20 Reacties
één maand geleden
Ik mag, jammergenoeg, niet zoveel keuzes maken omtrent het bevallingsplan..
Het enige wat ik eigenlijk mag kiezen is als ik de weeën in bad wil opvangen of niet. Al is dat ook afhankelijk van de GBStest. Als die positief is, mag ik enkel weeën opvangen in de douche/bed/rechtstaand.
Ook ben ik “verplicht” een epidurale te nemen voor mijn eigen gezondheid. De reden hierachter is dat een epidurale in één situatie een soort van verplichting is en dat is bij een te hoge bloeddruk.. omdat een epidurale de bloeddruk verlaagd & wanneer de arbeid is, verhoogd je bloeddruk door het pushen. Ook wordt mijn arbeid langer uitgesteld zodat die periode zo kort mogelijk duurt om complicaties door mijn bloeddruk te verminderen.
Na een epidurale mag/kan ik ook niet meer uit bed, dus moet er ook een sonde gestoken worden voor mijn urine.
Én daarnaast moet ik vanaf het begin van de weeën (de moment dat ze regelmatig zijn, ookal is het ieder kwartier) of het verlies van vruchtwater, meteen naar het ziekenhuis vertrekken.. extra controle nodig omwille van mijn bloeddruk.
Daarnaast is de kans heel groot dat het een verplichte inleiding wordt na afweging tussen “is het kindje er klaar voor én kan mijn lichaam nog of niet”.
Vind het wel jammer dat het zo is/loopt, maar ben wel blij met de duidelijkheid en dat ik hierop al voorbereid ben.
één maand geleden
Ik was ook aant twijfelen om in het begin even in bad te gaan. Maar als ik hier thuis nu in bad zit voel ik me eerder minder goed (benauwd) door de warmte en wil ik er sneller uit (ervoor kon ik zoooo hard genieten van een goed warm badje). Dus vandaar denk ik dat ik dat ik het bad ga skippen want wil natuurlijk ook niet in een koud bad zitten. Daarnaast heb ik de simpele dingen doorgegeven (lichten dimmen, kaarsjes, muziek kan ik nog kiezen maar dat gaat van het moment zelf afhangen of ik het ga kunnen verdragen of niet😂).
Ik wil zowiezo epidurale, heb al genoeg afgezien tijdens de zwangerschap dat ik daar zelfs niet over twijfel...ben alleen nog aan het denken of ik een "walking epidural" of een gewone wil, maar denk dat de voorkeur toch naar een walking epidural gaat gaan, kan ik eventueel nog wat in de douche en wat rondwandelen enz..
Mijn "wensen" zijn verder dus niet echt speciaal en wil het gewoon op me af laten komen..
één maand geleden
Bij ons werd er ook de mogelijkheid voorgesteld om op je zij te bevallen waarbij ofwel je partner je ene been opheft of het been laat rusten op een langwerpige bal. Zou scheuren voorkomen en kan ook je staartbeentje mooi naar buiten plooien door de druk van het kindje.
Als alles meezit dan gaan wij voor zen badbevalling gaan, en anders sowieso weeën opvangen in het water 😊 Als hij wil draaien, want sinds week 28 is hij plots 180 graden gedraaid met zijn hoofd naar boven 🙄
één maand geleden
Ik beval in Maria Middelares en heb mijn geboorteplan begin deze week met de vroedvrouw overlopen.
Ik heb aangegeven dat ik in bad wil bevallen zodat er ook effectief een bevalbad op de kamer is i.p.v. enkel een relaxatiebad. Dan kan ik nadien nog beslissen om gewoon op bed te bevallen of toch in bad. Vroedvrouw gaf de tip om als de arbeid thuis begonnen is, de materniteit al even te verwittigen dat je er binnen enkele uren aankomt. Dan reserveren ze vaak al de verloskamer die je zelf verkiest.
Dit is mijn eerste kindje dus ik heb nog geen idee welke bevalhoudingen voor mij het meest natuurlijk gaan voelen. Maar ik vermoed dat mocht ik op bed bevallen, het gewoon op mijn rug zal zijn.
We maken een spotify-afspeellijst voor tijdens de arbeid. Daar zijn we nu volop mee bezig. Is wel echt iets fijn om samen met je partner te doen vind ik 😊. De lichten kunnen standaard gedimd worden dus dat ga ik op het moment zelf bekijken of ik dit wens.
Verder wil ik geen preventief infuus. Sommige vroedvrouwen plaatsen dit standaard, andere geven enkel eentje wanneer het pas nodig is om iets toe te dienen. Maar als je dit niet wilt best ook aangeven. Oxytocine na de bevalling wil ik pas ten vroegste na 15 min toegediend krijgen en enkel indien het nodig blijkt te zijn. (Geen fan van naalden, laat staan dat ik dit wil tijdens de eerste momenten met mijn kindje)
Ik wil niet aangeraakt worden tijdens een wee. Behalve door mijn partner.
