37 Reacties
18 dagen geleden
Leuk! Ik ben uitgerekend voor 10/12
* Ik dacht tot afgelopen zaterdag dat je verplicht was om 3 nachten ih ziekenhuis te blijven bij eerste kind, blijkt toch niet zo te zijn. Men vriend en ik gaan zien hoe het loopt, ik denk dat we de hulp die we ih ZH krijgen wel gaan apprecieren.
* Ik start na 15w terug met werken en zal dan ipv 100%, 80% werken (ouderschapsverlof). Ik werk als leefgroepbegeleider dus werk vooral avonden. Met 80% ben ik een avond extra thuis 😊
* We hadden eerst pas een plekje begin september maar nieuws gekregen dat we al van mei mogen 🥰. Voorlopig starten we met 4 dagen, na een tijdje veranderen wenaar 3 dagen. Schoonmama gaat binnekort op pensioen 😊.
*ik ga starten met borstvoeding ih ziekenhuis maar ga dit wel onmiddellijk combineren met flesjesvoeding om kolven te vermijden. Moest borstvoeding me toch beter liggen als k denk, kan het wel zijn dat ik dit langer doe. Het zal er wat vanaf hangen.
* omdat de vroedvrouw aan huis komt gaan we geen kraamzorg nemen. We wonen vlakbij de ouders dus indien extra ondersteuning nodig, kunnen we hierop rekenen 😊
18 dagen geleden
Uitgerekend op 2/12/24 ..Maar hij mag al komen van mij💙
🌟 Wij blijven de gewone tijd op de materniteit , wennen aan onze nieuwe familie. 🥰 Tenzij ik het echt beu ben..
🌟 Ik start terug met werken na 14 weken (na krokusvakantie). Dzn ben ik een jaar thuis geweest.. Normaalgezien fulltime, maar ik ben kleuter leerkracht dus wel vroeg thuis, woensdag halve dag,..
🌟Ons kindje gaat 4d/w naar de crèche vanaf de krokusvakantie. 1d/w naar mijn papa. Op woensdag wel maar een halve dag aangezien ik thuis ben.
🌟 Ik ga borstvoeding proberen, maar wil wel graag afkolven zodat mijn vriend ook flesjes kan geven. S nachts gaan we na x weken overschakelen op flesvoeding voor betere slaap + voor tr wennen aan flesvoeding crèche. Ik ga de nachten doen vanaf mijn partner terug gaat werken (na de kerstvakantie)
🌟Voorlopig hebben we kraamzorg, maar deze data liggen niet vast. Ik wil graag eerst afwachten hoe de bevalling ed verloopt en of het wel nodig is 🙃🫣. Vroedvrouw hebben we wel!
18 dagen geleden
Leuk onderwerp! Uitgerekende datum is 30/12.
Ik moet minimum 48u blijven van de gynaecoloog wegens het gebruik van medicatie tijdens mijn zwangerschap (sertraline)
Ik begin terug met werken vanaf onze dochter naar de opvang kan :-) dit zal 21/04 zijn, ongeveer 4,5 maand na de bevalling. Ik werk nu al 4/5e en begin terug in dit regime. Is afwachten of dit lukt.
Onze dochter gaat 4 dagen per week naar de opvang vanaf 21/04. Vrijdag is ze thuis bij mij!
Ik wil graag borstvoeding proberen maar als het niet lukt of ik voel me er niet goed bij, schakelen we over op flesjes. Eigenlijk nog niets afgesproken met mijn man, maar ik weet dat hij alles zou doen voor ons meisje ❤️ we wachten dus nog even af.
Ik heb kraamzorg voorlopig geregeld - ik zou hun pas inplannen nadat mijn man terug begint met werken. Het zal te zien zijn of die persoon mij ligt en of ik dingen kan afgeven. Onze ouders wonen niet zo dichtbij, dus dit is mijn plan B moest het even te moeilijk worden.
18 dagen geleden
Ik wil de standaarddagen in het ziekenhuis blijven (België), dit is 2 nachten normaal. Dit omdat het ons eerste kindje is en voor eventuele hulp bij de borstvoeding enz.
Als ik mijn uitgerekende datum (28/11) haal, begin ik normaal eind april/begin mei terug met werken. Ik ga 4/5 (80%) met tijdskrediet opnemen.
Kindje gaat vanaf september 2025 naar de crèche beginnen gaan. Wij zullen 4 maand overbruggen met familie. Ze zal uiteindelijk 3d in de week naar de crèche gaan.
Ik ga voor borstvoeding, ik wil 6 weken uitsluitend de borst geven, als dit goed gaat zou ik ook willen kolven zodat partner ‘s nachts ook eens kan voeden.
Ik heb geen kraamzorg genomen.
18 dagen geleden
Leuk topic en fijn om ieders antwoorden te kunnen lezen!
