16 Reacties

één maand geleden

Hier geen meters of peters. We willen niemand voor trekken... dus is dit het meest eenvoudige.

één maand geleden

Hier ook geen meter en peter, zien de meerwaarde er niet van in. Wij beide ook zelf niks gehad aan eigen meter en peter, alleen maar verplichte ‘cadeaumomentjes’ en dat vinden we persoonlijk een verkeerde insteek. Ben er zeker van dat onze broers/zussen ons kindje evengraag gaan zien en vertroetelen ongeacht ze nu wel of niet meter/peter zijn.

één maand geleden

Zelf mijn oma/meter jong verloren en veel verdriet over gehad. Was er sowieso aan uit dat het iemand van onze generatie moest zijn.. Zie wel dat mijn vriend een speciale band heeft met zijn mete- en petekindje die verl betekent. Voor hem was het ook meteen heel duidelijk dat hij zijn broer zou kiezen. Ik heb met de mijne niet echt een band, maar voelde morele verwachtingen van mijn ouders. Uiteindelijk toch een hele goede vriendin gekozen, bij wie ik altijd raad en daad vraag, zeker over dit onderwerp. We kozen de twee mensen die we als voorbeeld zien qua opvoeding. Die ons kind ook bijzonder gaan laten voelen qua band, eerder dan een verplicht nummer met materiële verwachtingen. De personen die in theorie ons kindje zouden opvoeden zoals wij dat graag willen, moest er iets met ons gebeuren.

één maand geleden

Hier ook geen meter/peter gekozen. Dat vasthouden aan de verplichte cadeautjes willen we ook niet. Zoals ik hier las en ook in meega...is dat voor ons ook een verkeerde insteek. Sowieso wordt het kindje geliefd. ❤️

één maand geleden

Ik zit beetje in dezelfde situatie zoals jij met jouw broer. Mijn zus heeft dochtertje, ik wou zeer graag meter zijn. Echter was en is onze band naar jaar gevoel toen niet genoeg (hoorden elkaar niet vaak etc). Het initiatief om elkaar te horen kwam echter altijd van mij. Daar een gesprek over gehad begin dit jaar maar uiteindelijk heeft ze toch een goede vriendin gekozen. Voelde me echt voorbij gelopen en zeer gekwetst, vooral omdat ze er al eens over gesproken had dat ze de meter/Peter zien als iemand bij wie ze het zouden laten opvoeden indien er iets gebeurt met hun. Nu is mijn vriend zijn zus ook bij ons al meter gevraagd, daar hij Peter is van haar zoontje. Super goede band met zowel zus als zoontje. Ik twijfel gewoon zo hard om mijn zus te vragen doordat het initiatief nog steeds bij mij ligt voor contact te nemen. Wat ik dan niet wil voor ons baby want die gaat er naar mijn gevoel dan niets aan hebben. Maar toch wil ik haar niet het gevoel geven/kwetsen dat ik haar voorbij loop zoals zij bij mij gedaan heeft... Misschien dat er hier wat uitklaring zou kunnen komen van jullie 🤔 sorry voor de lange tekst

één maand geleden

Ik heb zelf (geboren en opgegroeid in noord Nederland) nooit een peter of meter gehad en omdat het daar ook niet gebruikelijk is, nooit gemist. Mijn ouders hadden blijkbaar de zus van mijn moeder in hun testament aangeduid om te beslissen wat er met mij en mijn 2 zussen zou gebeuren indien mijn ouders te overlijden kwamen. (Vind ik wel een hele grote verantwoordelijkheid om voor 3 kinderen in 1 bij 1 persoon te leggen) Sinds ik 14 was woon ik in Vlaanderen. Ik vind het wel een mooi idee dat het kind een toch iets hechtere band heeft met de persoon die als peter/ meter is gekozen, omdat je door de "verplichte" feestdagen elkaar toch minstens een paar keer per jaar ziet. De keuze voor meter vind ik heel gemakkelijk. Voor peter vinden we moeilijk, omdat mijn vriend zijn familie en beste vrienden aan de andere kant van Europa wonen. Dus we zijn er ook nog niet echt uit.. 🤷‍♀️

