26 Reacties

één maand geleden

Waarom zou je geen antibiotica willen als ik vragen mag?? Ik denk niet dat het kwaad kan voor de baby anders zouden ze het niet doen..

één maand geleden

Reactie op sofia85

Waarom zou je geen antibiotica willen als ik vragen mag?? Ik denk niet dat ...
Preventief antibiotica toedienen is iets wat niet altijd even verstandig is ivm resistentie van de bacteriën

één maand geleden

Uh, ik doe dat zonder aarzelen. En als ik dan antibiotica moet, so be it. Ik wil niet dat mijn baby streptokokken oploopt tijdens de bevalling 🙈

één maand geleden

Ik begrijp je volledig, bij mij geven ze eigenlijk geen keuze, de wisser willen ze sowieso doen. En eigenlijk vind ik dat wel ok. Dan hoef ik me geen zorgen te maken als het negatief is (wat nog de grootste kans is, volgens mij is rond de 25% van de vrouwen ofzo positief) en ben je wel positief, kan je zelf alsnog bewust kiezen om al dan niet de antibiotica te accepteren of als het ziekenhuis niet anders wil, een ander ziekenhuis te kiezen. Ik heb begrepen dat als je positief bent er een kleine kans is dat de baby ermee besmet wordt tijdens de bevalling, en dan kan die daar erg ziek van worden. Als de bevalling lang duurt en de baby wordt zwak met koorts kan dit uiteraard heel gevaarlijk voor de baby omdat de bevalling zowel voor moeder als kind veel inspanning vraagt

één maand geleden

Reactie op sofia85

Waarom zou je geen antibiotica willen als ik vragen mag?? Ik denk niet dat ...
Omdat ik het niet ok vindt om preventief antibiotica toe te dienen als het uiteindelijk niet nodig lijkt te zijn. Het geeft ook nog eens extra stress mee wat ik echt niet kan gebruiken. Ik heb namelijk ASS en ben gevoelig aan stress. En zoals Loes_90 kan het ook niet zo goed zijn voor de baby op lange termijn. Ze raden al bij volwassene patiënten af om dokters direct antibiotica voor te schrijven. Dus waarom wel bij een foetus.

één maand geleden

Reactie op Loes_90

Ik begrijp je volledig, bij mij geven ze eigenlijk geen keuze, de wisser wi ...
Daar ben ik niet zo zeker van dat ze je de keuze geven voor het al dan niet toedienen. En een ander ziekenhuis vindt ik heel moeilijk. Want ik ga al naar een ziekenhuis dat niet in de buurt is omdat ik echt een onderwaterbevalling wil. Dat doen ze niet zomaar in elk ziekenhuis.

één maand geleden

Je mag altijd dingen weigeren. Het ziekenhuis is wettelijk verplicht om hiernaar te luisteren. Ik doe de test wel sowieso en indien positief, dan neem ik de antibiotica bij de bevalling. Ik neem deze liever zelf, dan dat mijn kindje dit moet nemen de eerste uren/dagen van z’n leven. En ook het risico dat hij erg ziek kan worden neem ik liever niet. Zou ik mezelf niet vergeven denk ik.

één maand geleden

Mag ik vragen rond welke week in de zwangerschap ze dit doen?

één maand geleden

Er valt wel wat over dit topic te zeggen :) vond dit artikel heel nuttig https://geboortepraktijk.odoo.com/gbs. Uiteindelijk is het een persoonlijke keuze.

één maand geleden

Reactie op ianthe1991

Omdat ik het niet ok vindt om preventief antibiotica toe te dienen als het ...
Ik wil je zeker niet nog onzekerder maken, maar eigenlijk geven ze die antibiotica toch ook niet "preventief"? Daarom wordt er net getest, om het enkel te geven zo nodig. Als je iets tegen de koorts krijgt, nadat ze koorts gemeten hebben, ben je toch ook niet preventief medicatie aan het nemen? Je baby'tje is op dat moment zo kwetsbaar en als het besmet raakt en er ziek van wordt, loop je toch erg het risico dat hij/zij niet bij jou mag blijven omdat het alle hens aan dek is om de infectie onder controle te krijgen bij de arme kleine spruit zonder weerstand. Verder ben ik absoluut ook van mening alleen antibiotica als het echt nodig is hoor, maar ik denk echt wel dat dit nu eenmaal zo'n geval is.

één maand geleden

Reactie op Bo Jelle

Mag ik vragen rond welke week in de zwangerschap ze dit doen?
Tussen 34 en 37

één maand geleden

Reactie op Loes_90

Tussen 34 en 37
Oh dankje

één maand geleden

Reactie op _duimelijntje

Ik wil je zeker niet nog onzekerder maken, maar eigenlijk geven ze die anti ...
Het is preventief omdat slechts een deel (ik dacht 10%) van de babies van besmette moeders effectief zelf besmet worden tijdens de bevalling.

één maand geleden

Reactie op SpeelseHavik934477

Er valt wel wat over dit topic te zeggen :) vond dit artikel heel nuttig ht ...
Idd interessant artikel, dank je wel!

één maand geleden

https://www.birthmatters.be/wetenschap/dit-zijn-de-voor-en-nadelen-van-de-gbs-screening-in-belgie/ Deze link heb ik van mijn vroedvrouw gekregen en vindt ik ook zeer interessant. Momenteel denk ik dat ik waarschijnlijk de wisser niet ga laten doen.

één maand geleden

Ik laat de wisser ook zeker doen! Bij mijn vorige bevalling was ik ook positief op strepto en ben ik met antibiotica bevallen maar heb hier eigenlijk totaal geen last van ondervonden. Als het mijn kind beschermt dan doe ik het zeker opnieuw!

één maand geleden

Ik laat het sowieso doen .Tot nu toe altijd negatief geweest. 1ste bevalling hebben ze me wel effectief preventief antibiotica gegeven omdat de resultaten nog niet binnen waren (vroeggeboorte).

één maand geleden

Ik vind het ook een hele moeilijke... al die interventies... om de ziekenkas leeg te zuigen en de medische sector nog wat te laten verdienen als je het mij vraagt... IV antibiotica die door de placenta wss nog naar de baby gaat, goed begin... bij bepaalde dieren is aangetoond dat het gebruik van antibiotica in de eerste x levensdagen, zorgt voor zwakkere jongen en slechtere prestaties... ik kan mij niet van de indruk ontdoen, dat daar bij mensen ook wel iets van aan zou kunnen zijn 🙄

één maand geleden

Reactie op SpeelseHavik934477

Er valt wel wat over dit topic te zeggen :) vond dit artikel heel nuttig ht ...
Heel interessant kijk. Bedankt om te delen. Voor mij is het de 2e baby, bij de 1e baby testte ik positief en werd AB toegediend van zodra ik opgenomen werd. Deze keer gaat het ziekenhuis ervan uit dat ik wss weer positief zal tekenen en werd zelfs al besproken hoe dit allemaal gaat verlopen tijdens de arbeid. Ik krijg dus 2 dosissen en er zou 4u tussen zitten. Zelf heb ik er nog niet echt over nagedacht maar ik vond het niet alarmerend.

één maand geleden

Bij mij wordt er binnen 3weken een gbs wisser afgenomen, en moest het zo zijn dat ik antibiotica moet nemen dan zal ik ook niet aarzelen, alles voor het welzijn van ons kindje dat is het belangrijkste voor mij😅, maar ik snap jou ook wel natuurlijk er zijn altijd 2 kanten en uiteindelijk is het je eigen beslissing, wij kunnen je niet zeggen wat je wel of niet moet doen de keuze ligt bij jou en alleen bij jou en of je partner