Dit is een vraagje voor de mama's die al kindjes hebben en die ervaring hebben met borstvoeding én flesvoeding. Even mijn verhaal schetsen - bedankt voor wie wil lezen. 🫶
Dit is ons derde kindje. Hoewel ik altijd had gezegd dat ik geen borstvoeding wou geven, heb ik mij bij ons eerste laten overhalen in het ziekenhuis met de woorden " je kan het gewoon proberen en als je het niet leuk vindt stop je gewoon" (spoileralert: zo werkt het dus niet). Maar het ging als vanzelf. Dus bij ons tweede was er geen twijfel en gaf ik weer borstvoeding. Ik heb dit nooit echt "leuk" gevonden, maar het ging zo vlot en ik vond het natuurlijk wel fantastisch te zien hoe goed ze groeiden op iets dat mijn lichaam speciaal voor hen produceerde. Ze kregen ook geregeld flesjes moedermelk. Ik verdiepte me ook in alles rond borstvoeding en moedermelk en weet nu dus wel heel goed wat alle voordelen ervan zijn en hoe alles werkt 😊
Nu ben ik echt in dubio. Ons eerste is geboren juli '21 dus dit is ons derde op dik 3 jaar tijd. Door twee slechte slapers, een schildklierontsteking er tussen en nu een onverwachte derde zwangerschap met ontzettend veel kwaaltjes en ziekten, ben ik letterlijk uitgeput.🥴😮💨 Ik zit al enkele maanden oververmoeid thuis en ik raak er niet door. Ik ben niét depressief 🙃 het is echt fysieke uitputting. Dit heeft natuurlijk mentaal wel zijn weerslag maar het is niet zo dat ik niet meer geniet van zaken of de kinderen, of zo.
Ik zou BV willen geven omdat ik de voordelen ken voor het kindje en je eigen lichaam, maar primaire doorslaggevende reden voor mij momenteel is financieel. Onze zoon had koemelkallergie - hij sliep slecht door de pijn die hij had tot het moment dat ik op koemelkvrij dieet ging , en ik weet dat daarbij de zoektocht naar poedermelk die goed wordt verdragen, moeilijk kan zijn, lang kan duren en bovendien zijn die "speciale" melken erg duur (hij heeft er toen ook gekregen na 6 maanden omdat ik door de schildklierontsteking en nieuwe zwangerschap heel abrupt niets meer produceerde).
Mijn gevoel zegt me dat het voor mezelf mss makkelijker zou zijn om nu geen BV te geven, zeker met een 3jarige en bijna 2jarige in huis, en dan zouden de nachten ook meer verdeeld kunnen worden zonder dat ik moet voeden of kolven. Maar het financiële houdt me tegen.
Ik ga zeker 9 maanden tot een jaar thuis blijven dit keer, om mezelf echt recuperatieperiode te gunnen van de afgelopen 3 jaar, eigenlijk, maar dit heeft natuurlijk ferme financiële gevolgen. Vandaar dat ik toch nog twijfel.
De vraag is dus: zijn er mama's die kunnen vergelijken en me kunnen zeggen of flesvoeding je leven echt zo veel makkelijker maakt als sommige mensen je doen geloven? En merkten jullie verschil naar krampen, weerstand etc ?
Ik ben wel sowieso van plan nu het laatste flesje van de dag kunstvoeding 🍼 te geven, iets wat ik bij de vorige twee t.e.m. 6 maanden nooit heb willen doen. Maar dus benieuwd naar jullie ervaringen.
Bedankt voor wie heeft gelezen en voor wie z'n eigen ervaring wil delen! 💕🙏