31 Reacties
2 maanden geleden
Mijn gynaecoloog heeft zelf gezegd dat mijn partner, de vader van het kindje zich niet dient te laten vaccineren aangezien hij dit 2j geleden gekregen heeft. Over andere naaste familieleden werd er niet gesproken. Ik zou het zelf niet zo erg vinden als zij niet gevaccineerd zijn. Ik heb zelf de vaccinatie gekregen tijdens de zwangerschap dus daardoor heeft de baby ook al een kleine vaccinatie gehad. Maar ik begrijp wel dat als jij je zorgen maakt dat je liever hebt dat zij zich vaccineren!
2 maanden geleden
Ik heb mij ook laten vaccineren om antistoffen door te geven. Normaal gezien is je kinkhoestvaccin maar te herhalen om de 10 jaar, dus mijn vriend moet het bv. niet doen want is nog geen 4 jaar geleden bij hem. Bij mijn broer en mijn ouders moet het wel herhaald worden dus zij laten het sowieso doen, maken er ook helemaal geen spel van.
Ik zou gewoon voet bij stuk houden! Het is JOUW kind dus JOUW regels. Ik zou hierin ook voorzichtig zijn hoor, er zijn twee dingen die je echt wel wilt vermijden bij zo'n kleintje en dat zijn RSV en kinkhoest (mijn schoonzus werkt op pediatrie dus ik heb al genoeg verhalen gehoord).
2 maanden geleden
Vind dat je volledig gelijk hebt.
Zeker als het 10jr geleden is dat ze nog een booster gehad hebben moeten ze van mij ook hervaccineren. En anders zoals je zegt, wacht maar rustig om het kindje te ontmoeten tot het zelf de vaccinatie heeft gehad.
In de tijd van je schoonmoeder stierven er waarschijnlijk ook meer kinderen aan kinderziektes. Dus haar beredenering van "in onze tijd was dat niet nodig" is in dit geval ongepast.
Ding met kinkhoest is ook dat het bij volwassenen lijkt op een lange verkoudheid, dus heel moeilijk te zien wie het heeft.
2 maanden geleden
Hier werd gezegd alleen mijn partner en ik, de rest van de familie hoefde niet tenzij ze een zorgende rol zouden opnemen. Maar geen van onze familieleden gaat actief voor de baby zorgen, dus hebben we dit ook niet gevraagd aan (schoon)ouders. Wel weten ze dat ze hun handen moeten wassen als ze langskomen, geen kusjes mogen geven en moeten wegblijven als ze ziek zijn. 😅
Elke gynaecoloog lijkt er precies anders over na te denken..
2 maanden geleden
Hier hebben ze gezegd dat enkel de ouders zich moeten laten vaccineren, en zelfs mijn partner maar pas als het langer dan 10 jaar geleden zou zijn 🙈 maar de grootouders hebben gelukkig uit zichzelf voorgesteld om ze wel te nemen.
Gewoon je eigen gevoel volgen, het is jullie kindje dus jullie beslissen helemaal zelf. En al helemaal zeker omdat ze worden geboren in de risicoperiode.
Veel succes! 😘🍀
2 maanden geleden
Ik vind jullie niet te streng en bij mij maken ze er eigenlijk geen probleem van. Normaal wordt er aangeraden dat familieleden eenmalig een herhaalvaccin met kinkhoest moeten gekregen hebben op volwassen leeftijd. Dit is hetzelfde vaccin als tetanus tegenwoordig en voor tetanus wordt een herhaalvaccin aangeraden elke 10j. Dus als ze de afgelopen jaren een vaccin hebben gehad voor tetanus dan zijn ze normaal in orde voor kinkhoest en zijn jullie zelf ook zekerder. Laat het hun anders eens bespreken met hun huisarts?
Voor de volledigheid: als mama laat je het best wel tijdens de zwangerschap zetten gezien je een deeltje immuniteit doorgeeft aan je kindje en de baby zelf maar start met z’n vaccinaties vanaf 8w.
