Hoi hoi! Misschien handig als je er ook bij noteert hoe ver je was in de zwangerschap?
Voor zover ik online lees, kunnen waarden enorm hard verschillen van vrouw én van zwangerschap - waardoor vergelijken redelijk moeilijk is. :)
Ik had 1290 hCG op 4+5.
Maar wat wil die progesterone net zeggen eigenlijk?
Vóór de innesteling, zorgt progesteron ervoor dat je baarmoederwand klaar is zodat een vruchtje zich kan nestelen.
Daarna zorgt progesteron ervoor dat het ingenesteld kan blijven (zodat je lichaam het vruchtje niet afstoot) en geeft het ook een signaal aan jouw lichaam dat er geen menstruatie moet komen/geen nieuwe eitjes rijpen.
Voor zover ik online lees, neemt de placenta na een tijdje het werk over van de progesteron. Wat de normale waarden zijn? Geen idee. Tijdens mijn bloedonderzoeken (we gingen eigenlijk een traject opstarten omdat het ons niet zelf lukte om zwanger te worden, maar dus toch spontaan zwanger!) had ik een progesteron van 19 - wat een goede waarde zou zijn voor de innesteling.
En wat is een hoge of lage waarde? Bijvoorbeeld voor 5 weken dan ofzo?
Maar laten we vooral ons kop niet gek maken door waarden die zo hard uiteen lopen. 😅 Ik ben geen dokter, mijn interpretatie zal altijd anders zijn. Vertrouwen op ons lichaam. ❤️
Ik vindt dat die HCG waardes moeilijk zijn om staat op te maken. Als je kijkt naar de waardes die je zou "mogen" hebben. Van de ene vrouw is dat gewoon hoger dan van de andere volgens mij. Idd niet teveel op blindstaren. Zolang alles ok is, geen zorgen in maken. Ons lichaam weet perfect wat het moet doen ❤️
22/4 positieve zwangerschapstest en zelfde dag nog bloedafname laten doen. 23/4 had ik de resultaten al: hcg 113, wat overeenkomt met 3 à 4 weken in de zwangerschap. Maandag 29/4 opnieuw bloed laten trekken om de evolutie op te volgen.
Ik vind het spannend want ik heb vorig jaar op 5 weken een miskraam gehad. De hcg-waardes kwamen niet overeen met het aantal weken die ik zwanger was.