één maand geleden

Reactie op Kimberly_1993

Ik zit beetje in dezelfde situatie zoals jij met jouw broer. Mijn zus heef ...
Ik heb mijn eigen teleurstelling een plek kunnen geven ondertussen. Mijn schoonzus heeft oudere zussen (met kinderen)… Ach, het is wat het is. We zijn tante hé Kimberly. Door voor je zus te kiezen verandert de dynamiek misschien tussen jullie en zal het contact beter worden? Tevens is het een onvoorwaardelijk gebaar, een keuze voorbij je eigen gevoel van diepe teleurstelling… ❤️‍🩹

één maand geleden

Reactie op Sterrenmannetje

Ik heb mijn eigen teleurstelling een plek kunnen geven ondertussen. Mijn sc ...
Ja, die teleurstelling heeft ergens wel een plaats gekregen maar toch steekt die de kop nog op met dat ik echt een familiepersoon ben die voor iedereen goed wil doen.. Dat het contact beter wordt hoop ik ergens als ik haar zou vragen, maar heb dan schrik als dat toch niet zo zou zijn. Weet dus niet of ik het daarvoor zou doen, stel dat het niet zo is heeft de mini er ook niet veel aan. Maar zoals je ook zegt, het is wat het is.🤷🏼‍♀️🫂

één maand geleden

Wij gaan er geen vragen denk ik. Mijn opa was mijn peter maar is jong overleden en aan mijn meter heb ik niks gehad. Mijn oma was de meter van mijn broer en de beste vriend van mijn ouders zijn peter. Ik was als kind best jaloers dat hij meer was voor mijn oma en die vriend dan ik, je vergelijkt het dan toch met jezelf als zij speciale cadeaumomentjes of uitstapjes krijgen. Achteraf is die vriendschap met de peter van mijn broer stuk gegaan waardoor mijn broer hem ook nooit meer heeft gezien. Bij mijn man in de familie is het peter en meter zijn echt een cadeauding. Hij is zelf peter van de oudste van zijn broer en ik vind het er soms echt over gaan kwa wat er verwacht wordt. We hebben ook elk maar 1 broer en geen top band met onze schoonzussen, dus onze opties aan mensen om te vragen zijn beperkt. Vrienden wil ik precies liever niet vragen, mijn beste vriendin is ook al meter van een kindje en ik wil niemand een druk opleggen. Ik vind dat er toch bepaalde verwachtingen aan vast hangen en daar kunnen teleurstellingen van komen. Ik wil ook niemand forceren om tijd met haar door te brengen of cadeaus te geven omdat het 'moet'. En we willen graag nog 1 of 2 kinderen, ik wil niet dat zij dan minder betrokken of leuke meters/peters hebben. We willen dat ze gelijk zijn voor onze vrienden en hun nonkels. Vandaar dat dit voor ons het beste gaat zijn.

één maand geleden

Wij hebben geen eisen voor onze peter/meter, behalve dan er zijn voor ons kindje wanneer het eventueel nodig is (bv. doop, communies enz..). Als meter kozen wij de beste vriendin van mijn vriend, die ook een heel goeie vriendin van mij is geworden en waar ik ook altijd bij terecht kan. De peter was een veel moeilijkere keuze.. ik wou heel graag mijn papa vragen (mijn vriend was het daarmee eens) maar dan waren we “bang” dat zijn ouders lastig gingen doen omdat zij geen meter of peter waren (ze zijn ook een pak ouder dan mijn ouders). Uiteindelijk kozen we voor me broer puur uit gemak. Ik heb niet persé een goeie of slechte band met hem. Mijn broer is wel heel trots en blij dat hij peter mag zijn.

