25 Reacties
6 maanden geleden
Ik ben het eens dat het moedig is dit te vragen. Zelf ben ik gestopt 1 dag na m´n positieve test. Wat mij hielp als ik toch de drang voelde is me inbeelden dat iemand rook zou uitblazen in het gezicht van m´n kindjes, dan dat ik dat zelf zou doen... ik weet dat dat erg extreem klinkt, maar het werkte wel.
Kleine kanttekening bij alle succesvolle zwangerschappen tijdens roken: ik vermoed dat niet velen zullen zeggen: "Het is misgelope, mogelijk omdat ik rookte". Die zul je niet horen :(
6 maanden geleden
Ik heb toen ik jonger was eens een Britse docu gezien over mama’s die tijdens hun zwangerschap rookten. Dit is mij altijd heel erg bijgebleven. Ze toonden namelijk welk effect een trek van een sigaret op je baby had. Het zag eruit als iemand die stikte en voor zijn leven vocht, elke trek opnieuw. Je zag echt die embryo in stress schieten en heen en weer schudden. Hoe ik het begreep sneed het de zuurstof telkens een stukje af. Dit stond nog los van de andere risico’s. Maar het beeld zal ik nooit vergeten. Daarnaast heb ik in de familie een neefje waarbij de effecten van een ongezonde levensstijl en meer bepaald roken jammer genoeg wel merkbaar zijn. Ik ben zelf ook een roker (geweest) en heb jaren geworsteld om het helemaal af te leren. Toen we aan kindjes begonnen was ik 3 maand gestopt maar gezien ons ‘lang’ traject een paar moeilijke momenten gehad en enkele keren een avond hervallen. Het is niet makkelijk maar wat mij hielp was om niets in huis te hebben (sigaretten, aanstekers, assenbak, andere rokers 😂) en niet te veel situaties op te zoeken waar ik normaal zou roken (ipv een terrasje bij mooi weer -> wandelen of een ijsje gaan eten). Daarnaast heeft het boek van Alan Carr me ook heel goed geholpen. Leert je meer over ‘waarom’ je eigenlijk rookt en hoe je dat eigenlijk niet écht wilt. Verslaving is een vies beestje. Het is vaak moeilijk om het voor jezelf te doen dus hopelijk vinden jullie wel de moed en de kracht om het voor jullie dropje te doen ☺️