Wij gaan navelstrengbloed doneren, heb dit ook aangegeven in het geboorteplan. We hebben hiervoor ook al het toestemmingsdocument getekend en dit gaat mee naar de verloskamer.
Ik heb liever niet dat ze op m’n buik drukken of dat er iemand een borstmassage geeft om borstvoeding beter te laten verlopen.
Mijn partner zal foto’s nemen.
Voor de rest staat er niet zoveel speciaals in. Ga het ook wat op mij laten afkomen. Ik wil gewoon dat ze eerst uitleggen wat ze gaan doen en toestemming vragen. En mocht ik of ons kindje in nood geraken dat gaat uiteraard het hele plan overboord en doen ze maar alles wat nodig is. 🙈
één maand geleden
Als ik jullie dingen hier zo lees heb ik het gevoel dat ik echt van niets weet. Tijdens de uitleg heeft de vroedvrouw hier niets over uitgelegd ‘oxytoxine, navelstrengbloed doneren..’. Ook niets over het geboorteplan gevraagd. Even paniek in mijn hoofd 😨 ik bespreek dit binnen 2 weken eens met de zelfstandige vroedvrouw die thuis komt
één maand geleden
Reactie op Sgyb
Als ik jullie dingen hier zo lees heb ik het gevoel dat ik echt van niets w ...
Bij mij legde ze uit hoe de bevalling “normaal” verloopt en gaf ze aan hoe het bij mij zal zijn. Ik moet eigenlijk alles doen om mijn bloeddruk zo laag mogelijk te houden en zoveel mogelijk in een gecontroleerde omgeving zijn
één maand geleden
Reactie op Sgyb
Als ik jullie dingen hier zo lees heb ik het gevoel dat ik echt van niets w ...
Wij hadden al veel info gekregen via de prenatale lessenreeks van het ziekenhuis. Alle documenten enz was pas bij de 32 weken echo hoor. Sommige dingen hebben we gewoon iets vroeger omdat we er al eens achter vroegen. Je bent sowieso nog echt ruim op tijd om die zaken te bespreken. Waarschijnlijk komt de info ook nog sowieso. Qua navelstrengbloeddonatie weet ik niet of dit in elk ziekenhuis zal gebeuren. Dit is gelinkt aan verschillende onderzoeksprojecten van UGent.
één maand geleden
Doordat ik zwangerschapsdiabetes heb en insuline moet spuiten, zal ik sowieso 2 weken vroeger ingeleid worden en moet dat nog even een plaatsje geven, al voelde ik de bui al hangen.. Nu vrees ik dat in sowieso in een weeënstorm terecht zal komen en een epidurale zal moeten nemen en niks mogen opvangen in douche / bad / bal / touw.. Zal zien welke wensen wel nog kunnen. Ik had gehoopt van alles behalve verdoofd en op mijn rug te moeten bevallen. Ben al blij dat ze zelf veel skinnen en navelstreng nog even intact laten voorop stellen. Ik ging niet echt een plan maken, maar wel wat wensen noteren, maar voelt efkes wat zinloos.
één maand geleden
Reactie op Maité87
Doordat ik zwangerschapsdiabetes heb en insuline moet spuiten, zal ik sowie ...
Ik heb hetzelfde gevoel, maar dan door mijn bloeddruk.
De vroedvrouw gaf wel aan dat bij een inleiding alles sneller gaat dan bij een natuurlijke bevalling. Dit is ook vooral doordat ze de natuur een handje helpen en dus alles sneller op elkaar volgt dan natuurlijk. Voor de epidurale mag je wel in bad/douche/bal/etc.. nadien kan dit niet meer omdat je niet meer op je voeten kan staan. Je kan wel in bed (met hulp) draaien.
één maand geleden
Reactie op Maité87
Bedankt voor je verduidelijking! Afgelopen dagen wat veel info op me afgeko ...
Snap ik! Ik had nog niet persé wensen voor de bevalling, maar heb nu geen flauw idee waar ik nog controle over zou kunnen nemen.. wat me ook wel verdrietig maakt. Ik moet ook vrij snel op het moment zelf naar het ziekenhuis gaan, al is de kans veel groter dat er eerder een inleiding plaatsvindt dan dat mijn lichaam de kans heeft het natuurlijk te doen.
één maand geleden
Reactie op Laurah5
Snap ik! Ik had nog niet persé wensen voor de bevalling, maar heb nu geen f ...
