs en bij ons kan je 1 week op voorhand minimum stoppe ...
Ik sta ook in het onderwijs en het is ook mijn plan om na zwangerschapverlof nog ouderschapsverlof op te nemen. Grotendeels omdat we geen crèche vonden die plaats heeft vanaf april 2025, maar wel in september ´25. De 2 maanden zomervakantie ´krijg´ ik er gewoon bij.
Als er plaats was geweest in de crèche, had ik mijn ouderschapsverlof waarschijnlijk verdeeld over een veel langere periode door 4/5 te gaan werken. Maar kijk, het is wat het is en ergens ben ik blij dat ik dan ongeveer 9 maanden van ons kindje kan genieten.
6 maanden geleden
Reactie op lacerise12
Ik sta in het onderwijs en bij ons kan je 1 week op voorhand minimum stoppe ...
Ik sta ook in het onderwijs en het is ook mijn plan om na zwangerschapverlof nog ouderschapsverlof op te nemen. Grotendeels omdat we geen crèche vonden die plaats heeft vanaf april 2025, maar wel in september ´25. De 2 maanden zomervakantie ´krijg´ ik er gewoon bij.
Als er plaats was geweest in de crèche, had ik mijn ouderschapsverlof waarschijnlijk verdeeld over een veel langere periode door 4/5 te gaan werken. Maar kijk, het is wat het is en ergens ben ik blij dat ik dan ongeveer 9 maanden van ons kindje kan genieten.
6 maanden geleden
Reactie op JesminaM
Ik sta ook in het onderwijs en het is ook mijn plan om na zwangerschapverlo ...
Als je die financiële ruimte hebt zou ik dat zeker doen! Ik had ook geen crèche voor onze eerste, dus heb ik toen beroep gedaan op een andere crèche eer wij plaats hadden in de onze. Mijn zw verlof was juli en augustus toen, keerzijde is dat dochtertje al na een week crèche met virus in het ziekenhuis is opgenomen en dat ik daags na de opname alweer terug voor de klas stond. Achteraf bekeken voor mij was het te vroeg. Ik werk nu ook 4/5 omdat ik 3 kids heb, ik heb nog heel wat staan omdat ik 1 periode van 4 maanden heb opgenomen, je kan trouwens ook beroep doen op 4/5 zorgekrediet daar zit ik nu bv dit schooljaar in zo spaar ik mijn ouderschapsverlof nog wat op.
6 maanden geleden
Reactie op JesminaM
Ik moet nog even teruggaan in juni als ik bereken. Maar omdat ik vanaf 38 weken kan ingeleid worden stop ik echt 4 weken voor mijn datum, zo heb ik op zijn minst nog 2 weken eventjes tijd om alles klaar te zetten etc. Hebt er voor over en dan idd 2 maanden cadeau jeeeeej 😜☺️.
6 maanden geleden
Reactie op JesminaM
Hi Jesmina, ik zit in exact dezelfde situatie. Ik ga waarschijnlijk ook pas na de zomervakantie opnieuw starten met werken in het onderwijs. Ik kan nu ook helemaal niet inschatten of dat lang zal aanvoelen of ik net nog meer tijd met mijn kindje wil. Maar de creche heeft ook voor ons beslist. Ik ben ergens wel blij dat ik financieel ook de luxe heb om een tijdje minder inkomen te hebben want dat natuurlijk niet evident. Maar we volgen exact hetzelfde traject!
6 maanden geleden
Reactie op Faye_
Oh even kort uittesten hoe het gaat in juni voor de zomervakantie is missch ...
Dat zijn bij ons dan examens & klassenraden! Valt dus reuze mee. Maar met de borstvoeding zit ik dus wel al wat te tellen🤪😇! Maar oké tegen dan zalt kindje wel al patatjes eten 🤪😇.