24 Reacties

één maand geleden

Elke controle bij mij🙈🙈 en moet nu om de 2 weken!

één maand geleden

Reactie op lacerise12

Elke controle bij mij🙈🙈 en moet nu om de 2 weken!
Ah, hmm ik vraag me dan af waarom ze dit niet bij mij doet… moet ik daarachter vragen denk je?

één maand geleden

Hier hebben ze het een 2e maal gedaan bij vroedvrouw, zeker te zijn. Toen mss wat verkeerd gemeten want was korter. Ik heb nadien Ana men eigen gynaecoloog gevraagd bij de volgende controle om nog eens te hermeten en alles was ok. Wat gynaecoloog zei is dat ze dit in normale omstandigheden maar 1x doen, tenzij dat hij te kort zou zijn volgens de richtlijnen, maar welke ze effectief volgen zit er naar mijn gevoel nog altijd verschil per gynaecoloog op.

één maand geleden

Ik heb me hetzelfde al afgevraagd. Bij mij ook nog maar 1 keer gemeten, op 24 weken denk ik. Ik heb soms het gevoel dat ze niet veel checken of uitleg geven bij mij dus maak me soms zorgen om zulke dingen 🙃 ook nog niks over geboorteplan gehoord ofzo.....

één maand geleden

Bij mij doet ze dit niet. Enkel eens op 20w omdat ik toen veel druk voelde beneden, maar bleek niets te zijn. sindsdien niet meer. Als er geen indicaties zijn doen ze dat niet standaard - denk ik -

één maand geleden

Reactie op Kimberly_1993

Hier hebben ze het een 2e maal gedaan bij vroedvrouw, zeker te zijn. Toen ...
Maar hoe kunnen ze weten dat het na die 1e keer niet korter is geworden?

één maand geleden

Reactie op Pinolina

Ik heb me hetzelfde al afgevraagd. Bij mij ook nog maar 1 keer gemeten, op ...
Goh, ik denk als ze meer controles ofzo nodig hebben dat ze dit wel zullen zeggen en dus verder net te veel zorgen hoeft te maken. Geboorteplan heb ik nu gevraagd aan de vroedvrouw (vandaag consultatie gehad) dit moet niet opgesteld worden. Maar als de wensen er zijn wordt er zoveel mogelijk rekening mee gehouden. Denk dat het zelf beetje is hoe je het bekijkt en of je het nodig vindt

één maand geleden

Bij mij was dit ook op 28 weken en niet meer sinds. Tussendoor was er ook wel een vroedvrouwconsultatie bij. Maar ik denk dat als je baarmoederhals toen geen tekenen van verkorting toonde, dat het ook echt niet nodig is om die nog eens na te kijken zonder andere alarmtekens. Bij mij duwde ze ook wat op m’n buik om te kijken of er geen opening ontstond bovenaan de baarmoederhals en dit was ook niet het geval. Intussen bijna 35 weken. De volgende controle is op 36 weken. Ik denk niet dat het nog veel uitmaakt nu of er al verkorting is of niet. In tegendeel, denk dat dit eerder goed is. Je lichaam maakt zich langzaam klaar voor de bevalling.

één maand geleden

Bij mij doet ze dit sinds 24 weken iedere keer. Maar dat is omdat ik heel veel harde buiken heb en ze het extra wil controleren.

één maand geleden

Reactie op elighes

Maar hoe kunnen ze weten dat het na die 1e keer niet korter is geworden?
Het effectief weten kunnen ze niet, maar denk dat het gewoon afhangt van de afmeting die je hebt. Ik ken deze nu niet meer van buiten maar als je een korte bmh hebt is het zo dat deze sneller met harde buiken en indelingsweeën nog sneller korter zal worden. Ik vermoed ook als gynaecoloog er niets verder over zegt dat het niet nodig is om zorgen over te maken.

één maand geleden

Reactie op Laura0212

Bij mij was dit ook op 28 weken en niet meer sinds. Tussendoor was er ook w ...
Idd, hier was het ook bij de vorige controle dat ze wat druk zette langs alle kanten op te kijken of het iets veranderde. Nu ook niet meer gehad.

één maand geleden

Bij mij 1x toen ik net 20 weken was. Sindsdien niet meer. Ik begin ook onzeker te worden omdat ze hem niet meten..

één maand geleden

Bij mij dus zelfs nog nooit volgens mij 😅

één maand geleden

Reactie op Laurah5

Bij mij 1x toen ik net 20 weken was. Sindsdien niet meer. Ik begin ook onze ...
Gynaecoloog wou gewoon voor mijn bmh een extra controle voor zeker te zijn. Denk moest die zo niet in een grijze zone gezeten hebben gelijk ze aangaf dat dit ook maar 1x wordt gedaan. Zou proberen niet al te veel zorgen te maken.

één maand geleden

Reactie op Kimberly_1993

Gynaecoloog wou gewoon voor mijn bmh een extra controle voor zeker te zijn. ...
Bij mij was dit enkel omdat ik aan de monitor was gemoeten na meerdere harde buiken. Sindsdien niet meer.

één maand geleden

Reactie op Laurah5

Bij mij was dit enkel omdat ik aan de monitor was gemoeten na meerdere hard ...
Dan zal er wel geen probleem zijn hoor 😊 nu hoeft die ook niet meer zei ze de vorige keer.

één maand geleden

Bij mij alleen nog maar gedaan bij klachten en stevige bekkeninstabiliteit. Anders hadden ze dit nog niet gedaan op echo’s

één maand geleden

Reactie op elighes

Ah, hmm ik vraag me dan af waarom ze dit niet bij mij doet… moet ik daarach ...
Neen bij mijn eerste zwangerschap bv deden ze het ook niet denk dat het toen eens gemeten is naar het einde toe had ook geen flauw idee van het nut van een bmh wist ik veel toen 🙈 tis omdak zoveel last heb van voorweeën dat ze hem altijd eventjes meten just to be sure!

één maand geleden

Reactie op Sarah_bertels

Bij mij dus zelfs nog nooit volgens mij 😅
Bij mij geloof ik ook nog nooit

één maand geleden

Ze doen dit niet standaard, enkel bij klachten of bij risico op vroeggeboorte. Bij mij doen ze dit nu elke keer owv. het risico, maar normaal mag dit niet zoveel indien er geen indicatie is want dit triggert te veel. Bij mij was het op 25weken verkort naar 2,5cm en moest een week nadien na een weekje rust terug laten controleren. Nadien pas controle op de 28weken echo en was toen 1,6cm. Hierna wekelijks. Ik denk dat het wat afhangt van ziekenhuis tot ziekenhuis, ze gaan dit nooit zomaar doen als het niet nodig is omdat het kan triggeren. Als je al verkorting hebt kan je het wel altijd eens vragen of ze het nog eens meten voor je eigen gemoedsrust.