14 Reacties
één maand geleden
Ik heb een lichte vorm van diastase, heb dit eens nagevraagd bij de kiné en ze zei dat elke zwangere vrouw te maken krijgt met een vorm van diastase zeker vanaf 34w zwangerschap. Je moet het gewoon niet proberen uit te lokken (opletten met heffen en tillen, niet teveel op je buikspieren trekken…). Bij sommige vrouwen is dat meteen weg na de bevalling maar bij andere duurt het wat langer, is ook genetisch aangelegd dus je hebt het niet helemaal in de hand :)
één maand geleden
Ik heb ook begrepen dat alle zwangere vrouwen tot op zekere hoogte diastase krijgen (om plaats te maken voor ons baby'tje) .
Dat is een reden dat we niet (te zwaar) mogen heffen, omdat als we de rechte buikspieren gebruiken, we dit erger kunnen maken en herstel moeilijker of zelfs niet meer lukt. Rechte buikspieren moeten we dus proberen niet te gebruiken.
Schuine buikspieren moeten we daarom juist meer gebruiken, om de rechte spieren te laten rusten. (Zo heb ik het in elk geval begrepen)
één maand geleden
Reactie op LoreBaby
Hmm, dan zal t bij mij mss niet dat zijn.. tis precies alsof er een gat ont ...
Je omschrijving van een gat tussen buikdansen klinkt wel als een diastase hoor. Misschien geen slecht idee om bij een kine (fysio) langs te gaan. Die kan het zeker vaststellen en eventueel nog wat oefeningen geven.
Normaal beschermen je buikspieren uiteraard je ingewanden, dus misschien zit het 'gate bij jou toevallig ergens waar er iets gevoeligs in je buik zit..?
één maand geleden
Reactie op elighes
Oh nee! Dat verklaart de pijn dus! 😮💨
Ja, en voorlopig valt er niet veel aan te doen. Gelukkig zitten m’n darmen dus al wat hoger, maar na de zwangerschap beetje opletten dat er geen stukje darm uitpuilt. ☹️
Nu zal t vooral last geven door de druk van m’n buik :(