één maand geleden

Wij gaan gewoon de traditie nemen, voor ons eerste kind is het dus mijn mama als meter en mijn vriend zijn papa als peter. Ik vind persoonlijk dat je familie neemt en geen vrienden want er kan altijd ruzie ontstaan en dan is de meter/peter niet meer in zicht. Er zijn altijd mensen die teleurgesteld zullen zijn dat ze geen meter/peter zijn. Maar uiteindelijk moeten jullie kiezen en pakken wie je wilt. Wij nemen beiden iemand uit elks familie want zo groeien de families ook dichter naar elkaar toe. Het belangrijkste is dat jullie zoon/dochter gezond op de wereld komt! Ik ben meter van mijn zus haar kindje en ik moet zeggen de band wordt sterker!

één maand geleden

Wij hebben ook heel lang getwijfeld. Een vriendin gaf mij volgende tip: meestal is meter/peter de persoon bij wie jullie kindje zou terecht komen mocht er met jullie beiden iets gebeuren (na evt. grootouders), bij wie zou je dus je kindje willen achterlaten? Wegens gebrek aan geschikte peters gaan wij voor 2 meters. Ik kies dus ook niet voor een van mijn 2 broers en mijn vriend ook niet voor zijn broer, wel voor zijn zus. Ik heb lang getwijfeld tussen 2 vriendinnen. Uiteindelijk heb ik gekozen voor de vriendin die ik wel wat minder hoor doordat we opgroeien en elk onze eigen weg gaan (we kennen elkaar wel al heel lang en hebben samen veel meegemaakt doorheen de jaren. Ze is niet ‘zomaar’ een vriendin), maar die ik hierin 1000% zou vertrouwen. De andere vriendin waarover ik twijfelde is ook super enthousiast, ik ben zelf ook meter van haar 2e kindje, maar haar opvoedingswaarden zijn te verschillend van de mijne (niet dat ze het slecht doet ofzo, maar het feit van ‘stel dat er met jullie iets gebeurt’, gaf wel de doorslag om voor de andere vriendin te kiezen)

één maand geleden

Reactie op Sgyb

Wij hebben ook heel lang getwijfeld. Een vriendin gaf mij volgende tip: mee ...
Mijn zus is ondertussen ook 11 weken zwanger en heeft al gevraagd aan onze oudste broer om peter te zijn, maar dat zorgt er bij mij niet voor dat ik het aan onze andere broer zou vragen 🤷‍♀️ doe vooral waar je je goed bij voelt & is dat geen meter/peter is dat zeker ook oke! Ik heb zelf ook niets gehad aan de mijne, dus ik mis het niet echt..

één maand geleden

Wij doen geen Peter, enkel een meter. We willen niet geforceerd een peter pakken gewoon omdat het moet. Eindstand moet je op de persoon kunnen rekenen en dat kunnen we bij de meter wel. We hebben het wel gedaan bij onze andere kids en eindstand hebben we amper contact.

één maand geleden

Wij zijn er ook nog altijd niet aan uit. We gingen het in augustus vragen na ieders reis maar toen is er wat scheefgelopen en sindsdien heb ik eigenlijk geen zin meer om mijn zus te vragen. Ik heb er maar 1 (geen broer) maar ze laat het zó hangen (wil in haar woorden 'meer betrokken zijn' maar vraagt me nooit hoe het gaat?!) dat ik denk, wat gaat de meerwaarde zijn voor ons kindje? Het voelt op dit punt enkel als een verplicht nummer. Bij mijn partner is er voorgeschiedenis waardoor de enige zus sowieso niet gevraagd wordt. Dus daar weten we het gewoon niet. Ondertussen 30 weken en nog altijd geen knoop doorgehakt. We voelen wel dat het verwacht wordt om iemand te kiezen van onze ouders uit... Lastig!

één maand geleden

Reactie op Babs2024

Hier ook geen meter/peter gekozen. Dat vasthouden aan de verplichte cadeaut ...
Heeft niets te maken met cadeau’s nogtans….is ook gewoon stel er gebeurd iets met de ouders van t kind, dat het evt naar de meter of Peter kan gaan…. Ik heb wel een meter & Peter. Me vriend is wat ouder & ik hartpatient dus u never know ofc maar wij doen dit puur zodat de kleine altijd bij iemand terecht kan😊