28 Reacties

15 dagen geleden

Ik ga vanaf maandag (37w) starten met manueel kolven. Ik heb wel al een consultatie gehad bij de lactatieVPK met alle tips en tricks. Ik ga ook geen kolf gebruiken maar gewoon handmatig en opvangen in een spuitje :) Weet wel dat dit weeën kan opwekken, dus zou zeker eerst raad vragen aan je arts of vroedvrouw 😂 en ze raden ook inderdaad pas aan vanaf 36 - 37 weken, allez bij mij toch.

15 dagen geleden

En mij hebben ze gezegd een 4 tal keer per dag gedurende 5 minuutjes. Maar of dat voor iedereen van toepassing is weet ik niet :)

15 dagen geleden

Hej! Doordat ik al een hele tijd melk verlies ben ik, in samenspraak met de gynaecoloog, al vroeger beginnen manueel kolven. Zo’n 2x/week en meteen stoppen indien ik harde buiken zou hebben. Ondertussen 36weken en al een dikke 80ml in de vriezer 🤭 Vanaf nu ga ik iets frequenter afkolven nu ik voorbij de 36 weken ben ☺️

15 dagen geleden

Ik ga dat doen denk ik. Om verschillende redenen. Heb zwangerschapsdiabetes dus hoe meer frequent en meer voeding ih begin hoe beter voor de suikerwaarden vd baby onder controle te houden. Maar ons eerste kindje had ook een te hoog biluribinegehalte en dan is er soms wel een verband met dat het tweede kindje dat ook zou hebben. Ze zijn dan suf en BV komt dan minder goed op gang. En gewoon het is geruststellend om al klein voorraadje te hebben. En hoe geruster je bent, hoe vlotter de BV zal lopen denk ik dan. Dat zijn echt kleine hoeveelheden en BV werk echt via vraag en aanbod dus heeft in principe geen impact op melkproductie na de geboorte. Dat hangt op die moment echt af van de vraag van jouw baby'tje. Geen idee of je dat echt best dagelijks doet wel.

15 dagen geleden

Ik ben hier ook mee gestart vorige week😊. Doe het 2-3 x week😊 De ene keer heb ik 2 ml; de andere keer 5-6…

15 dagen geleden

Hey. Mij werd dit aangeraden om te doen daar ik zal worden ingeleid nav zwangerschapsdiabetes. In het geval dat mijn kindje een hypo heeft ofzo, dat ze meteen colostrum kunnen geven. Bedoeling is ook manueel en opvangen met een spuitje. Als het lukt 🤞🏽

15 dagen geleden

Vroedvrouw zei hier ten vroegste 37w want kan weeën opwekken. Zou het niet zomaar doen maar eerst bespreken.

12 dagen geleden

Reactie op julie1998

Ik ben hier ook mee gestart vorige week😊. Doe het 2-3 x week😊 De ene keer ...
Hoe vang je dit dan op bij manueel kolven? 🙈

12 dagen geleden

Hey, vanaf hoeveel weken begon je al melk te verliezen. Ik ben iets over 34 weken en heb nog altijd niks verloren zo maak me wat zorgen. Want wil heel graag borstvoeding geven en al eventueel colostrum afkolven. Maar dacht dat je pas na 37 weken mocht beginnen en altijd eerst vragen aan gynaecoloog.

12 dagen geleden

Reactie op 🥰🥰❤️❤️

Hey, vanaf hoeveel weken begon je al melk te verliezen. Ik ben iets over 34 ...
Hier ook geen melkverlies. Ik ben ook 34w. Ik denk dat het goed zal komen. Ik duim mee.Maar ik las ook dat dit het risico op een eerdere bevalling in de hand werkt. Want de baarmoeder trekt meer samen. Er komt ocytocine vrij. Ik volg mee hier 💪

12 dagen geleden

Reactie op Lau005

Hoe vang je dit dan op bij manueel kolven? 🙈
Eerst in een lepeltje en dan van daaruit opzuigen in een spuitje. Vertelden vroedvrouwen me 😉. Hier nog steeds geen druppel gezien, noch van lekken, noch van kolven..

12 dagen geleden

Reactie op 🥰🥰❤️❤️

Ik heb dit al sinds 18w 🙃 maar dat wil niets zeggen hoor. Kan even goed zijn dat het toch niet lukt of dat de baby niet goed aanhapt ofzo. Niet over stressen!

12 dagen geleden

Reactie op 🥰🥰❤️❤️

Hier 35 weken bijna 36 en ook nog niets

12 dagen geleden

Best even wat warmte op je borst leggen en de melk voor het starten al even losmasseren. Ik kolf af in een nutricaspuitje. Ik haal de stamper er uit en zet er een stopje op. Daar kolf ik rechtstreeks in af zodat er geen druppel verloren gaat. Ik ben zelf een vroedvrouw van opleiding dus ik ken de juiste techniek om het best melk te kolven zonder kennis zou ik het de eerste keer samen met je vroedvrouw doen ;) Hier zie je het spuitje (hou ook effe ik je achterhoofd dat ik dit al een lange tijd doe dus je niet meteen zoveel moet verwachten, iedere druppel is goed he!)

12 dagen geleden

Reactie op meganneke

Best even wat warmte op je borst leggen en de melk voor het starten al even ...
Vraagje, ik ben nu 34w3 en heb al veel harde buiken gehad en een verkorte bmh. Best nog even mee wachten dan zeker? ☺️

12 dagen geleden

Reactie op marbieke

Vraagje, ik ben nu 34w3 en heb al veel harde buiken gehad en een verkorte b ...
Ik ben ook 34weken, verkorte bmh en harde buiken dus heb ik eerst toestemming aan de gynecoloog gevraagd en ik mag na 37 weken

12 dagen geleden

Reactie op annick85

Hier 35 weken bijna 36 en ook nog niets
Bij sommige hoor is dat ze het pas na de bevalling krijgen. Is dit erg of is het beter dat je al melk ervoor verliest.

12 dagen geleden

Reactie op marbieke

Vraagje, ik ben nu 34w3 en heb al veel harde buiken gehad en een verkorte b ...
Zou dit zeker niet doen voor je dit hebt besproken met de gynaecoloog ;)

12 dagen geleden

Reactie op 🥰🥰❤️❤️

Bij sommige hoor is dat ze het pas na de bevalling krijgen. Is dit erg of i ...
Tis mijn 3e al en heb dat met de vorige kinderen ook nooit gehad

5 dagen geleden

Reactie op 🥰🥰❤️❤️

Bij mij is dit enkel na een lange douche of een bad. En dan komen er wel wat druppels uit als je enkele keren met je hand kolft.