✨Ik denk dat ik wel even tijd nodig zal hebben om te wennen aan baby en lichamelijk herstel… daarom blijf ik zolang het nodig is in het ziekenhuis.
Ik kijk wel uit om verzorgingstips te ontvangen en tools aangereikt te krijgen want ik heb geen ervaring…
✨als zelfstandige heb ik recht op 12 w vervangingsinkomen.
Normaal stop ik met werken 1 w voor de bevalling en heb ik nog 11w ná de bevalling.
Eind febr- begin maart begin ik wss terug te werken, mogelijks 4d per week. (Als ik er klaar voor ben)…
✨we kiezen voor 2 dagen crèche, de papa zal 2 dagen zorg opnemen en ik 1 dag. Waarschijnlijk start de crèche vanaf midden febr 💔
Mijn partner is een pak ouder en gaat in mei op pensioen.
Alle tijd die ik thuisblijf, heeft hij verlof ingepland..
Het lijkt mij wel leuk om die tijd, de eerste weken - maanden samen mee te maken. 🍀
✨borstvoeding zal ik proberen. Geen idee of het zal lukken en ik mij er goed bij zal voelen… We hebben nog geen afspraken gemaakt…
✨kraamzorg 🤔, wss niet. Weet niet echt wat dat juist allemaal inhoudt…
Ik vergeet steeds om een vroedvrouw te contacteren…
Binnen 2 weken consult gynaecologie in het ziekenhuis. Ik heb nog heel wat vragen die onbeantwoord zijn.
Mijn gynaecologe bezocht ik steeds in haar privépraktijk- ik heb het gevoel dat ik zo weinig weet over de bevalling en tegelijk heb ik echt nood aan meer informatie…
Mijn hart roept mij voor een thuisbevalling- maar de papa ziet dat niet zitten.
Ik hou rekening met hem, maar tegelijk heb ik weinig vertrouwen dat dat voor míj de beste keuze is.
17 dagen geleden
✨ Wij willen efkes in het ziekenhuis blijven, zodat alle nodige zorg dichtbij is indien nodig.
✨ Ik zal moeten solliciteren tijdens mijn moederschapsrust, daar ok me vorig jaar heb omgeschoold als leerkracht en nu slechts een korte interim kon doen. Hopelijk 4/5de.
✨ Kindje kon eind maart naar de crèche, ook 4/5de.
✨ Borstvoeding, mijn vriend zou graag naast ons zoontje slapen en hem aangeven, in het begin althans. Benieuwd 😅.
✨ Kraamzorg aangevraagd
17 dagen geleden
Hier bevallen 1 a 2 weken vroeger door zwangerschapsdiabetes, .en liefst zo snel mogelijk terug naar huis 15weken thuis. Daarna nog verlof bijnemen want zitten met opvang issues, daarna 9/10 werken in 3 ploegensysteem. Alle dagen naar de opvang dan want kan niet anders Borstvoeding en afkolven. En afspraken we zien wel
17 dagen geleden
Vandaag 37w ⏳️🐻
☀️Wij blijven zolang mogelijk, 1e kindje + alle hulp die we in het zh krijgen is meegenomen.
☀️Ik ga van 3/4e (28.5u) naar parttime (19u) met tijdskrediet.
☀️Hierdoor gaat ons kindjes niet naar de crèche. Ik zal voornamelijk in een zelfroosterings regime lange wknd doen ( man is thuis in wknd en door de week dagdienst) + beide ouders zijn op pensioen.
☀️Ik sta open voor BV , wil het heel graag proberen en ervaren. Als het niet lukt / me er niet goed bij voel worden het flesjes.
☀️Geen kraamzorg, liever zelf snel erdoor/ hulp van mijn moeder 🙏
Leuk onderwerp & interessant om te lezen van andere😊
Veel succes iedereen !! ☁️🧸✨️⏳️
17 dagen geleden
🩵 wij zijn 25 december uitgerekend 🎄🎅🏻
🩵 het is mijn eerste kindje dus ik wil gewoon de standaard volgen in het ziekenhuis, ik ben nogal onzeker dus denk dat ik alle tips ge kunnen gebruiken
🩵 ik kan door borstvoedingsverlof nog 5 maand thuis zijn na de bevalling, zal begin juni terug fulltime beginnen werken.
🩵 er is plaats bij onze onthaalmoeder vanaf juni. Ons kindje zal ook 1 dag in de week bij mijn ouders gaan. Mogelijks gaat mijn vriend meer van thuis werken en bouwen we de onthaalmoeder nog een beetje af.
🩵 ik wil borstvoeding geven en hoop dat het lukt. Als het niet lukt of als het te veel van mij vraagt, vind ik het wel niet erg om naar flesjes over te schakelen
🩵 ik heb voor een Vroedvrouw en kraamzorg gekozen. Voornamelijk voor de eerste dagen (wordt hier de eerste twee weken door de hospitalisatie volledig terugbetaald dus why not 😅) daarna ga ik zien of de kraamhulp echt een hulp is voor mij. Vroedvrouw denk ik wel dat een grote hulp gaat zijn.