2 maanden geleden
Hier hebben ze me wel altijd gezegd dat de oma en opa en de naaste mensen zich wel best laten vaccineren.. je kunt natuurlijk niemand verplichten maar ik snap wel dat je dan niet wil dat je ze kindje vastnemen.. better safe than sorry kunnen ze er niet tegen hun probleem zo denk ik erover xx
2 maanden geleden
Bij ons hebben ze ook gezegd de mensen die het dichtste bij u staan laten vaccineren.
Wij hebben net hetzelfde gezegd als jullie.
Als u schoonmoeder het niet accepteert heeft ze gewoon pech.
Wij hebben gezegd tegen anderen als je niet gevaccineerd bent moet je de baby niet aanraken en is ook normaal de baby kan zo gemakkelijk iets over krijgen.
Je bent niet te streng luister niet naar haar.
Zij moet het accepteren of ze heeft gewoon pech.
2 maanden geleden
Ik denk dat je moet doen wat goed voelt voor jullie.
Bij ons liet de vroedvrouw weten dat ikzelf, mijn partner en eventueel naaste familie die bv elke week een dag zou oppassen dit moeten laten doen. Wij laten dit ook weten aan onze familie. Als ze elke week willen langs komen, dan halen ze beter dat vaccin.
Via jouw vaccinatie is je kindje ook gelukkig wat beschermd tot die zelf op 8 weken een prikje krijgt.
Het is jullie kindje en jullie beslissen. En ook enkel jullie beslissen. Ik wil bv. niet dat ons zoontje wordt vastgehouden door iemand die alcohol heeft gedronken. Als mijn schoonouders komen en die drinken een glas wijn of een pintje dan houden ze hun kleinkind niet vast. Dat weten ze nu nog niet maar ik verwacht daar zware tegenkanting en discussies bij. Gelukkig zijn mijn vriend en ik het hierover eens en zullen wij ook samen achter onze beslissing blijven staan.
Jullie bepalen de regels. Een kleintje is heel kwetsbaar en je doet alleen met de beste bedoelingen: je kindje beschermen.
Trouwens er zijn veel dingen die vroeger werden gedaan en nu, na 30 jaar extra onderzoek, echt not done zijn. Dus dat is echt geen argument van je schoonmoeder.
2 maanden geleden
Als anderen jouw/ jullie grenzen niet willen respecteren, moeten ze ook niet langskomen. Het gaat om de gezondheid van jullie pasgeboren baby, dat is iets helemaal anders dan dat van een kind of een volwassen mens! Volg jullie eigen gevoel en de raad van de gynaecoloog... Ze moeten maar volgen uit respect, zo niet, dan moeten ze er niet van schrikken dat ze de eerste periode niet op bezoek kunnen komen.
Jullie zijn niet te streng, laat niet op je gevoel werken, grenzen aangeven is meer dan normaal en is ook nodig! Jullie doen dat goed, wat anderen er mee doen is hun keuze, maar dan moeten ze de consequenties maar zelf dragen (dat ze niet kunnen langskomen zonder vaccinatie). 😘😉
2 maanden geleden
Ik vind het eerlijk gezegd beetje raar dat we ons moeten laten vaccineren maar er is wel geen terugbetaling ondanks dat het echt wel heel belangrijk zou zijn. Alle vaccins die tot nu toe echt noodzakelijk zijn worden terugbetaald. En dan je naasten ook best vaccin aanraden.. hmm mja ok maar vind het zelf beetje vreemd
2 maanden geleden
Reactie op elighes
Voor de ouders is het een gratis vaccin he
Is da echt?
2 maanden geleden
Reactie op juliegabbi
Is da echt?
Dat is toch wat mijn gynaecoloog vertelde, op de folder stond het inderdaad ook. De huisarts zou dit op voorraad moeten hebben, heb dit nagevraagd bij mn huisarts en hij zei ook dat ze dit hebben liggen en inderdaad gratis is voor de ouders
2 maanden geleden
Reactie op elighes
Dat is toch wat mijn gynaecoloog vertelde, op de folder stond het inderdaad ...
Ja, klopt helemaal wat je schrijft.
Het is gratis voor de ouders en de huisarts heeft dit eigenlijk standaard in de frigo.
Wij hebben onze afspraak gemaakt bij de huisarts en voor de zekerheid gemeld waarvoor we kwamen. Ze had het in huis en heeft ons beide gratis gevaccineerd. 😊