Het maakt dat het nú al heel anders is dan je voor ogen had he.. Ik hoop dat het de moment zelf meer te relativeren valt, omdat we ons kindje dan bijna kunnen vasthouden. Zal duimen dat he zelf kan binnen gaan en toch nog wat vrijheid mag voelen!
één maand geleden
Reactie op Maité87
Het maakt dat het nú al heel anders is dan je voor ogen had he.. Ik hoop da ...
Inderdaad. Al wist ik wel dat de kans op een inleiding groot was door mijn bloeddruk en ik voel ook wel dat het voor me lichaam nu al als te veel voelt..
We zullen wel zien. Was gewoon een domper het snel moeten naar het ziekenhuis gaan als het dan van zelf begint & verplicht een epidurale moeten nemen etc.. maar ken ook heel goed de gevolgen dusja
één maand geleden
Reactie op Babsss40
Op het moment zelf voel je wel wat het beste zit/ligt/hangt..
Op de rug von ...
Beter aanageven dat je verschillende liggingen wilt proberen, dat je er voor openstaat. Bij mijn vorige zwangerschappen was de ene houding de beste en die zelfde houding bij het andere kind zeer onaangenaam.
één maand geleden
Hoi,
Bij mijn eerste bevalling heb ik mijn weeën in bad opgevangen. Tot ze te hevig werden. Ik had heel fel rugweeen en ben dan ook handen en knieën gaan zitten zodat mijn partner mijn rug kon masseren.
Bevallen op handen en knieën is zeker een aanrader.
Op de rug is enkel handig voor dokter/vroedvrouw maar absoluut niet voor jou. Je bekken kunnen niet voldoende opengaan en je perst tegen de zwaartekracht in en meer kans op scheuren.
Op handen en knieën, hebben je bekken veel meer ruimte om open te zetten en pers je met de zwaartekracht mee.
Ik kan het alleen maar aanraden. En vooral, volg je gevoel! Laat je partner de communicatie met de omgeving doen zodat jij in je bubbel blijft. Je voelt zelf aan welke houding op dat moment voor jou het beste is.
één maand geleden
Ik heb enkele dingetjes die ik graag wil: arbeid een deeltje in bad, infuus met weeënopwekkers enkel na 6cm, geen epidurale aanbieden, geen studenten laten toucheren, na 2 keer cytotec mag een derde keer door de gyn als het echt niet anders kan (is intracervicaal en veel pijnlijker dan bij de vroedvrouwen), geen schedelelectrode, er is een doula aanwezig bij mij en mijn man, bij 10cm laat zij alles over aan de vroedvrouwen & gyn en zal ze foto’s nemen op mijn vraag 🥰🙏🏼 mijn wensen werden nooit allemaal ingewilligd tijdens mijn vorige bevallingen, behalve bij mijn tweede bevalling 🤩. Ik laat het ook deze keer weer op me afkomen & ga wanneer ik in zw verlof ga mijn boeken omtrent bevallen terug eens doornemen (of ja de filosofie van vrij bevallen). Hoop van mijn angst voor inleiding weer wat af te komen persoonlijk. Ik hoop stevig en sterk te staan,& te genieten van de aanstaande bevalling 💪🏼😍 yess we can!
één maand geleden
Mijn gynaecoloog en zelfstandige vroedvrouw raden beiden af om een gedetailleerd geboorteplan op te maken. Omstandigheden kan je steeds doorgeven (muziek, gedimd licht, bad, wel of geen studenten) maar over de bevalling zelf geef je beter niks door. Artsen hebben altijd het belang van moeder en kind voor ogen en doen alles voor de gezondheid van beiden. Soms kunnen ze niet anders dan een knip geven of de weeen helpen. Als jij dan in je hoofd hebt zitten dat je dat niet wou, kan je daar heel verdrietig door worden. De bevalling op je af laten komen is de gouden tip die zij mij los van elkaar alletwee gaven.
één maand geleden
Ik moet dit deze donderdag bespreken met gynaecoloog/vroedvrouw maar was ook wel aan het overwegen om een badbevalling maar durf niet zo goed. Op de zij bevallen zou wel beter zijn dan op rug. Zo twijfel zelf nog heel hard.
Epidural ga ik waarschijnlijk niet pakken want ben echt zo bang van naalden.
Wil het allerliefste ook niet ingeleid worden. Wil het wat op mij laten afkomen.
Ik ben ook mss van plan om een fotografe maar voel me er niet comfortabel bij want mijn vriend zal ook wel is hier en daar een foto nemen maar hij wilt liefst niet constant achter zijn scherm zitten en er effectief volledig op gefocust zijn wat ik ook snap maar toch een fotograaf is wat oncomfortabel.
Je moet gewoon doen wat jou het beste aan voelt.