17 dagen geleden
🍁 Ik blijf 3 dagen in het ziekenhuis, thuis ga ik toch vanalles moeten/willen doen anders. 5 dagen vond ik persoonlijk best ok!
🍁 September pas beginnen werken, half tijds vermoedelijk. Liever vroeger maar kon niet vanwege crèche en juli/aug sowieso geen werk (secundair onderwijs).
🍁 September gaat ze dus naar de crèche, 4 dagen.
🍁 Terug borstvoeding, nachten zijn sowieso voor mij dus. In het begin moet je toch kolven als je niet zou voeden, anders keldert je productie. Dan is live voeden makkelijker.
🍁 Voor het eerst kraamzorg. Ik krijg ook wat stress van vreemden in huis maar het is eerder om voor de andere 2-3 te zorgen, school brengen, eten te maken enzo. M´n man is er door de week zelden of niet.
17 dagen geleden
❣️wij blijven de standaard dagen in het ziekenhuis, even op adem komen en gebruik maken van de ondersteuning daar.
❣️Na de paasvakantie, sta in het onderwijs dus is maar voor 2,5maand en op woensdag vrij.
❣️ Na de paasvakantie voor 3 daagjes en vanaf september 5 dagen.
❣️ Borstvoeding, geen afspraken, zien wel hoe alles loopt.
❣️Nee, we steken de diepvries al goed vol en hebben wel een poetshulp.
Spannend!!
17 dagen geleden
Uitgerekend 17/12.
Blijf zo lang in het ziekenhuis als nodig. In mijn ziekenhuis is dat standaard 3 nachten. Ik denk dat ik de hulp van de vroedvrouwen wel kan gebruiken om alles te leren op die korte tijd 😊
Ik start terug met werken halverwege maart, ik spreid 14 dagen over 4 weken zodat ik kan opbouwen. Daarna weer fulltime.
De kleine zal ook fulltime naar de crèche gaan vanaf 10/3.
Ik zal borstvoeding proberen maar zie wel hoe dat loopt. Als het te veel pijn doet of niet lukt, schakelen we over. Concrete afspraken hebben we nog niet, zal afhangen van de voeding.
Voorlopig geen kraamzorg, ik laat mensen niet graag toe 🙈
17 dagen geleden
Thuisbevalling, en dus geen ziekenhuis. Al geef ik wel toe dat de eerste 24u ziekenhuis wel zalig zijn om even tot rust te komen. Erna vond ik alles druk, chaotisch en verwarrend. De stap naar huis vond ik dan ook erg moeilijk.
3 maand na de geboorte terug werken en dan start de opvang. Ik zal 50% werken dus zal nog veel thuis zijn met baby'tje.
Flesvoeding, ik geef alle flesjes zelf zolang ik niet werk. In nood zal mijn partner wel inspringen, maar ik verwacht niet dat hij snachts opstaat. Hij heeft naast zijn job nog een eigen boerderij dus kan hij niet zomaar alles laten vallen. Hij moet de dag erna terug werken. Hij kan wel wel aan maand thuis zijn van zijn vaste job dus kan ik altijd bellen als ik hem nodig heb.
Hier gaf mijn partner wel telkens het 1ste flesje ,genoot hij erg van bij de 2 oudere zusjes. Dit momentje gun ik hem terug.
Geen kraamzorg, geen behoefte aan. Kan wel rekenen op hulp van famillie voor boodschappen enzo. Maar ik vind het goed bedoel " gemoei " van iedereen in mijn huishouden eerder een last dan een hulp. Zie er nu al tegen op dat mama en schoonmama weer alles zullenl willen kuisen en opruimen net alsof ik al in jaren niet meer naar mijn huishouden gekeken heb. Vreselijk vind ik het. Nu wil ik mijn grenzen hier rond duidelijker aangeven.
17 dagen geleden
Uitgerekend 7 december van derde kindje
🐣 liefst zo snel mogelijk naar huis (heb 2 thuisbevallingen gehad). Vroedvrouw komt dagelijks langs.
🐣begin in september terug als peuterleerkracht
🐣geen crèche maar grotendeels bij mijn mama, ik ga ook geen 100procent meer werken.
🐣hopend op terug borstvoeding geven. Vooral de nachtvoedingen zijn voor mij. Mijn man deed vaak de pampertjes, weet wel dat vrouwen betere hormonen hebben om wakker te zijn om voor hun kind te zorgen.
🐣geen kraamzorg: kan de controle niet goed afgeven en vind het vaak vermoeiender om instructies te geven ipv hetzelf te doen. Kinderen door een vreemde naar school te laten brengen. Voelt ook niet zo goed aan… en een vreemde in je huis, is ook niet mijn ding